جستجوSepratorTopMenuارتباط با ماSepratorTopMenuورود اعضاءSepratorTopMenuنقشه سایتSepratorTopMenuاعضای هیأت علمیSepratorTopMenuدانشجویانSepratorTopMenuصفحه اصلی
۱۳۹۸ سه شنبه ۱ بهمن
English/العربيه
تازه ها
مقايسه اثر بخشي مداخله هاي آموزش رفتاري و شناختي بر ميزان تعارضات بين فردي ......

مقايسه اثر

مقايسه

مقايسه اثر بخشي مداخله هاي آموزش رفتاري و شناختي بر ميزان تعارضات بين فردي و خودكار آمدي  دانش آموزان مبتلا به نا تواني هاي يادگيري موضوع پايان نامه اي است كه زهره لطيفي دانشجوي دكتري روانشناسي در دانشگاه اصفهان مورد بررسي قرار داد.

به گزارش خبر نگار وب سايت خبري uinews  زهره لطيفي دانشجوي دكتري روانشناسي دانشگاه اصفهان از پايان نامه ي خود با عنوان مقايسه اثر بخشي مداخله هاي آموزش رفتاري و شناختي بر ميزان تعارضات بين فردي و خودكار آمدي  دانش آموزان مبتلا به نا تواني هاي يادگيري   به راهنمايي  دكتر مختار ملك پور ، دكتر شعله اميري و مشاوره ي دكتر حسين مولوي  دفاع كرد .  بنا به گزارش رسيده زهره لطيفي در جلسه ي دفاعيه ي خود اظهار داشت:  اين تحقيق به منظورمقايسه تأثير مداخله آموزش رفتاري و شناختي بر ميزان تعارضات بين فردي و خودكارآمدي دانش آموزان مبتلا به ناتواني يادگيري انجام شد و به شيوه آزمايشي با طرح پيش آزمون-پس آزمون و پي گيري با گروه كنترل اجرا شد. وي در ادامه افزود:  جامعه آماري تمامي دانش آموزان دختر و پسر پايه چهارم و پنجم ابتدايي داراي ناتواني يادگيري در سال تحصيلي 87 -86 در استان اصفهان بودند كه ازبين آنان تعداد60 نفر از مراجعين به مركز اختلالات يادگيري آموزش و پرورش به شيوه تصادفي  ساده انتخاب شدند. آزمودنيها بر اساس تيم تشخيصي و با توجه به نمرات هوش در آزمون و كسلر و آزمون هاي تشخيصي خواندن  ، املاو رياضيات براي شركت در تحقيق مورد سنجش وتاييد قرار گرفتند. از بين اين 60 نفر، 20 دانش آموز به طور تصادفي در گروه مداخله رفتاري و 20 دانش آموز در گروه مداخله شناختي و 20 دانش آموز در گروه كنترل قرار داده شدند. گروههاي  مداخله به مدت 10 جلسه طي دو ماه و نيم به صورت هفتگي تحت مداخله به سبك رفتاري و شناختي قرار گرفتند. ولي گروه كنترل اين مداخله را دريافت نكرد. ابزار اندازه گيري در اين پژوهش آزمون" موقعيت هاي مبهم اجتماعي براي سنجش تعارضات بين فردي " و" آزمون خودكارآمدي" بود . پس از اعمال مداخله و اندازه گيري مجدد تعارضات بين فردي و خودكارآمدي در مرحله پس آزمون و پيگيري (يك ماه بعد از اتمام مداخله)، نتايج استخراج و با استفاده از نرم افزارSPSS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج حاكي از آن بود كه مداخله رفتاري و شناختي به صورت معناداري تعارضات بين فردي گروههاي آزمايش را در مقايسه با گروه كنترل در مرحله پس آزمون و پي گيري كاهش داده است و در افزايش خودكارآمدي عمومي آنان نيزموثر واقع شده است. همپچنين اين آموزش باعث كاهش معناداري در كيفيت اسناد نيت از عمدي بودن به اتفاقي بودن؛ واكنش مناسب رفتاري نسبت به تعارضات بين فردي و استفاده از روش حل مسئله به جاي كناره گيري يا پرخاشگري و تغيير سوگيري در نوع خود كارآمدي، دانش آموزان گروه هاي آزمايش نسبت به گروه كنترل گرديد. علاوه بر اين مداخله در افزايش خودكارآمدي تحصيلي و خودكارآمدي اجتماعي و همچنين خودكا رآمدي هيجاني موثر بوده (p<0.0001) اما بر خود كار آمدي خواندن گروه  هاي آزمايش تاثير معنا داري نشان نداد.مقايسه بين دو روش مداخله بيانگر آن است كه به طور كلي در مرحله پس آزمون اثربخشي مداخله رفتاري بر كاهش تعارضات بين فردي بيشتر و مداخله شناختي بر افزايش خودكارآمدي اثربخشي بيشتري داشته است و در مرحله پي گيري تفاوت معنا داري بين دو روش وجود نداشته است.بنابراين،با توجه به اينكه علاوه بر مشكل يادگيري، دانش آموزان مبتلا به ناتواني يادگيري از لحاظ اجتماعي آمار بالاتري از افسردگي، تنهايي و عزت نفس پايين را تجربه مي كنند با انجام مداخله هاي فوق مي توان به بهبود روابط بين فردي و سلامت رواني آنان كمك نمود.

