۱۳۹۹ چهارشنبه ۵ آذر
جلسه كميسيون تلفيق شوراي اسلامي شهر با حضور هيات رييسه دانشگاه اصفهان
با دعوت رييس شوراي شهر، رياست دانشگاه و جمعي از معاونين و مديران دانشگاه با حضور در كميسيون تلفيق شوراي شهر ، ناحيه نوآوري دانشگاه اصفهان را معرفي كردند.


 با دعوت رييس شوراي شهر، رياست دانشگاه و جمعي از معاونين و مديران دانشگاه با حضور در كميسيون تلفيق شوراي شهر ، ناحيه نوآوري دانشگاه اصفهان را معرفي كردند. 

به گزارش وب سايت خبريuinews دكتر هوشنگ طالبي رييس دانشگاه اصفهان در اين جلسه اظهار داشت: دانشگاه اصفهان به عنوان قديمي ترين دانشگاه مركزي كشور همواره منشا خدمات و اثر بخشي در سطح ملي و بين المللي بوده است.

 

وي در ادامه با اشاره به تاريخ تاسيس دانشگاه اصفهان و سير تحولات اين مركز علمي از سال 1325 تا كنون بر اثر گذاري دانشگاه اصفهان در ساختار شهري تاكيد و تصريح نمود: خدمات و سرويس هاي متقابل دانشگاه و شهر اصفهان از دلايل گسترش شهر به سمت جنوب بوده است. در سال هاي اخير با گسترش رشته ها و گسترش شهر به سمت جنوب شهر عملا" دانشگاه اصفهان در بافت شهري قرار گرفته و خدمات متقابل شهر و دانشگاه و همچنين نقش دانشگاه اصفهان بر توسعه شهري بسيار مشهود شده است.

دكتر طالبي در ادامه به تشريح طرح جامع كالبدي دانشگاه اصفهان پرداخت و اظهار داشت: در سال هاي اخير طرح جامع كالبدي دانشگاه اصفهان را شروع نموديم. در اين طرح به بازنگري وظايف دانشگاه مبتني بر نيازهاي جامعه تاكيد و در واقع وظايف دانشگاه علاوه بر انتقال دانش و تربيت نيروي انساني متخصص و توليد دانش، عرضه خدمات به جامعه نيز تعريف شده است.

رييس دانشگاه در ادامه تصريح نمود: دانشگاه اصفهان در گذر زمان در دو حوزه ساختار و ماموريت دستخوش تحولات بزرگي شده است كه از آن به نسل هاي مختلف دانشگاه ياد مي شود. نسل نخست دانشگاه با تمركز بر انتقال معلومات به فراگيران به عنوان دانشگاه آموزش محور مطرح شد، در مرحله بعدي نسل دوم دانشگاه كه مبتني بر پژوهش محوري بود شكل گرفت، با گذر زمان و تغيير انتظارات و شكل گيري نيازهاي نوپديد، دانشگاه مهارت آموز يا كارآفرين مطرح شد در اين نسل ايجاد اشتغال،كاهش اتكا به اعتبارات و منابع دولتي و توانمند سازي دانش آموختگان مورد توجه قرار گرفت. دكتر طالبي در ادامه افزود:  گرچه امروز به عنوان دانشگاه نسل سوم مشغول به فعاليت هستيم ولي افق ديدمان دانشگاه هاي نسل چهارم كه همان دانشگاه هاي جامعه پردازاست، مي باشد. در واقع دانشگاه اصفهان با افق ديد يك دانشگاه جامعه پرداز، همه مسائل جامعه را مسائل خود مي داند و تمام ظرفيت هاي خود را براي حل آن ها در خدمت مي گيرد.

دكتر طالبي ضمن تاكيد بر 17 شاخص توسعه پايدار شهري و اقدامات موثر دانشگاه اصفهان در طرح جامع كالبدي اظهار داشت:  ناحيه نوآوري و فناوري دانشگاه اصفهان در مساحت 32 هكتار شامل مركز نوآوري صنايع و سرگرمي، مركز رشد و نوآوري، كريدور جامع دانش، نخستين Fablab دانشگاهي كشور و شتاب دهنده ي صنايع خلاق به منظور حمايت از نوآوري و كارآفريني در دانشگاه اصفهان 19 بهمن 1398، با حضور دكتر سورنا ستاري معاون علمي و فناوري رئيس جمهور و رئيس بنياد علمي نخبگان،در دانشگاه اصفهان افتتاح شد.

