جستجوSepratorTopMenuارتباط با ماSepratorTopMenuورود اعضاءSepratorTopMenuنقشه سایتSepratorTopMenuاعضای هیأت علمیSepratorTopMenuدانشجویانSepratorTopMenuصفحه اصلی
۱۳۹۹ سه شنبه ