جستجوSepratorTopMenuارتباط با ماSepratorTopMenuورود اعضاءSepratorTopMenuنقشه سایتSepratorTopMenuاعضای هیأت علمیSepratorTopMenuدانشجویانSepratorTopMenuصفحه اصلی
۱۳۹۸ يکشنبه ۴ اسفند
English/العربيه
تازه ها
اولين گردهمايي كارگروه استاني و كارگاه آموزشي آمايش سرزمين در دانشگاه اصفهان برگزار شد" class = "b1 file1 shownews5file1 img-responsive pull-lg-right pull-md-right pull-sm-right pull-xs-none">
اولين گردهمايي كارگروه استاني و كارگاه آموزشي آمايش سرزمين در دانشگاه اصفهان برگزار شد

{mosimage}

\r\n

اولين گردهمايي كارگروه استاني و كارگاه آموزشي آمايش سرزمين با حضور رئيس و معاونين دانشگاه اصفهان و روساي دانشگاه هاي آزاد ،غيرانتفاعي و پيام نور استان اصفهان در تالار امام (ره) دانشكده ي زبان هاي خارجي دانشگاه اصفهان برگزار شد .

\r\n

 

{mosimage}


 به گزارش خبر نگار وب سايت خبريuinews در اولين گردهمايي كارگروه استاني و كارگاه آموزشي آمايش سرزمين، دكتر محمد حسين رامشت رئيس دانشگاه اصفهان ضمن تشريح سابقه ي آمايش سرزمين در ايران اظهار داشت: موضوع آمايش سرزمين از حدود 10 سال پيش با موضوعيت توسعه ي مبنايي ايران شروع به كار كرد كه نتيجه ي آن توسعه ي ايران بر اساس توسعه ي دانش محور بود. در اين راستا استاندارد هاي موجود در دنيا بررسي و موضوعي تحت عنوان غربالگري مطرح شد. وي در ادامه افزود: طبق داده هاي مطرح شده در آن زمان ، نزديك به 18 ميليون جوان در حال تحصيل برآورد شد كه با برآورد استانداردي بسيار خوشبينانه 30% از اين جوانان بايد به آموزش عالي راه پيدا مي كردندهمچنين از ميان اين 6 ميليون نفر 30% بايد به آموزش عالي تر يعني دوره هاي كارشناسي ارشد و 10% نيز براي دروه هاي دكتري انتخاب  و از اين طريق ساختار هاي توسعه بر مبناي دانش طراحي مي شد. وي در ادامه آمايش علمي را مقدمه ي مرجعيت علمي در كشور دانست و گفت: مرجعيت نظري و مرجعيت فناوري دو حوزه از مرجعيت علمي هستند كه بايد به آن توجه خاص شودو در اين راستا است كه پژوهشكده ها نيز با دانشگاه ها ادغام شده و يكديگر را تكميل مي نمايند. رئيس دانشگاه اصفهان سهم دانشجويان استان اصفهان را براساس جمعيت اصفهان 300000 نفر دانست كه از اين بين 90000دانشجوي كارشناسي ارشد و 10000 دانشجوي دكتري  سهم استان اصفهان است. وي در پايان رسيدن به مرجعيت علمي را نيازمند مديريت دانش در سطح استان دانست و قضيه ي رتبه بندي دانشگاه ها را منتفي خواند و گفت: به جاي رتبه بندي دانشگاه ها بايد به رتبه بندي گروه هاي آموزشي و سپس رتبه بندي اشخاص پرداخت و در اين راستا به تربيت افرادي پرداخت كه در 15 سال آينده به عنوان مرجعيت علمي در سراسر كشور شناخته شوند و نقش والاتر و بهتري را در ايجاد خمير مايه و ابزار توسعه بر مبناي دانش در ايران ايفا نمايند .


{mosimage}


در ادامه اين گردهمايي دكتر محمد حسين استكي معاون آموزشي و تحصيلات تكميلي و دبير كارگروه آموزشي آمايش سرزمين در دانشگاه اصفهان نيز به ارائه ي گزارش فعاليت هاي اين كارگروه پرداخت و گفت: در دانشگاه اصفهان حدود 10 سال پيش در معاونت آموزشي دانشگاه ستادي تحت عنوان ستاد سياستگذاري برنامه ريزي درسي تشكيل شد كه متعاقب آن اختيار برنامه ريزي و وظايفي كه قبلا\" به دفتر آموزش عالي داده شده بود به عهده ي دانشگاه هايي صاحب هيات امناء گذاشته و مقرر شد دانشگاه ها مطابق با نياز هاي خود به تدوين سرفصل هاي دروس و بازنگري برخي از سرفصل هاي دروس بپردازند كه اين گام بسيار موثر و مثبتي  براي به روز كردن رشته ها و علوم دانشگاهي بود. وي در ادامه افزود همزمان با برنامه چهارم توسعه قدم هاي موثري براي ترسيم نقشه جامع علمي كشور برداشته شد و امروز ستاد سياستگذاري برنامه ريزي درسي در دانشگاه اصفهان با تاسيس دفتر مطالعات و برنامه ريزي درسي كه قدمت آن به 10 سال مي انجامد قدم هاي عملي موثري در اين موضوع برداشته است . وي همچنين خواستار توسعه ي پايدار در زمينه ي آموزش عالي در استان اصفهان شد و گفت : مراحل توسعه ي قطعا\" نبايد با بعضي ملاحظات سياسي ، منطقه اي و مسائل ديگر همراه شده و مراكز آموزش عالي بدون مطالعه در بعضي از مناطق ايجاد شوند كه بعدها در عمل نتوانند جوابگوي نياز هاي منطقه باشند.


