جستجوSepratorTopMenuارتباط با ماSepratorTopMenuورود اعضاءSepratorTopMenuنقشه سایتSepratorTopMenuاعضای هیأت علمیSepratorTopMenuدانشجویانSepratorTopMenuصفحه اصلی
۱۳۹۹ سه شنبه ۱۹ فروردين
English/العربيه
تازه ها
تحليلي از معلم و ماموريت هاي آن از زبان دكتر رناني " class = "b1 file1 shownews5file1 img-responsive pull-lg-right pull-md-right pull-sm-right pull-xs-none">
تحليلي از معلم و ماموريت هاي آن از زبان دكتر رناني
دكتر محسن رناني عضو هيات علمي گروه اقتصاد در بزرگداشت روز معلم ،ماموريت ها و رسالت معلمين را مورد ارزيابي قرار داد.
به گزارش خبر نگار وب سايت خبري uinews دكتر رناني عضو هيات علمي گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان درمراسم بزرگداشت روز معلم كه چهارشنبه دهم ارديبهشت ماه در سالن همايش هاي پيامبر اعظم(ص)برگزار شد، ضمن ارج نهادن به مقام شامخ معلم اظهار داشت: ما مفتخريم كه دينمان با كلمه بخوان آغاز شده است و باز مفتخريم كه معجزه ما كتاب بوده است و در مكتب ما بردگان به پاداش آموزش، آزاد مي شدندو در نهايت ما مفتخريم كه فردوسي،مولوي،حافظ،سعدي و... داريم .
وي در ادامه افزود: حاصل اين همه انباشت و توصيه ها در باب تعليم و تعلم اكنون در زندگي ما چيست؟مگر نه اين است كه اين همه داشتن ها بايد در زندگي مرسوم، جاري و ساري باشد تا بگوئيم ما معلمان اين مكتبيم. دكتر رناني در ادامه در باب زنجيره دانش و نقش معلم در توسعه اقتصادي به ايراد سخن پرداخت و گفت: زنجيره دانش از ديتا (داده ها) آغاز مي شود سپس وقتي در ربط علي و معلولي قرار گرفتند تبديل به علم مي شوند و وقتي اين علم دروني شد به حكمت تبديل و حقيقت كشف مي شود.وي علم را غلبه بر تاريكي هاي اطراف معرفي كرد و افزود: علم حقيقي علمي است كه از ديتا آغاز و به حكمت ختم شود، وگرنه ما دكّه داري بيش نيستيم كه مدارج علمي را به رخ ديگران ميكشيم و در ويترين مي گذاريم.
عضو هيات علمي گروه اقتصاد دانشگاه با طرح اين سوال كه آيا واقعا" كاركردي كه دانشگاه دارد حركت به سمت خردمندي و حكمت است؟ گفت: اجازه دهيد ديگر تعارف نكنيم ،وقت جهاد با خودمان شروع شده است. چرا كه علم به مرز بحران نزديك شده و آوار دانش آموخته هايي كه انباني از دانش را با خود حمل مي كنند ، در حاليكه علمشان به حكمت تبديل نشده مخرب وار در حال افزايش اند. نظام آموزشي با هدف توليد علم شروع و به توليد فارغ التحصيل ختم شده است.
دكتر رناني در ادامه با اشاره به تلاش بشر براي رسيدن به سعادت اخروي و دنيوي گفت: سعادت دنيوي با آسايش مادي و آرامش روحي حاصل مي شود.ايشان بحث در مورد چگونگي نيل به سعادت اخروي را به اهل علم و متخصص در اين حوزه واگذار نمود و گفت:وظيفه دانشگاه توليد اين دو بال سعادت با هم و در كنار هم است. وي در ادامه سخنان خود اظهار داشت: در 250 سال گذشته اقتصاد دانان و جامعه شناسان دست به دست هم داده اند تا مكانيزمي را بيابند كه همزمان آسايش و آرامش را به همراه داشته باشد. ابتدا به ثبات و آرامش توجه نمودند سپس به توسعه پرداختند بعد از مدتي جامعه اي را كه طلا و نقره داشت سعادتمند دانستند و پس از آن جامعه اي كه زمين داشت را سعادتمند تلقي نمودند و از قرن 19 به بعد انباشت سرمايه اقتصادي را مد نظر قرار دادند و 100 سال طول كشيد تا جامعه شناسان دريافتند كه با پول سعادت نمي آيد و نتيجه گرفتند كه موتور توسعه، سرمايه ي انساني است. در اواسط قرن بيست مشخص شد كه خيلي از جوامع سرمايه اقتصادي دارند ولي توسعه پيدا نكرده اند. در دهه 6 و 7 قرن 20 بود كه سرمايه اجتماعي كشف شد و گفتند وقتي جامعه مي تواند از سرمايه اقتصادي خود استفاده كند كه داراي سرمايه ي اجتماعي باشد،يعني توانايي تعامل جمعي،دوستي،مهرباني و.... را داشته باشد.
