جستجوSepratorTopMenuارتباط با ماSepratorTopMenuورود اعضاءSepratorTopMenuنقشه سایتSepratorTopMenuاعضای هیأت علمیSepratorTopMenuدانشجویانSepratorTopMenuصفحه اصلی
۱۳۹۹ شنبه ۱۶ فروردين
English/العربيه
تازه ها
ماليات بر ارزش افزوده به تنهايي نمي‌تواند فرارهاي مالياتي را كاهش دهد" class = "b1 file1 shownews5file1 img-responsive pull-lg-right pull-md-right pull-sm-right pull-xs-none">
ماليات بر ارزش افزوده به تنهايي نمي‌تواند فرارهاي مالياتي را كاهش دهد
ارزش‌هاي نظام ماليات بر ارزش افزوده را نمي‌توان نفي كرد، زيرا اين نظام هم‌اكنون در تعداد زيادي از كشورهاي پيشرفته جهان در حال اجراست، اما كاملا روشن نيست كه با جايگزين كردن نظام ماليات بر ارزش افزوده با قانون تجميع عوارض چه نتايجي به وجود مي‌آيد.

دكتر سيدعبدالحسين ساسان ـ عضو هيات علمي دانشگاه اصفهان ـ در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايسنا با اشاره به اين‌كه نمي‌توان پيشاپيش درباره نظام ماليات بر ارزش افزوده و عواقب اجراي چنين نظام مالياتي در كشور قضاوت كرد گفت: سيستم ماليات بر ارزش افزوده داراي دو جزء نرخ مالياتي و پايه مالياتي است؛ نرخ مالياتي كاملا متغير بوده و بسته به شرايط زماني كاهش يا افزايش مي‌يابد، اما پايه مالياتي قانونمند بوده و تثبيت شده است.
وي درباره چگونگي روش‌هاي اخذ ماليات در نظام ماليات بر ارزش افزوده اظهار كرد: در اين نظام، ارزش افزوده در هر مرحله‌اي كه فعاليت اقتصادي انجام مي‌شود، در همان مرحله از مابه‌التفاوت داده‌ها و ستاده‌ها كه همان ارزش افزوده ناميده مي‌شود، بر حسب نرخ مشخص و تعيين شده ماليات گرفته مي‌شود.
عضو هيات‌علمي دانشگاه اصفهان توضيح داد: مثلا در صنعت مبل‌سازي مي‌توان ماليات را به دو شيوه اخذ كرد يكي اين‌كه ماليات از كالاي نهايي و زماني كه مبل به صورت كامل توليد شده گرفته شود و شيوه ديگر گرفتن ماليات اين است كه در هر مرحله از ساخت چوب مبل، پارچه، فرآوري مبل و ديگر مراحل به صورت جداگانه بر اساس نرخ تعيين شده ماليات اخذ شود.
ساسان درباره مشكلات اجرايي ماليات بر ارزش افزوده گفت: در كشورهايي كه ساختار اقتصادي آن‌ها ثبت شده و شفاف نيست، اجراي نظام ماليات بر ارزش افزوده مي‌تواند به ميزان فرارهاي مالياتي بيفزايد، زيرا مي‌توان گفت كه اين نظام ماليات‌گيري در مجموع بسيار انعطاف‌پذير و در عين حال فرارپذير است.
وي اضافه كرد: به عنوان مثال اگر از همان ابتدا مواداوليه از مجاري رسمي خريداري نشود، در اين صورت گرفتن ماليات بر ارزش افزوده به كاري بي‌معنا تبديل مي‌شود.
وي با بيان اين‌كه نظام ماليات بر ارزش افزوده به تنهايي نمي‌تواند فرارهاي مالياتي را كاهش دهد تصريح كرد: در صنعت چوب و صنايع وابسته به آن به عنوان مثال بسياري از افراد چوب مورد نياز خود را از بهره‌برداران غيررسمي مي‌خرند كه در چنين حالتي هيچ‌يك از دو طرف به دليل انجام معامله غيررسمي و غيرقانوني موظف به پرداخت ماليات بر ارزش افزوده نيستند.