\r\n

گفتني است دكتر محمد باقر كجباف ، دكتر احمد عابدي، دكتر باقر غباري بناب ، دكتر روشنك خدا بخش  داوري پايان نامه ي زهره لطيفي دانشجوي دكتري روانشناسي دانشگاه اصفهان را بر عهده داشتند .

\r\n

خاطر نشان مي سازد پايان نامه ي دكتر زهره لطيفي فارغ التحصيل دكتري روانشناسي دانشگاه اصفهان با عنوان مقايسه اثر بخشي مداخله هاي آموزش رفتاري و شناختي بر ميزان تعارضات بين فردي و خودكار آمدي  دانش آموزان مبتلا به نا تواني هاي يادگيري در قالب 4 مقاله با عنوان هاي زير در مجلات علمي پژوهشي كشور پذيرش چاپ گرفته است :

\r\n

- اثر بخشي مداخله رفتاري بر ميزان تعارضات بين فردي، پاسخ هاي رفتاري و ادراك خود كارآمدي دانش آموزان داراي ناتواني يادگيري. داراي پذيرش از مجله پژوهشي در حيطه كودكان استثنايي.پژوهشكده كودكان استثنايي.تهران. لطيفي،زهره؛. ملك پور،مختا ر؛ اميري ،شعله .(1388)

\r\n

- اثربخشي آموزش حل مسئله شناختي - اجتماعي در بهبود روابط بين فردي ،تغيير رفتارهاي اجتماعي و ادراك خودكا رآمدي دانش آموزان  داراي ناتواني  يادگيري داراي پذيرش از مجله پژوهشي تازه هاي علوم شناختي. لطيفي،زهره؛. ملك پور،مختا ر؛ ،اميري ،شعله(1388)

\r\n

- اثربخشي مداخله رفتاري بر ميزان خودكا رآمدي اجتماعي،عاطفي،تحصيلي و خواندن دانش آموزان  داراي ناتواني  يادگيري داراي پذيرش از مجله پژوهشي دانشكده پزشكي  دانشگاه  اصفهان. لطيفي،زهره؛ ملك پور،مختا ر؛ ،اميري ،شعله(1388)

\r\n

- اثربخشي باز سازي شناختي بر ميزان خودكار آمدي اجتماعي،عاطفي،تحصيلي و خواندن دانش آموزان  داراي ناتواني  يادگيري. ارسال براي مجله بهداشت رواني. دانشكده پزشكي  دانشگاه  مشهد.(در مرحله اصلاحات) لطيفي،زهره؛. ملك پور،مختا ر؛ ،اميري ،شعله(1388).

\r\n

 

تاریخ:
1388/11/14
تعداد بازدید:
159
منبع:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الكترونيكي شما    
شماره تلفن
توضيحات  
تغییر کد امنیتی  
كد امنيت  
 
1درخواست مجوز پخش آگهیدرخواست مجوز عکاسیرزرو پایه های تبلیغاتیرزرو محیط های نمایشگاهیدرخواست مجوز بازدید از دانشگاه78رزرو سالن همایش پیامبر اعظم (ص)
کلیه حقوق وب سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه اصفهان می باشد
Powered by DorsaPortal