جستجوSepratorTopMenuارتباط با ماSepratorTopMenuورود اعضاءSepratorTopMenuنقشه سایتSepratorTopMenuاعضای هیأت علمیSepratorTopMenuدانشجویانSepratorTopMenuصفحه اصلی
۱۳۹۸ سه شنبه ۱ بهمن
English/العربيه
تازه ها
با توليد علم مي توان اقتدار جهاني را براي ايران فراهم كرد" class = "b1 file1 shownews5file1 img-responsive pull-lg-right pull-md-right pull-sm-right pull-xs-none">
با توليد علم مي توان اقتدار جهاني را براي ايران فراهم كرد

معاون تحقيقات و فناوري دانشگاه اصفهان گفت: با توليد علم و پاسخگويي به نيازها در جامعه مي‌توان توسعه‌ي علمي و اقتدار ملي و جهاني را براي ملت ايران فراهم كرد.

به گزارش خبرنگار وب سايت خبري UINews دكتر حسين هرسيج معاون تحقيقات و فناوري دانشگاه اصفهان در جمع شركت كنندگان در نشست هم‌انديشي مسئولان و استادان اين دانشگاه با موضوع چگونگي ارتقاء كيفي فعاليت هاي تحقيقاتي و بژوهشي با اشاره به جايگاه علمي دانشگاه اصفهان بين ساير دانشگاه‌هاي كشور گفت: براي دست يابي به اهداف سند چشم‌انداز بيست ساله‌ي نظام جمهوري اسلامي ايران لازم است تا استادان با تغيير نگرش علمي و با به كارگيري نيروهاي بالقوه‌ي علمي خويش، راه را براي ارتقاء سطح كيفي علم افزايش دهند.

وي ارتباط ارتقاء سطح علمي دانشگاه اصفهان با مسائل تحقيقاتي و بژوهشي استادان اين دانشگاه را مهم ارزيابي كرد و گفت: با توليد علم و پاسخگويي به نيازها و مشكلات موجود در جامعه مي‌توان توسعه‌ي علمي و اقتدار ملي و جهاني را براي ملت ايران فراهم كرد.

معاون تحقيقات و فناوري دانشگاه اصفهان با بيان اين مطلب كه براي رسيدن به دانشگاهي كه بتواند نيازهاي جامعه را برآورده سازد احتياج به تشريح دقيق وظايف بخش تحقيقات و بژوهش دانشگاه‌ها در حوزه تحقيقات بنيادي و كاربردي مي‌باشيم افزود: با توليد دانش و راه اندازي مراكز نظريه‌بردازي است كه مي‌توان مشكلات و نيازهاي به‌روز جامعه را شناخت و با قرار دادن آن در قالب تحقيقات كاربردي راهكارهاي لازم براي باسخگويي به آنها را بدست آورد.

هرسيج ادامه داد: حال اگر بين اين دو مقوله جدايي بيفتد، بدان معني است كه يا علم توليد شده درجامعه، علمي است كه به آن نيازي نبوده و يا اينكه پاسخگوي مشكلات بنيادي و اساسي جامعه نبوده است.

وي افزود: دانشگاه اصفهان براي رسيدن به جايگاه اصلي مي بايست توجه به بژوهش و برداختن دقيق به شاخصه‌هاي علمي را جدي گرفته و از مسائل حاشيه‌اي دوري گزينند.

معاون تحقيقات و فناوري رتبه علمي دانشگاه اصفهان در برخي از شاخص‌هاي علمي را بايين اعلام كرد و گفت: اگر نگاه به مسائلي چون تأليفات، ارائه مقالات علمي ـ بژوهشي، افزايش طرح‌هاي درون و برون دانشگاهي و موضوع ارتباط با صنعت را جزء شاخص‌هاي علمي ملموس در آموزش عالي كشور باشد بايد به صراحت گفت كه در برخي از شاخص‌ها در سطح باييني نسبت به ديگر دانشگاه‌هاي كشور قرار داريم كه راهكار موجود براي جبران اين كمبود چيزي جز افزايش مقالات علمي پژوهشي استادان نيست.

هرسيج در بخش ديگري از سخنان خود گفت: اختصاص طرح بژوهانه در دو مرحله به استادان، و تشويق دانشجويان تحصيلات تكميلي براي شركت در فعاليت‌هاي علمي، همچنين اختصاص كمك هزينه‌ي علمي به اين گروه را از جمله اقدامات تشويقي دانشگاه اصفهان مي‌باشد.

معاون تحقيقات و فناوري افزود: مرحله‌ي سوم پرداخت پژوهانه بر خلاف مراحل قبلي تنها به استاداني تعلق مي گيرد كه فعاليت‌هاي بژوهشي و علمي خود را به بايان رسانده‌ و در خصوص اين گونه فعاليت‌ها به امور پژوهشي دانشگاه باسخگو باشند.

وي ضمن اشاره به اينكه برخي از استادان يا از طرح بژوهانه خود در حد مطلوب استفاده نكرده‌اند و يا اصلاً براي دريافت آن به معاونت تحقيقات و فناوري مراجعه ننموده‌اند گفت: از اين به بعد طرح‌هاي بژوهانه بر اساس دو محور فعاليت‌هاي انجام شده و ضرايب مربوط به رشته‌هاي علمي مورد نظر به استادان پرداخت مي شود.

هرسيج با تاكيد بر توزيع درست و عادلانه پژوهانه ها گفت: استادي كه نه در حوزه‌ي تحقيقات نظري و در نه تحقيقات كاربردي فعاليتي نمي كند، در دانشگاه اصفهان از جايگاه علمي برخوردار نيست.

وي لزوم‌ وجود توازن و تعادل تحقيقات كاربردي و نظري از سوي استادان را مهم ارزيابي كرد و گفت: تحقيقات كاربردي و نظري هم‌گون و منسجم مي تواند تاثير به سزايي در رشد و پيشرفت جامعه داشته باشد.

تاریخ:
1387/08/22
تعداد بازدید:
406
منبع:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الكترونيكي شما    
شماره تلفن
توضيحات  
تغییر کد امنیتی  
كد امنيت  
 
1درخواست مجوز پخش آگهیدرخواست مجوز عکاسیرزرو پایه های تبلیغاتیرزرو محیط های نمایشگاهیدرخواست مجوز بازدید از دانشگاه78رزرو سالن همایش پیامبر اعظم (ص)
کلیه حقوق وب سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه اصفهان می باشد
Powered by DorsaPortal