جستجوSepratorTopMenuارتباط با ماSepratorTopMenuورود اعضاءSepratorTopMenuنقشه سایتSepratorTopMenuاعضای هیأت علمیSepratorTopMenuدانشجویانSepratorTopMenuصفحه اصلی
۱۳۹۹ سه شنبه ۱۲ فروردين
English/العربيه
تازه ها
روش حافظه محور مهمترين مانع پژوهش و خلاقيت است." class = "b1 file1 shownews5file1 img-responsive pull-lg-right pull-md-right pull-sm-right pull-xs-none">
روش حافظه محور مهمترين مانع پژوهش و خلاقيت است.

{mosimage}
در روز دوم هفته پژوهش از سوي مدير امور پژوهشي دانشگاه مطرح شد:
روش حافظه محور كه به رويكرد استاد محور و غير فعال موصوف است ، مهمترين مانع پژوهش و خلاقيت محسوب مي‌شود .

چند سالي است كه با طرح موضوع پژوهش و بها دادن به علم و تحقيق جاني تازه در اين كالبد دميده شده است كه حاصل آن موفقيت دانش پژوهان كشورمان در عرصه هاي مختلف علم و فناوري و ارتقا ي دانشمندان ايراني در رتبه بندي هاي علمي معتبر بين المللي بوده است .

\r\n

اين تلاش ها هرچند قابل اعتنا و ارزشمند هستند ، ولي براي رسيدن كشور به سطحي در خور توجه و مطلوب ،  توجه به زير ساخت‌هاي آموزشي – پژوهشي امري لازم و حياتي است . اين موضوع نه از دوران دانشگاه ، بلكه بايد از نخستين سطوح آموزش و از خردسالي آغاز شود.

\r\n

دكتر عبدالهي مدير امور پژوهشي دانشگاه اصفهان ضمن اشاره به شعار روز دوم هفته پژوهش\"پژوهش و فناوري،آموزش پژوهش محور \"خاطر نشان ساخت:متاسفانه يكي از مشكلات جدي بخش آموزش كشور، تدريس بر مبناي حافظه محوري است . فرايند ياد دهي – يادگيري در كشور ما مبتني بر گفتن ، شنيدن و حفظ كردن است. روش حافظه محور كه به رويكرد استاد محور و غير فعال موصوف است ، مهمترين مانع پژوهش و خلاقيت محسوب مي‌شود .

\r\n

مدير امور پژوهشي دانشگاه اصفهان با اشاره به چشم انداز وزارت علوم ،تحقيقات و فناوري در سال‌هاي اخير گفت: رويكرد دانشگاه هاي كشور در چند سال گذشته به سمت وسوي گسترش و بسط تحصيلات تكمليي بوده تا در اين حركت نوپا مباحث آموزشي بر مبناي پژوهش و در قالب توليد عمل جاي خود را در ميان استادان و دانشجويان باز نمايد.

\r\n

دكتر عبدالهي با اشاره به اين كه پرداختن به مباحث پژوهشي در سطح تحصيلات تكميلي مي‌تواند راه گشاي بسياري از مسائل آموزشي جديد ما در تمامي سطوح  آموزشي باشد گفت: با پياده شدن اين سياست آموزشي با محور پژوهش ، اين دانشجويان هستند كه بايد به دنبال يافتن چرايي بسياري از مسائل بر اساس علائق و توانايي هاي خود باشند.

\r\n

وي در ادامه سخنان خود توجه به اين مقوله را بسيار حائز اهميت دانست كه در بحث آموزش پژوهش محور ما به دنبال اين نيستيم كه فاصله ميان آموزش و پژوهش را مورد نقد و بررسي قرار دهيم  ، بلكه به دنبال آن هستيم كه با اضافه نمودن بحث پژوهش به مباحث آموزشي ، راه را براي رسيدن به توليدات علمي ، تبديل ساختن فناوري به ثروت و مهم تر از همه تبديل ايده به پديده را در سطوح تحصيلات تكميلي دانشگاهها نظاره گر باشيم.

\r\n

دكتر عبدالهي رسيدن به اين مقوله را در گرو دو چيز دانست و گفت:

\r\n

براي آنكه در دانشگاه هاي ما پژوهش پر رنگ‌تر و كار آمدتر از آموزش صرف نمايان گردد لازم است تا باپرداختن به مباحثي چون \"ايجاد علاقه كردن در دانشجويان \" و \"الزام آور كردن دانشجويان \" راه را براي رسيدن به چنين مهمي هموار نماييم.

\r\n

مدير امور پژوهشي دانشگاه اصفهان نحوه تدريس استادان ، به روز بودن اطلاعات ايشان و استفاده از شيوه‌هاي نوين آموزشي در كلاس‌هاي درس را از جمله عوامل موثر در علاقه مند كردن دانشجويان به مباحث علمي دانست و در ادامه افزود :

\r\n

بحث كردن در خصوص  چرايي‌ها موجود در ساير زمينه هاي علوم ، خود باعث ايجاد انگيزه و زدن بارقه‌هاي پژوهش در ذهن دانشجويان خواهد شد.

\r\n

دكتر عبدالهي  يكي ديگر از شيوه‌هاي گرويدن دانشجويان درتمامي مقاطع تحصيل به خصوص مقاطع تحصيلات تكميلي به امر پژوهش را الزام آور كردن پژوهش در بين دانشجويان دانست.

\r\n

وي بحث الزام آور كردن پژوهش در بين دانشجويان را  منوط به استفاده از حقي دانست كه وزارت علوم ،تحقيقات و فناوري در اختيار هر دانشگاه قرارد اده است تا دانشگاه بتواند با وضع كردن قوانين مربوط به آن ، دانشجويان را ملزم به امر پژوهش و گام نهادن در اين امر نمايد.

\r\n

دكتر عبدالهي در خصوص چگونگي رسيدن از دانشگاه‌هاي آموزش محور به دانشگاه‌هاي پژوهش محور ، نقش آموزش و پرورش را نقش حساسي دانست و گفت: درنظام آموزشي  بايد تمركز اصلي بر روي انتقال انديشه ديگران به دانش آموزان نباشد و به جاي آن سعي شود روش انديشه سازي و انديشه ورزي به آنان آموخته شود ، چرا كه براي رسيدن به دانشگاهي كه در آن پژوهش محور همه‌ي فعاليت‌ها باشد، آموختن پژوهش از دوران ابتدايي است.

\r\n

مدير امور پژوهشي دانشگاه اصفهان در پايان سخنان خود به اين نكته اشاره كرد كه  نظام آموزشي در مقاطع ابتدايي و دانشگاهي  كشور بايد بر اساس تقويت حس كنجكاوي دانش آموزان  و دانشجويان پايه ريزي شود و   انگيزه ي دانستن را به عنوان يك نيروي طبيعي و ناخودآگاه در فرزندان اين آب و خاك تقويت نمايد ، تا  ايشان لذت كشف دنياهاي ناشناخته را تجربه نمايند .

\r\n

 

تاریخ:
1389/01/5
تعداد بازدید:
253
منبع:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الكترونيكي شما    
شماره تلفن
توضيحات  
تغییر کد امنیتی  
كد امنيت  
 
1درخواست مجوز پخش آگهیدرخواست مجوز عکاسیرزرو پایه های تبلیغاتیرزرو محیط های نمایشگاهیدرخواست مجوز بازدید از دانشگاه78رزرو سالن همایش پیامبر اعظم (ص)
کلیه حقوق وب سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه اصفهان می باشد
Powered by DorsaPortal