جستجوSepratorTopMenuارتباط با ماSepratorTopMenuورود اعضاءSepratorTopMenuنقشه سایتSepratorTopMenuاعضای هیأت علمیSepratorTopMenuدانشجویانSepratorTopMenuصفحه اصلی
۱۳۹۸ سه شنبه ۲۹ بهمن
English/العربيه
تازه ها
كارگاه بومي سازي علوم انساني در دانشگاه اصفهان برگزار شد" class = "b1 file1 shownews5file1 img-responsive pull-lg-right pull-md-right pull-sm-right pull-xs-none">
كارگاه بومي سازي علوم انساني در دانشگاه اصفهان برگزار شد

{mosimage}
كارگاه بومي سازي علوم انساني به همت گروه معارف اسلامي و با همكاري دانشكده هاي ادبيات و علوم انساني، علوم تربيتي ، علوم اداري و اقتصاد و با حضور استاد محمد تقي سبحاني در دانشگاه اصفهان برگزار شد

به گزارش خبر نگار وب سايت خبري uinews كارگاه بومي سازي علوم انساني كه به همت گروه معارف اسلامي و با همكاري دانشكده ي علوم انساني ، علوم تربيتي، علوم اداري و اقتصاد  در دانشگاه اصفهان برگزار شد. بنا به گزارش رسيده، در اين آيين، دكتر محمد تقي سبحاني رئيس موسسه پژوهش امامت ضمن تشريح رويكرد هاي مختلف در اسلامي سازي علوم گفت: رويكرد هاي مختلف در اسلامي سازي علوم را مي توان در چهار رويكرد مورد بررسي قرار داد. اين رويكردها شامل رويكرد تكميل دانش موجود ، توسعه ي كاربرد هاي علوم ، تحول در محتواي علوم و تحول روش شناختي است. وي در ادامه افزود در رويكرد تكميل دانش هاي موجود ، دانش هاي تجربي به لحاظ محتوي و روش شناسي اصولا\" پذيرفته مي شود و گمان بر اين است كه تنها دشواري اين علوم در كاستي ابعاد ديني و فلسفي آن ها است به طوري كه اگر در كنار دانش هاي موجود تجربي ، علوم اسلامي افزوده شود ، مي توان از آسيب هاي آن ها در عرصه هاي فرهنگي و اجتماعي جلوگيري كرد. بنابراين ضعف اصلي اين علوم در كاستي است و نه در نادرستي و شعار اين گروه ، دانش از شما و شريعت از ما ، صنعت از شما و معنويت از ما است . وي در ادامه به رويكرد توسعه ي كاربرد هاي علوم اشاره نمود و افزود: اين رويكرد مشكل اصلي علوم مدرن را در كاربردهاي غير بومي آن مي داند و راه حل اصلي را عرضه مسئله هاي بومي مي داند كه عملا\" به پاسخ هاي متفاوت از آنچه در دانش هاي غربي است مي انجامد. اگر در تجويز هاي علوم جديد نسبت به جوامع ديني و اسلامي اشكالي وجود دارد از ناحيه ي پرسش هاي نادرستي است كه به پاسخ هاي نادرست هم مي انجامد. از نظر اينان ضعف اصلي علوم جديد در موضوعات است و نه در محمول ها و شعار اين گروه مساله از ما و پاسخ از شما است . دكتر سبحاني در ادامه به رويكرد تحول در محتوي پرداخت و گفت: اين گروه پا را فراتر گذاشته و معتقدند كه دشواري اصلي در علوم جديد از ناحيه ي نظريه ها و مدل هايي است كه براي تبيين و پيش بيني عرضه مي كند و از اين رو تجويزها و نسخه ها هم معيوب است. اينان بر اين عقيده اند كه ضعف دانش جديد در گزاره هاي نادرست علمي است و شعار اين گروه ، روش از شما و محتوا از ما است. وي همچنين به رويكرد تحول روش شناختي به عنوان رويكرد چهارم اشاره نمود و گفت: اين گروه معتقدند كه مشكل اصلي اين علوم در مفاهيم و بنياد هاي اساسي علم مدرن است و بايد در اين چارچوب ها