۱۳۹۹ پنج شنبه ۸ آبان
برگزاري نشست هم انديشي هيات رييسه دانشگاه با اعضاي هيات علمي دانشكده فني و مهندسي و دانشكده مهندسي كامپيوتر
نشست هم انديشي هيات رييسه دانشگاه با اعضاي هيات علمي دانشكده فني و مهندسي و دانشكده مهندسي كامپيوتر به منظور تقويت و استمرار ارتباط دو سويه بين اعضاي هيات علمي با مسئولين دانشگاه و بهره مندي از ديدگاه ها و نقطه نظرات متقابل آن ها، چهارشنبه يكم مرداد ماه سال جاري، از ساعت 17 تا 20 به صورت ويدئو كنفرانس(مجازي) برگزار شد.
نشست هم انديشي هيات رييسه دانشگاه با اعضاي هيات علمي دانشكده فني و مهندسي و دانشكده مهندسي كامپيوتر  به منظور تقويت و استمرار ارتباط دو سويه  بين اعضاي هيات علمي با مسئولين دانشگاه و بهره مندي از ديدگاه ها و نقطه نظرات متقابل آن ها، چهارشنبه يكم مرداد ماه سال جاري، از ساعت 17 تا 20 به صورت ويدئو كنفرانس(مجازي) برگزار شد.
به گزارش وب سايت خبريuinews طبق سلسله نشست هاي هيات رييسه با اعضاي هيات علمي دانشكده ها ،دكتر هوشنگ طالبي رييس دانشگاه اصفهان در نشست و هم انديشي با اعضاي هيات علمي دانشكده هاي فني و مهندسي و مهندسي كامپيوتر از زحمات اعضاي هيات علمي اين دو دانشكده در برگزاري كلاس هاي مجازي به صورتي رضايت بخش و مطلوب تقدير به عمل آورد و در ادامه در خصوص راه اندازي ناحيه نوآوري در دانشگاه اصفهان اظهار داشت: ناحيه نوآوري و فناوري دانشگاه اصفهان در مساحت 32 هكتار شامل مراكز رشد و نوآوري، كارآفريني و بازي‌هاي رايانه‌اي، صنايع سرگرمي، كريدور دانش و شتابدهنده هاي صنايع خلاق به منظور حمايت از نوآوري و كارآفريني در دانشگاه اصفهان 19 بهمن سال گذشته با حضور دكتر سورنا ستاري معاون علمي و فناوري رياست جمهوري و حمايت مالي ايشان افتتاح شد.ناحيه نوآوري و فناوري دانشگاه اصفهان، در يكي از مناطق اصلي و مهم شهر، به شاهراه تعامل فعالان فناور و دانشگاهيان بدل مي شود و با توجه به زيرساخت ها و موقعيتي كه در آن قرار دارد، مي تواند به يكي از ناحيه هاي مهم نوآوري مركز كشور و بستر تعاملات فناورانه فلات مركزي ايران بدل شود.بخش نخست مركز نوآوري صنايع سرگرمي با هدف آشنايي كسب و كارهاي نوآور  دانشگاه در حوزه بازي و سرگرمي با صنعت و  بخش دوم اين ناحيه مركز رشد واحدهاي فناور است.
فب لب سومين بخش اين ناحيه و مجموعه اي آزمايشگاهي است و دانشجويان مي‌توانند در اين بخش، نيازهاي فناورانه‌شان را با دست خود بسازند. كريدور و  شتابدهنده صنايع خلاق، از ديگر بخش‌هاي ناحيه نوآوري و فناوري دانشگاه اصفهان است. در حال حاضر 40 واحد فناور در مركز رشد دانشگاه مستقر هستند و در كنار اين واحدها و فعالان مشغول به كار در اين واحدها، بخش هاي آزمايشگاهي نيز ميزبان ديگر پژوهشگران، فعالان فناور و نوآور است.اين ناحيه بر اساس يك پلتفرم همكاري مشترك ميان دانشگاه اصفهان ، معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، قرار است به زيست بومي براي شكوفايي نوآوري هاي جوانان خلاق بدل شود.