رئيس دانشگاه اصفهان تاكيد كرد: ناحيه نوآوري و فناوري ضمن اين كه در مالكيت دانشگاه است با كاربري نوآوري خود مي تواند استارتاپ ها و شركت هاي مختلف را در خود جاي دهد. هدف ما تنها آموزش، پژوهش و كارآفريني نيست، بلكه در سطحي بالاتر به اثرگذاري بر جامعه خود چشم دوخته ايم . دانشگاه نسل چهارم با هدف درآميختگي فرهنگي با جامعه خود و گستره نيازهاي جامعه اعم از فناورانه، اجتماعي و ساير نيازهاي اساسي، سعي در حل مشكلات جامعه دارد. 

دكتر طالبي در ادامه تاكيد نمود: يكي از ويژيگي هاي دانشگاه اصفهان جامع بودن آن است و با توجه به اين مهم كه 50% رشته هاي ما در حوزه علوم انساني است، اين حوزه مي تواند در بخش خدمات توليد موثري داشته باشد و فناوري را به ثروت تبديل نمايد.

شايان ذكر است در ادامه دكتر ولي اله ميرخاني معاون اداري و مالي دانشگاه نيز بر با تاكيد بر تاثير متقابل شهر و دانشگاه اظهار داشت: طرح جامع كالبدي دانشگاه مبتني بر دانشگاه نسل چهارم و بحث اشتغال جوانان تهيه شده است. در اين طرح مهارت آموزي و نوآوري دو اصل مهم و مورد تاكيد است . وي بر نقش و تاثير دانشگاه در توسعه پايدار اشاره و بر مواردي مانند رسيدن به دانشگاه نسل چهارم،ترويج كار مناسب و رشد اقتصادي پايدار، آموزش با كيفيت، ارتقا جايگاه و نقش شهر اصفهان در سطح ملي و بين المللي و ايجاد پايداري در اجتماع و شهر تاكيد نمود.

وي در ادامه افزود: رسالت اصلي دانشگاه درآمدزايي نيست بلكه تاثير گذاري بر جامعه مهم ترين رسالت دانشگاه است.

دكتر ميرخاني همچنين ضمن اشاره به 6000 دانشجوي ساكن خوابگاه و در كل 16000 دانشجوي دانشگاه اصفهان كه نيازمند به برنامه ريزي در راستاي اشتغال كاري و تفريحي هستند اظهار داشت: با احتساب دانشگاه علوم پزشكي حدود 25 هزار دانشجو در پرديس دانشگاه اصفهان و علوم پزشكي اصفهان حضور دارند و با توجه به تاثيرگذاري اين قشر تحصيلكرده بر جامعه بايد برنامه ريزي هاي لازم براي بهره مندي از اين قشر براي آينده شهر در نظر گرفته شود.  

 

همچنين دكتر جواد راستي رييس مركز نوآوري صنايع سرگرمي و رييس مركز رشد و نوآوري دانشگاه اصفهان نيز ضمن معرفي اين ناحيه اظهار داشت: دانشگاه اصفهان  از سال 1392 با راه اندازي كارگروه بازي هاي رايانه اي متشكل از اعضاي هيات علمي علاقه مند به حوزه استراتژيك، ثروت آفرين و پر مخاطب بازي هاي رايانه اي، پاي در راهي نهاد كه از سال 1395 با سرمايه گذاري مشترك معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و دانشگاه اصفهان با راه اندازي مركز تخصصي بازي هاي رايانه اي در فضاي كمتر از 200 متر با سرمايه اي بالغ بر سيصد ميليون تومان، رنگ و بويي ديگر به آن داد. برگزاري ده ها رويداد بازي سازي، كارگاه و دوره ي آموزشي و 4 دوره كنفرانس بين المللي، گوشه اي از فعاليت هاي دانشگاه اصفهان در اين حوزه است.

