جستجوSepratorTopMenuارتباط با ماSepratorTopMenuورود اعضاءSepratorTopMenuنقشه سایتSepratorTopMenuاعضای هیأت علمیSepratorTopMenuدانشجویانSepratorTopMenuصفحه اصلی
۱۳۹۸ يکشنبه ۴ اسفند
English/العربيه
تازه ها
1393/09/09
رناني: توسعه، از اصلاح نظام آموزشي آغاز مي‌شود
رناني: توسعه، از اصلاح نظام آموزشي آغاز مي‌شود" class = "b1 file1 showcommunique2file1 img-responsive">

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با انتقاد از اينكه شاهد استحاله علم به سمت ايدئولوژي در آموزش بسياري از رشته‌هاي علمي به ويژه اقتصاد هستيم، گفت: ما در مراكز علمي كشور در حال توليد انبوه نيروي كار فكري براي ساير كشورها هستيم.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه اصفهان، محسن رناني، در دومين نشست علمي جايگاه روش‌شناسي آموزش علم اقتصاد در دانشگاه اصفهان، اظهار كرد: آموزش اين علم در ايران نيز همانند ساير علوم انساني و اجتماعي دچار بيماري‌هايي است كه درمان آن مستلزم شناخت و آسيب شناسي است تا اگر هم اين نسل نتوانست دست كم نسل‌هاي بعدي به رفع آن همت كنند.

نويسنده كتاب «اقتصاد سياسي مناقشه اتمي ايران»، به بيان چهار بيماري نظام آموزشي ايران به ويژه آموزش علم اقتصاد پرداخت.

وي در مورد نخستين بيماري گفت: در آموزش علم به طور كلي و در آموزش علم اقتصاد به طور خاص شاهد تسلط انگاره‌هاي ايده‌ئولوژيك بر فرآيندهاي علمي هستيم، افزود: متاسفانه هم در داوري مقالات، هم در تصويب موضوعات رساله‌هاي ارشد و دكتري، و هم در استخدام اعضاي هيئت علمي، گرفتار انگاره‌هايي هستيم كه مبناي علمي ندارند و نوعي انگاره يا باور ايدئولوژيك محسوب مي شوند.

اين استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با بيان اينكه منظورم از باورهاي ايدئولوژيك هر باوري است كه پذيرش آن «علت»‌ دارد نه «دليل». افزود: باور بسياري از ما استادان دانشگاه به ديدمان علمي كه در آن كار فكري مي‌كنيم به يك ايدئولوژي تبديل شده است.

اين استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در مورد دومين بيماري فراگير نظام آموزشي اظهار كرد: بيماري ديگر نظام آموزشي كشور در كل دوران پس از جنگ تاكنون اين است كه ماموريت خود را فقط توليد انبوه مدرك تحصيلي يا توليد انبوه دانش آموخته قرار داده است. در حالي كه يونسكو چهار ماموريت براي نظام آموزشي تصريح كرده است كه متاسفانه هيچكدام از چهار ماموريت در نظام آموزشي ما مورد توجه قرار نگرفته است.

رناني تصريح كرد: ماموريت‌هاي چهارگانه يونسكو براي نظام آموزشي در هر كشور چنين است: نخست «آموختن» را بياموزدمان. يعني فقط آگاهي‌هاي علمي را به ما نياموزد بلكه خود «آموختن» را بياموزدمان. ياد بگيريم كه چگونه از همه چيز بياموزيم و چگونه آموختن را به بخشي از زندگي‌مان تبديل كنيم ‌و چگونه همواره خود را به عنوان يك انسان آگاه، بهنگام نگهداريم. دوم اين كه «بودن» را بياموزيم. يعني بياموزيم كه زيست كنيم و با خودمان زيست كنيم يعني خودمان باشيم و از بودن با خودمان لذت ببريم و مسخ و اسير و در بند ديگران نباشيم. سوم اين كه عمل كردن را بياموزدمان. يعني هم ما را اهل اقدام و عمل بار بياورد و هم بياموزدمان كه چگونه از آموخته‌هايمان را براي تسهيل زندگي خود استفاده كنيم. و چهارم اين كه زندگي كردن با ديگران را بياموزدمان. يعني يادمان بدهد كه چگونه در جمع و با جمع زندگي و تعامل مثبت و تفاهم و گفت‌وگو كنيم. در واقع همكاري اجتماعي و گروهي را به ما بياموزد.

نويسنده كتاب «بازار يا نابازار؟» افزود: نظام آموزش‌ دانشگاهي ما در حال حاضر در راستاي هيچكدام از اين ماموريت‌ها عمل نمي‌كند. نظام كنوني آموزش عالي ما اكنون صرفا به توليد انبوه فارغ التحصيل مشغول است، در واقع كار اصلي اين نظام اين است كه نخبگان زيادي كه در درون اين انبوه دانش آموختگان وجود دارد را آموزش مي‌دهد و روي آنها سرمايه گذاري مي‌كند تا آنها بعدا در كشورهاي خارجي به خدمت نظام جهاني علم در آيند. البته اين مساله به خودي خود اشكالي ندارد اما اشكالش اين است كه ما داريم با منابع محدود اقتصادي خود كه بايد به خدمت افزايش رفاه جامعه خودمان درآيد براي جامعه جهاني نخبه توليد و به خارج صادر مي‌كنيم.

رناني افزود، متاسفانه مساله در سطح آموزش ابتدايي بسيار اسف انگيزتر است. براي توسعه كشور يكي از مهم‌ترين اقدامات ما بايد اصلاح نظام آموزشي به ويژه اصلاح نظام آموزش ابتدايي باشد. توسعه حقيقي از اصلاح ذهن‌ها شروع مي‌شود و ذهن‌هاي ما در دوران كودكي شكل مي‌گيرد و ذهن كودكي ما در دوره آموزش دبستان و پيش دبستان شكل مي‌گيرد. بنابراين دبستان‌ها و پيش دبستان‌هاي ما بايد كارخانه‌هاي توليد انسان‌هاي توسعه خواه باشند. متاسفانه اكنون چنين نيست و بچه‌هاي ما قابليت توسعه خواهي خود را در دوران دبستان و پيش دبستان از دست مي‌دهند و به صورت انسانهايي با ذهني ناتوان براي توسعه خواهي و ايجاد توسعه، وارد جامعه مي‌شوند.
اقتصادي  9:16:55 1393/09/01
تعداد بازدید:
0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الكترونيكي شما    
شماره تلفن
توضيحات  
تغییر کد امنیتی  
كد امنيت  
 
1درخواست مجوز پخش آگهیدرخواست مجوز عکاسیرزرو پایه های تبلیغاتیرزرو محیط های نمایشگاهیدرخواست مجوز بازدید از دانشگاه78رزرو سالن همایش پیامبر اعظم (ص)
کلیه حقوق وب سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه اصفهان می باشد
Powered by DorsaPortal