دكتر طالبي در ادامه افزود: كاربردي سازي آموزش هاي دانشگاهي و حضور موثر فارغ التحصيلان رشته هاي مهندسي در بازار كار بسيار مهم و ضروري است. به عنوان مثال مهندس خوب كامپيوتر مهندسي است كه بازار كار را خوب بشناسد و اين مهم در صورتي امكان پذير است كه پهنه نوآوري داشته و در اين پهنه نسبت به بازار كار جهاني شناخت پيدا كرده و نوآوري و خلاقيت خود را افزايش دهد.
رييس دانشگاه در ادامه تصريح نمود: بين المللي سازي دانشگاه صرفا" منوط به تدريس زبان انگلسي و جذب دانشجويان خارجي نيست بلكه ما بايد بازار بين الملل را شناخته و در بازار اقتصادي خودمان، به نحو مطلوب از آن بهره ببريم.
دكتر طالبي ضمن تقدير از زحمات اعضاي هيات علمي در برگزاري مطلوب كلاس هاي مجازي و برنامه ريزي در برگزاري امتحانات تصريح نمود: بعد از يك استراحت كوتاه، نيمسال اول سال 1399 را بايد به صورت غير حضوري آغاز نماييم. با توجه به تجهيز زيرساخت هاي لازم در اين دانشگاه انتظار مي رود اعضاي هيات علمي در افزايش كيفيت آموزشي تلاش بيشتر و موثر تري داشته باشند.
وي همچنين در خصوص برگزاري آزمون هاي سراسري افزود: در سال جاري حدود 85 هزار نفر براي شركت در آزمون سراسري ورود به دانشگاه ها در اصفهان ثبت نام كردند كه با توجه به شرايط ناشي از شيوع بيماري كرونا نياز به افزايش فضاي فيزيكي براي برگزاري آين آزمون نسبت به سال هاي گذشته وجود دارد. تلاش ستاد آزمون اصفهان اين است كه كنكور در همان حوزه هاي قبلي مانند دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتي اصفهان با اختصاص فضاي بيشتر برگزار شود.
دكتر طالبي در اين جلسه ضمن تقدير از صبر و حوصله اعضاي هيات علمي در شرايط فعلي از مركز آموزش هاي الكترونيك با مديريت دكتر ملك پور و همچنين مركز فاوا با مديريت دكتر خيام باشي تقدير و تشكر به عمل آورد.
در ادامه دكتر رسول ركني زاده معاون پژوهش و فناوري دانشگاه نيز قرار گرفتن در شرايط فعلي را يك نوع بلوغ اجباري قلمداد نمود و اظهار داشت:  در اين عصر دچار پارادايمي هستيم كه پرسش ها و پاسخ هاي جديدي را ايجاد نموده است و در واقع ما در حال يك بلوغ اجباري هستيم. پرسش هاي جديدي كه قبلا" پرسش هاي مردم نبوده است مطرح شده و سطح آموزش و پژوهش تغيير يافته است. عضو هيات علمي ما در اين دوره جديد سطح آموزش و پژوهش خود را بايد تغيير دهد و منطبق با شرايط روز جهان حركتي رو به جلو و مترقي داشته باشد.
وي بااشاره به منطقه ويژه فناوري در استان اصفهان اظهار داشت: اين منطقه  ويژه از فاصله دانشگاه صنعتي اصفهان شروع و تا دانشگاه علوم پزشكي اصفهان و بخش شاپور جديد را هم شامل مي شود. اين منطقه با شعاع 500 متر را به اصطلاح مي گويند منطقه علم و فناوري اصفهان. اين منطقه  از چندين پهنه تشكيل شده است كه يكي از آن ها ناحيه نواوري است كه در دانشگاه اصفهان راه اندازي شده است. در واقع اين ناحيه ها جايي براي پرورش ايده هاي نخبگان كشور است.