دكتر رناني در ادامه به نقل از اقتصاد دان معروف "نورس" گفت: اگر مي خواهيد توانايي توسعه ي يك جامعه را بسنجيد به مهد كودك ها و دبستان هاي آن جامعه سر بزنيد. اگر كودكان آن ها داراي روحيه ي جمعي ، خلّاق، پرسشگر،تنوع طلب بودند،آن جامعه توسعه يافته است و اگر كودكاني مقّلد،آرام و فاقد هرگونه همكاري جمعي داشتند، آن جامعه نمي تواند در راه توسعه گام بردارد.
وي همچنين در ادامه افزود: نورس براي اين كه جوامع در مسير توسعه قرار گيرند سه شرط را لازم دانسته است : دوري نظاميان از اقتصاد و سياست،تمكين مقامات به قانون و در نهايت اينكه جامعه بتواند بنگاه هايي توليد كند كه طول عمر بنگاه ها از طول عمر موسسانش بيشتر باشد.
دكتر رناني در ادامه ضمن بيان ويژگي هاي سرمايه هاي نمادين اظهار داشت: در 15 الي 20 سال گذشته جامعه شناسان نوع چهارم سرمايه به نام سرمايه نمادين را كشف نمودند و گفتند: هرگاه يكي از سرمايه هاي اقتصادي،اجتماعي و انساني به مرز شهرت همراه با احترام و افتخار برسد،سرمايه نمادين در جامعه ايجاد شده است. به عنوان مثال،عاشورا،نوروز،تخت جمشيد،فردوسي،مولوي ،استادشجريان و استاد فرشچيان سرمايه هاي نمادين ما هستند. و هر آن گاه ملتي بتواند به توليد انبوه سرمايه هاي نمادين بپردازد، مي تواند سرمايه اجتماعي توليد كند و به ثبات برسد. اگر امروز سوريه به آتش جنگ داخلي گرفتار است به خاطر اين است كه سرمايه هاي نمادين برجسته اي نداشته است .
دكتر رناني همچنين خاطر نشان ساخت:دانشگاه كارخانه توليد سرمايه نمادين و اجتماعي است . امروز كاركرد هاي دانشگاه، توليد دانش،سرمايه انساني،سرمايه اجتماعي و سرمايه نمادين است كه متاسفانه سرمايه اجتماعي و سرمايه نمادين در نظام آموزش ما كاملا" رها شده است. وي با اشاره به عملكرد دولت هاي مختلف در ايران گفت: از زمان دولت آقاي هاشمي با توليد انبوه سرمايه ي اقتصادي روبرو شديم و آن قدر ساختيم كه تعداد فرود گاه هاي ما بيشتر از تعداد هواپيما هاي ما شدو بعد به توليد سرمايه انساني مشغول شديم و نهايت از توليد سرمايه هاي اجتماعي و نمادين غافل شديم. امروز ما با توليد مازاد سرمايه انساني و انبوه سرمايه هاي اقتصادي به خاك نشسته روبرو هستيم.اكنون وظيفه اصلي ما توليد سرمايه اجتماعي و نمادين است . وي همچنين ضمن بيان تخريب سرمايه هاي اجتماعي در جامعه گفت: استادان به عنوان مولدان سرمايه هاي اجتماعي بايد باز تعريفي از وظايف خود داشته باشند و با توليد همدلي ،نشاط ،همبستگي با دانشجو توانايي همكاري وفاق جمعي و پرسشگري را در دانشجو ايجاد نمايد و به او اجازه نقد بدهند.
دكتر رناني همچنين افزود: امروز ما مشكل اقتصادي نداريم ،اقتصاد ما گرفتار بي پولي نيست. همچنين كمبود نيروي انساني هم نداريم و اقتصاد ما اگر زمين گير شده به خاطر اين است كه اعتماد رخت برسته و بي اخلاقي رايج شده است. وظيفه استادان دانشگاه به عنوان مولدان سرمايه اجتماعي،اين است كه به هويت بخشي ،تعالي بخشي،الگو سازي و توليد اخلاق اجتماعي بپردازند. همچنين استادان از سردرگريباني براي توليد مقاله هاي بيشتر و كتاب هاي بيشتر پا فراتر گذاشته و به وظيفه ي اصلي خود نيز بپردازند. وي در پايان اظهار اميدواري نمود كه در سال آينده گام هاي موثرتري در مسير اصلاح دانشگاه برداشته شود.
تاریخ:
1393/02/15
تعداد بازدید:
108
منبع:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الكترونيكي شما    
شماره تلفن
توضيحات  
تغییر کد امنیتی  
كد امنيت  
 
1درخواست مجوز پخش آگهیدرخواست مجوز عکاسیرزرو پایه های تبلیغاتیرزرو محیط های نمایشگاهیدرخواست مجوز بازدید از دانشگاه78رزرو سالن همایش پیامبر اعظم (ص)
کلیه حقوق وب سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه اصفهان می باشد
Powered by DorsaPortal