{mosimage}


\r\n

در ادامه ي اين نشست دكتر محمد تقي رهنمايي عضو هيات علمي دانشگاه تهران نيز در خصوص طرح آمايش عالي به ايراد سخن پرداخت. دكتر رهنمايي از سال 1359 عضو هيات علمي گروه جغرافياي دانشگاه تهران شد وي همچنين 34 طرح مطالعاتي مربوط به اثرات توسعه ي شهري و اثرات توسعه بر محيط زيست استان ها ارائه و گزارشي از وضعيت محيط زيست كشور در 6 جلد تهيه نمود . علاوه بر آن مدتي در وزارت مسكن و شهر سازي و معماري ايران مشغول به فعاليت شد و بخش مطالعات شهر سازي را راه اندازي نمود كه حاصل آن ده ها جلد كتاب است تا كنون نيز جزء كتاب هاي درسي و مرجع مي باشد. وي همچنين كتاب توزيع بهينه ي دانشگاه ها و مراكز علمي با نگاهي به جغرافياي فرهنگ در ايران را تاليف نموده است . دكتر محمد تقي رهنمايي ضمن حضور در  اولين گردهمايي كارگروه استاني و كارگاه آموزشي آمايش سرزمين در دانشگاه اصفهان، اظهار داشت: اگر اجزاي طرح آمايش كه طرح آمايش استان جزئي از آن است بر بستر درستي قرار نگيرد ، طرح آمايش آموزش عالي دچار مشكل خواهد شد. وي در ادامه  به تفسير ديدگاه هاي مختلف در توسعه ي آموزش در كشور هاي جهان پرداخت و ديدگاه هاي آموزش محور، انسان محور،فضايي و تمركز گرايانه را مورد بررسي قرار داد و گفت ديدگاه كشور هاي در حال توسعه ابزار محور است در حاليكه ديدگاه كشورهاي توسعه يافته انسان محور است  و تا زمانيكه اين دو ديدگاه در كنار هم قرار نگيرند ، طرح هاي توسعه از جمله طرح توسعه ي آموزش عالي به سرو ساماني نخواهند رسيد. وي همچنين به بررسي جايگاه آموزش عالي در توسعه ي كشور پرداخت و گفت : بحث آموزش عالي در مقايسه با كشور هاي همسايه جايگاه خاصي دارد چرا كه علم در ايران ماهيت بومي دارد و ريشه دار است . وي جايگاه اجتماعي  علم را در ايران بسيار والا دانست و گفت : آموزش عالي آرزوي ديرينه ي همه ي مردم ايران است .

\r\n



{mosimage}

\r\n

آموزش عالي گمشده ي تاريخي همه ي ايراني ها است

\r\n

دكتر رهنما گمشده ي كشور هاي عربي را اتومبيل بنز و نشستن باز روي دستانشان دانست و گفت : گمشده ي ايرانيان آموزش عالي است كه از دير باز مورد توجه آنان بوده است  اين محبوبيت كه در دنيا از ايرانيان عالم وجود دارد محصول همين تعلق و آرمان گرايي تارخي آنان است .

\r\n

گفتني است در بخش دوم گارگاه آموزش آمايش عالي، روساي دانشگاه ها و اساتيد مدعو به ارائه ي ديدگاه ها و نظرات خود در غالب گفتگو پرداختند و راهكار هاي مورد بررسي را مطرح نمودند.   

\r\n



تاریخ:
1389/08/23
تعداد بازدید:
193
منبع:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الكترونيكي شما    
شماره تلفن
توضيحات  
تغییر کد امنیتی  
كد امنيت  
 
1درخواست مجوز پخش آگهیدرخواست مجوز عکاسیرزرو پایه های تبلیغاتیرزرو محیط های نمایشگاهیدرخواست مجوز بازدید از دانشگاه78رزرو سالن همایش پیامبر اعظم (ص)
کلیه حقوق وب سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه اصفهان می باشد
Powered by DorsaPortal