دكتر ركني زاده پرواضح ترين بخش براي سرمايه گذاري در كشور را سرمايه گذاري در حوزه پژوهش و فناوري دانست و توجه بر اين مهم را ضروري قلمداد نمود و افزود: در بحران ها بايد توجه بر روي توسعه پژوهش افزايش يابد. براي اين كه  پذيرنده دانشگاه نسل چهار باشيم و جا براي اعضاي هيات علمي در شركت هاي دانش بنيان و صنعت ايجاد كنيم حضور دو طرفه را مي خواهيم. كارهاي تيمي بايد شكل بگيرد. كشف نياز دوطرفه صنايع و دانشگاه بسيار مهم است . ما كارهاي بزرگ شبكه اي بايد انجام دهيم . شبكه هايي كه ما قرار است ايجاد كنيم شامل، دانشگاه، شركت هاي دانش بنيان و شهر است و چنين شبكه هاي تعاملي، توليد ارزش مي كنند. بحث توانمند سازي شهر و صنعت توسط دانشگاه نيز بسيار ضروري است. دانشگاه به هيچ وجه به بخش خصوصي واگذار نمي شود و ما در تمام حوزه ها از بخش خصوص به دليل چابكي استفاده و بخش نظارتي و حاكميتي دانشگاه همواره وجود دارد.  
دكتر يوسف شاقول معاون آموزشي و تحصيلات تكميلي نيز ضمن تشكر از همكاري اعضاي هيات علمي اظهار داشت: دانشكده فني و مهندسي و دانشكده كامپيوتر از جمله دانشكده هايي بودند كه همكاري بسيار ارزشمندي با معاونت آموزشي داشتند و از ايده هاي بسيار خوب اين دو دانشكده استفاده مطلوب را برده ايم.
وي در ادامه از برگزاري مطلوب ترم و در نهايت برگزاري موفق امتحانات تشكر نمود و افزود: همكاران در جايگزيني روش هاي جديد براي ارزيابي دانشجو عملكرد بسيار مطلوبي داشتند. دكتر شاقول همچنين تصريح نمود: اساس كار ما در شروع نيمسال جديد برگزاري كلاس ها به صورت غير حضوري است لذا انتظار مي رود اعضاي هيات علمي تمهيدات لازم براي آموزش و پژوهش دانشجويان را در نيمسال جديد مد نظر قرار دهند.
دكتر شاقول در ادامه دو نكته را بسيار حائز اهميت دانست و افزود: بايد خودمان را براي آموزش غير حضوري در نيمسال آينده آماده كنيم البته باورمان اين است كه براي هر زماني امكان حضور سالم و كم مخاطره براي دانشجويانمان چه در فضاي خوابگاه و كلاس ها فراهم شود انتقال سويچ كردن از شيوه غير حضوري به حضوري خيلي ساده است، زيرا زيرساخت  دانشگاه بر اساس شيوه حضوري تنظيم شده و هر زمان، مراجع ذي صلاح به ما بگويند كه دانشجو مي تواند با خيال راحت و آرامش وارد كلاس ها بشود ما مي توانيم سيستم را به حضوري تغيير بدهيم ولي آماده شدن براي آموزش غير حضوري مبتني بر تمهيداتي منطبق با شرايط موجود است.
 لازم به ذكر است دكتر ولي اله ميرخاني معاون اداري و مالي دانشگاه نيز همه دانشگاهيان را اعضاي يك خانواده قلمداد نمود كه با همفكري و همياري هم مقدور به حل مشكلات و عبور از فراز و نشيب ها خواهند بود. وي با اشاره به شرايط اقتصادي كشور و مشكلات ناشي از تحريم هاي اقتصادي اظهار داشت: در ايام شيوع بيماري كرونا  يك چهارم درامدهاي اختصاصي دانشگاه محقق شد و اين در حالي است كه 80 درصد بودجه نيز به حقوق و دستمزد اعضاي هيات علمي و كاركنان دانشگاه اختصاص مي يابد. با توجه به شرايط فعلي همواره تلاش ما بر اين بوده است كه اعضاي هيات علمي بتوانند بدون دغدغه به كارهاي علمي خود بپردازند. وي همچنين خواستار همفكري و همكاري اعضاي هيات علمي در برنامه ريزي هاي لازم براي پيشبرد اهداف متعالي دانشگاه و حركت به سمت پيشرفت شد.