وي موفقيت سيستم ماليات بر ارزش افزوده را منوط به آگاهي مردم از علم حسابداري دانست و تصريح كرد: در كشورهاي پيشرفته هر شهروند علاوه بر شغلي كه دارد، يك حسابدار مالياتي نيز به حساب مي‌آيد چون اظهارنامه مالياتي پر مي‌كند و بر اين اساس اطلاعات مربوط به ميزان درآمد و هزينه‌هاي خود را در آن درج مي كند و در پايان سال مشخص مي‌شود كه اين فرد بدهكار است يا طلبكار و بر همين اساس از وي ماليات اخذ مي‌شود.
وي گفت: در كشورهاي پيشرفته در عين اعتمادسازي بين دولت و مردم، ممكن است حتي فردي چندين سال موفق به تقلب در ارائه اطلاعات و فرار مالياتي شود، اما پس از گذشت چند سال تقلب‌هاي او مشخص شده و بعضا حتي شخص به عنوان يك فرد غيرقابل اعتماد براي هميشه از انجام فعاليت‌هاي اقتصادي در كشورش محروم مي‌شود.
عضو هيات‌علمي دانشگاه اصفهان با بيان اين‌كه نظام ماليات بر ارزش افزوده در كشورهاي مطرحي مانند آمريكا، كانادا و تعدادي از كشورهاي اروپايي در حال اجراست، خاطرنشان كرد: يكي از مشكلات اصلي پياده كردن نظام ماليات بر ارزش افزوده در كشور اين است كه در ايران تعداد زيادي فروشنده خرده‌پا وجود دارد كه اين فروشندگان كاملا سنتي عمل مي‌كنند و فروش آن‌ها نيز در جايي ثبت نمي‌شود؛ بديهي است در چنين فضايي اجراي نظام ماليات بر ارزش افزوده كار دشواري است.
به گفته ساسان در كشورهاي ديگر خرده‌فروشي به سبك ايران تقريبا از بين رفته و به جاي آن فروشگاه‌هاي عظيم به وجود آمده كه در آن‌ها همه كالاها داراي كد مخصوص به خود هستند و عمليات فروش نيز به شبكه داخلي وصل است و وزارت دارايي مي‌تواند در هر لحظه وضع ماليات را پايش كند.
اين كارشناس اقتصادي با اشاره به اين‌كه در نظام ماليات بر ارزش افزوده ماليات به صورت لحظه به لحظه پرداخت مي‌شود، اضافه كرد: نظام مالياتي يك پاره نظام محسوب مي‌شود و نمي‌توان در يك نظام اقتصادي عقب مانده و سنتي نظام مالياتي پيشرفته‌اي را پياده‌سازي كرد.
ساسان با دفاع از قانون تجميع عوارض، اين قانون را يكي از پيشرفته‌ترين و مترقي‌ترين قوانين اقتصادي تاريخ ايران دانست و عنوان كرد: پيش از اجراي قانون تجميع عوارض بعضا توليدكنندگان كشور مجبور بودند 54 نوع عوارض مانند عوارض شهرداري، بيمه، تربيت بدني، فني و حرفه‌اي و غيره به دستگاه‌ها و سازمان‌هاي مختلف بپردازند؛ در حالي كه با اجراي قانون تجميع عوارض توليدكنندگان كل عوارض يادشده را به وزارت امور اقتصادي و دارايي داده و اين وزارتخانه موظف به تقسيم عوارض بين سازمان‌ها و دستگاه‌هاي مختلف بود.
وي افزود: پيش از اجراي قانون تجميع عوارض، توليدكنندگان مجبور بودند دفاتر حساب خود را به مميزان مالياتي متعدد ارائه دهند، در حالي كه پس از اجراي اين قانون توليدكنندگان موظف شدند كه گزارش‌هاي مالي خود را فقط به يك مميز مالياتي ارائه دهند.

تاریخ:
1387/07/6
تعداد بازدید:
351
منبع:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الكترونيكي شما    
شماره تلفن
توضيحات  
تغییر کد امنیتی  
كد امنيت  
 
1درخواست مجوز پخش آگهیدرخواست مجوز عکاسیرزرو پایه های تبلیغاتیرزرو محیط های نمایشگاهیدرخواست مجوز بازدید از دانشگاه78رزرو سالن همایش پیامبر اعظم (ص)
کلیه حقوق وب سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه اصفهان می باشد
Powered by DorsaPortal