و معيارهاي ارزيابي علوم تجديد نظر كرد . انديشه يا رويكرد سكولار در دانش مدرن تا بنياد هاي نظري علوم و شيوه هاي ارزيابي آن نفوذ كرده و بدون تغيير در اين مباني و ارزش هاي اساسي علم مدرن نمي توان به فرآيند درست نظريه سازي علمي دست يافت. رئيس موسسه پژوهش امامت در ادامه به ويژگي هاي علم تجربي بر اساس دستاوردهاي فلسفه علم پراخت و افزود: اين دستاورد ها را از لحاظ، غايت علم ، هويت جمعي علم،سهم عينيت و سهم عالمان، نقش پيش فرض هاي فراعلمي ، با قاعده بودن توليد فرضيه ،خصلت آزمون پذيري علم و معرفت شناسي علم مي توان مورد بررسي قرار داد. وي همچنين در ادامه  ويژگي هاي يك نظريه مطلوب را مورد بررسي قرار داد و گفت: يك نظريه بايد حداقل داراي سه خصلت اصلي ، 1-عينيت نگري .. صدق...كارآمدي، 2-عقلانيت...مفاهمه...اجتماعي بودن 3- مطلوبيت...صحت...حجيت باشد. وي در ادامه افزود: در خصوص معيار صدق گفته شد كه هرچند در فلسفه علم مدرن دليل روشني براي اثبات رآليسم در علم نيست ولي به طور كلي پذيرفته ايم كه نوعي تقرب به واقع در علم تجربي وجود دارد. با اين حال اصل حاكم بر روش شناسي علم اولويت دادن به كاربرد است، چنان كه فرانسيس بيكن پدر علم جديد نيز بر اين كه غايت علم تصرف در عينيت است ، تاكيد داشت و اين اصل در سراسر تاريخ علم سرلوحه كار عالمان بوده است و از علم نه انكشاف واقع بلكه سلطه بر طبيعت را خواسته اند. وي در خصوص عقلانيت نيز گفت، هرچند در فلسفه علم كمتر سخن گفته اند اما نقش پارادايم ها در آزمون تجربي و تفاهم عالمان در فهم و داوري بين الاذهاني نسبت فرضيه ها به تدريج اين حقيقت را آشكار كرده است كه بدون عقلانيت پايه دستيابي به هيچ يك از اين خصلت ها ممكن نيست. اين معيار به تدريج در دهه هاي گذشته جاي خود را در مباحث فيلسوفان علم گشوده است. وي همچنين در پايان سخن، معيار صحت را مورد بررسي قرار داد و  گفت: بر خلاف دو ويژگي سابق تا كنون در فلسفه علم جديد به صراحت سخني به ميان نيامده است اما بر اين عقيده ايم كه به ويژه در علوم انساني به طور پنهان در سراسر علم معمول بوده است. در اين دانش ها تنها نظريه هايي به رسميت شناخته و در باب آن به داوري نشسته اند كه در راستاي شناسائي مناسبات و معادلات ناظر به مطلوب ها بوده است. گفتني است در اين مراسم كه جمعي از اساتيد و دانشجويان دكتري دانشگاه اصفهان حضور داشتند ،  پرسش هاي خود را در زمينه هاي رويكردهاي مختلف در اسلامي سازي علوم  را مطرح و به بحث و تبادل نظر در اين خصوص پرداختند . شايان ذكر است اين مراسم  روز سه شنبه 21 دي ماه از ساعت 8 صبح تا 30/15 در محل تالار دكتر رزمجو دانشگاه اصفهان برگزار شد .

تاریخ:
1389/01/21
تعداد بازدید:
294
منبع:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الكترونيكي شما    
شماره تلفن
توضيحات  
تغییر کد امنیتی  
كد امنيت  
 
1درخواست مجوز پخش آگهیدرخواست مجوز عکاسیرزرو پایه های تبلیغاتیرزرو محیط های نمایشگاهیدرخواست مجوز بازدید از دانشگاه78رزرو سالن همایش پیامبر اعظم (ص)
کلیه حقوق وب سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه اصفهان می باشد
Powered by DorsaPortal