همچنين دكتر بهشتي رييس دانشكده فني و مهندسي در اين نشست ضمن تقدير از تلاش هيات رييسه دانشگاه در فرآهم آوردن فضاي مناسب و عبور از بحران كرونا، گزارش مبسوطي از امور مربوط به دانشكده فني و مهندسي ارايه و  اظهار داشت: دوران بسيار سختي را گذرانديم. وي در ادامه مشكلات و نيازهاي دانشكده را مطرح و اذعان داشت: بسياري از مشكلات ناشي از مسائل اقتصادي كشور است و طبيعي است كه مديريت در شرايط مشكل اقتصادي بسيار سخت و دشوار است. با اين وجود به جرات مي توان گفت : تا كنون درخواست هاي دانشكده از سوي هيات رييسه اجابت شده و همواره تلاش براي حل مشكلات بوده است.  وي در ادامه از كمك هاي فكري دكتر حاج حسيني معاون دانشجويي و تيم ايشان تشكر نمودند. دكتر بهشتي در ادامه خواستار همكاري بيشتر هيات رييسه براي خريد و تكميل تجهيزات آزمايشگاهي و افزايش فضاي كالبدي دانشكده شد.
در ادامه دكتر ترك لاداني رييس دانشكده مهندسي كامپيوتر نيز با مروري بر وضعيت فعلي و افق آتي دانشكده مهندسي كامپيوتر به معرفي اين دانشكده پرداخت و اظهار داشت: افزايش ارتباط در فضاي مجازي نشان مي دهد كه كرونا يك تهديد بزرگ بود كه تبديل به فرصت خوب و كاربردي شد و يك ظرفيت خوب در توسعه آموزش و پژوهش ايجاد نمود. وي در ادامه افزود: اعضاي هيات علمي دانشكده مهندسي كامپيوتر عموما" از نخبگان حوزه خود هستند و اين يعني دانشكده در آستانه يك جهش بزرگ از طريق ورود اعضاي جوان دانشكده به جريان هاي قوي علمي و مسئوليت پذيري آن ها است.
دكتر ترك لاداني به معرفي طرح راهبردي دانشكده كه از سال 1395 تا 1400 است پرداخت و افزود: در چشم انداز افق 1400 دانشكده مهندسي كامپيوتر در زمينه هاي آموزشي، پژوهشي و تربيت دانش آموختگان يكي از 3 دانشكده برتر كشور خواهد بود.
وي همچنين با مروري بر وضع موجود دانشكده ،خواستار تجهيز آزمايشگاه هاي اين دانشكده شد و در ادامه محدوديت ها و چالش هاي دانشكده را نيز مورد ارزيابي قرار داد و ضعيف ترين ويژگي دانشكده را تناسب تجهيزات و امكانات علمي، آموزشي گروه با محتواي رشته دانست. وي دانشكده مهندسي كامپيوتر را برند معتبري براي دانشگاه اصفهان دانست و بر ضرورت توسعه ساختاري دانشكده تاكيد نمود.
لازم به ذكر است مديران گروه ها و اعضاي هيات علمي دانشكده هاي فني و مهندسي و مهندسي كامپوتر،  نظرات و ديدگاه هاي خود را مطرح و متعاقب آن هيات رييسه دانشگاه نيز به پرسش هاي مطروحه پاسخ دادند و بر تعامل و همكاري هاي اعضاي هيات علمي و هيات رييسه دانشگاه تاكيد شد.

تاریخ:
1399/05/02
تعداد بازدید:
327
منبع:
Powered by DorsaPortal