از سال 1397 دانشگاه اصفهان به توسعه ي مركز بازي هاي رايانه اي همت گماشت و با سرمايه گذاري بيش از 3 ميليارد تومان و جلب حمايت يك ميليارد توماني معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در فضايي بالغ بر 1500 متري در دانشكده ي بازسازي شده ي روانشناسي قديم در محيطي زيبا و جذاب و با هدف توسعه ي فعاليت هاي هدفمند خود، مركز نوآوري صنايع سرگرمي را راه اندازي كرد كه علاوه بر بازي هاي رايانه اي، گستره ي بزرگتري از كسب و كار هاي مبتني بر سرگرمي را در بر مي گيرد. در مركز نوآوري صنايع سرگرمي دانشگاه اصفهان فضاي مشترك كاري تيمي، آزمايشگاه واقعيت مجازي/افزوده/تركيبي، آزمايشگاه بوردگيم،استديو توليد انيميشن،آزمايشگاه ثبت حركات،آزمايشگاه تست عملكرد، استديو صدا و موسيقي،كلاس هاي آموزشي، سايت مجهز، رندرفام،اتاق جلسات،اتاق هاي استراحت، غذاخوري مجهز و امكانات ديگر داريم كه همه در اختيار كساني است كه علاقه و پشتكار و انگيزه خود را براي درآمدزايي از حوزه ي سرگرمي متمركز كرده اند.

دكتر راستي در ادامه افزود: بازسازي ساختمان جديد مركز رشد و كارآفريني دانشگاه اصفهان كه در زميني بالغ بر 6000 متر مربع بنا شده و متراژ بناي آن 200 متر است از بهمن 1397 با اعتباري بالغ بر سي ميليارد ريال آغاز شد و در مرداد 1398 به مركز رشد تحويل گرديد و با اعتباري بالغ بر هشتصد ميليون تجهيز شد. اين ساختمان در حال حاضر داراي 100 متر فضاي ستادي،700 متر فضاي دفتري براي واحد هاي فناور و 300 متر فضاي عمومي است( بخشي از ساختمان در اختيار مركز نوآوري صنايع سرگرمي دانشگاه اصفهان است ) و شامل 55 دفتر اختصاصي( از مساحت 15 تا 35 متر)، دو فضاي استراحت ويژه آقايان و خانم ها،يك فضاي همنشيني،دوآبدارخانه و يك تالار وسيع براي برگزاري رويدادها و كارگاه ها و دوره ها مي باشد. وي در ادامه در خصوص نخستين Fablab دانشگاهي كشور نيز اظهار داشت: Fablab به يك فضاي كار اشتراكي در زمينه ساخت ديجيتال و غير ديجيتال گفته مي شود كه با هدف گردهم آوردن افراد مستعد با علاقه هاي مشترك در زمينه هاي مكانيك ، الكترونيك،روباتيك، كامپيوتر و برنامه نويسي،هنر و معماري،طراحي و ساخت صنعتي و حتي زمينه هاي فناورانه بنا مي شود.در حال حاضر قرارداد راه اندازي يك Fablab در مساحتي بالغ بر 300 متر در كنار مركز رشد منعقد شده و فضاي مزبور در حال بازسازي و تجهيز است تا ان شااله با راه اندازي قريب الوقوع آن نقش مهمي در رونق اكوسيستم كارآفريني دانشگاه اصفهان و نيز ارايه خدمات به واحد هاي فناور مستقر در مركز رشد داشته باشد. گفتني است اين مجموعه نخستين Fablab دانشگاهي كشور است. دكتر راستي همچنين افزود: در حال حاضر كريدور جامع دانش نيز در مركز رشد با هدف آموزش كارآمد به دانش آموزان راه اندازي شده است و همچنين شتاب دهنده صنايع خلاق اصفهان كه با حمايت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در دانشگاه اصفهان با هدف حمايت از كسب و كارهاي خلاق در سال 1398 تاسيس شد.

