جستجوSepratorTopMenuارتباط با ماSepratorTopMenuورود اعضاءSepratorTopMenuنقشه سایتSepratorTopMenuاعضای هیأت علمیSepratorTopMenuدانشجویانSepratorTopMenuصفحه اصلی
۱۳۹۸ سه شنبه ۱ بهمن
English/العربيه
تازه ها
انقلاب اسلامي ايران و تأسيس نظام مردم‌سالاري ديني" class = "b1 file1 shownews5file1 img-responsive pull-lg-right pull-md-right pull-sm-right pull-xs-none">
انقلاب اسلامي ايران و تأسيس نظام مردم‌سالاري ديني

يكي از مهمترين علل وقوع انقلاب اسلامي در ايران، وجود حكومت استبدادي پادشاهي و بي‌اعتنايي و حتي مخالفت آن حكومت با اعتقادات مذهبي مردم بود.

به همين دليل، پس از پيروزي انقلاب در 22 بهمن 1357، اصلي‌ترين و اولين تلاش نظام جديد، بنا و استقرار دولتي بود كه از يك سو اصول و معيارهاي دموكراتيك در آن رعايت شود و خطر هميشگي استبداد از ايران رخت بربندد و از سوي ديگر خواسته قلبي و واقعي ملت ايران كه همان پياده شدن و اجراي احكام اسلامي است تحقق يابد.

\r\n

اين گزاف نيست اگر بگوييم كه مهمترين و بزرگترين دستآورد سياسي انقلاب اسلامي ايران تحقق نظام جمهوري اسلامي است كه در آن اصل «حاكميت مردمي» يا «جمهوريت» با اصل «حاكميت الهي انتصاب سياسي يا «اسلاميت» همزيستي و همخواني دارد و باور به منبع يزداني قانون و نه فقط منبع انساني آن، محترم شمرده مي‌شود.

\r\n

به دليل نقش برجسته مذهب و فرهنگ در پيروزي انقلاب اسلامي، بلافاصله بعد از سرنگوني حكومت پهلوي و شكوفايي انقلاب، براي نخستين بار جهت حل مسائل جديد، به مذهب نگاه عقلاني شد و از آن تفسير نوين صورت گرفت‌‌‌ حاصل اين نحوه برخورد با مذهب، پيدايي نوعي نظام سياسي جديد بود كه مهمترين ويژگي آن تركيب «حاكميت الهي» با «حاكميت مردمي» است.

\r\n

اين وضعيت به خوبي در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران مشهود است. مطابق اين قانون از يك سو آموزه حاكميت الهي مورد تأييد قرار گرفته است كه در ارزشهاي سنتي و مذهبي، به ويژه اصل ولايت فقيه تجلي پيدا مي‌كند و از سوي ديگر بر آموزه حاكميت مردمي تأكيد شده است كه در نظام انتخاباتي و پارلماني و نظام شوراها و آزادي‌ها‌ي مدني و سياسي» تبلور مي‌يابد. بدين‌ترتيب قانون اساسي جمهوري اسلامي، دو مفهوم از حاكميت را در كنار يكديگر قرار داده است. با وجود اين، رابطه اين دو مفهوم در اين قانون به گونه‌اي است كه در طول يكديگر قرار دارند و نه در عرض يكديگر: حاكميت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او انسان را بر سرنوشت اجتماعي خويش حاكم ساخته است. هيچ‌كس نمي‌تواند اين حق الهي را از انسان سلب كند يا در خدمت منافع فرد يا گروهي خاص قرار دهد (اصل 56)

\r\n

همچنين در اصل اول قانون اساسي آمده است كه نوع حكومت ايران «جمهوري اسلامي» است و اين بدان معناست كه شكل حكومت جمهوري و محتواي آن اسلامي است و در نتيجه مشروعيت آن مبتني بر دو اصل مكتب و انتخاب مردم مي‌باشد. به يك معنا، هدف دو اصل ياد شده، برقراري پيوند و سازش ميان نهادها و ارزشهاي سُنّتي (مكتب و مذهب) از يك سو، و نهادها و نظامات مدرن (آزاديهاي مردمي و مدني و استقرار نهادهاي دمكراتيك و نظام مردم‌سالاري) از سوي ديگر است.

تاریخ:
1388/11/13
تعداد بازدید:
74
منبع:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الكترونيكي شما    
شماره تلفن
توضيحات  
تغییر کد امنیتی  
كد امنيت  
 
1درخواست مجوز پخش آگهیدرخواست مجوز عکاسیرزرو پایه های تبلیغاتیرزرو محیط های نمایشگاهیدرخواست مجوز بازدید از دانشگاه78رزرو سالن همایش پیامبر اعظم (ص)
کلیه حقوق وب سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه اصفهان می باشد
Powered by DorsaPortal