دكتر راستي در ادامه ضمن اشاره به مزيت هاي علمي و تخصصي دانشگاه اصفهان در حوزه فناوري و نوآوري، جامعيت دانشگاه اصفهان را يك مزيت بسيار مهم قلمداد نمود و بر توان علمي بيش از 650 عضو هيات علمي، 16000 دانشجو تاكيد و تنوع رشته هاي تحصيلي دانشگاه اصفهان و مجاورت با دانشگاه علوم پزشكي و هنر اصفهان به عنوان مزيت هاي مثبت اين مركز تاكيد نمود.  

  وي از  مزاياي دانشگاه اصفهان، فراهم بودن شرايط دسترسي آسان به وسايل حمل و نقل عمومي (مترو و BRT)، شمال-جنوب و شرق-غرب، دسترسي به فرودگاه، راه آهن و پايانه هاي مسافربري از طريق رينگ سوم،وسعت نزديك به 201 هكتار،حدود 77 هكتار فضاهاي سبز دانست و توانمندي هاي علمي مانند:استفاده از توان علمي وتخصصي ويژه،وجود كتابخانه­ها، آزمايشگاه ها و مراكز پژوهشي در حوزه­هاي تخصصي،فعاليت دانشگاه در حوزه­هاي علوم­جديد و فناوري­هاي نوين و مركز رشد را بسيار حائز اهميت دانست.

 دكتر راستي انگيزه‌هاي دانشگاه از ورود به عرصه نوآوري را مواردي مانند: عمل به رسالت ذاتي در جهت توسعه‌ي زيرساخت‌هاي دانشگاه‌هاي نسل سوم و چهارم، اشتغال‌زايي و تقويت پتانسيل عظيم دانشجويان و فارغ‌التحصيلان،تقويت زيرساخت‌هاي فكري ضروري براي تقويت زيست‌بوم كارآفريني (رويالتي، مالكيت فكري، سرمايه‌گذاري خطرپذير، ...) و انتفاع از سرمايه‌گذاري روي اسپين‌آف‌هاي موفق در درازمدت قلمداد نمود.

وي همچنين استفاده از توان علمي بيش از 650 عضو هيأت علمي و 16000 دانشجو در 71 رشتة تحصيلي در مقطع كارشناسي، 185 رشتة تحصيلي در مقطع كارشناسي ارشد و 119 رشته در مقطع دكتري، ظرفيت كم‌نظير انبوه عظيم فارغ‌التحصيلان براي رشد و توسعه‌ي نوآوري‌هاي دانش‌بنيان،وجود ظرفيت‌هاي بالقوه علمي و تخصصي دانشگاه علوم پزشكي و دانشگاه هنر اصفهان،وجود كتابخانههاي غني با بيش از هزاران جلد كتاب در حوزههاي تخصصي را از مزيت هاي علمي و تخصصي دانشگاه اصفهان در حوزه نوآوري دانست.

گفتني است، دارا بودن زيرساخت‌هاي لازم براي برگزاري رويدادهاي متنوع در فضاهاي باز و بسته،دارا بودن فضاهاي وسيع و عرصه­ هاي مفرح،وجود فضاهاي كالبدي بالقوه با قابليت تبديل به فضاهاي متناسب وانعطاف پذير با ناحيه نوآوري و فناوري،استقرار در مجاورت دفاتر بنگاه هاي اقتصادي و صنعت،بافت و موقعيت تجاري دروازه شيراز به‌جهت تقويت كارآمدي در راستاي توليد ثروت،تسهيل ارائه‌ي خدمات به بافت متراكم تجاري پيرامون از مزيت­هاي مكاني، دسترسي و كالبدي دانشگاه اصفهان است.

لازم به ذكر است در اين جلسه رييس و اعضاي شوراي شهر سوالاتي را در خصوص نقش دانشگاه اصفهان در رفع مشكلات و معضلات شهري مطرح نمودند كه توسط هيات رييسه دانشگاه به سوالات مطروحه پاسخ و بر تعامل اعضاي شورا شهر با مسئولين دانشگاه در رفع مشكلات جامعه تاكيد شد.

 

 

 

تاریخ:
1399/04/03
تعداد بازدید:
272
منبع:
Powered by DorsaPortal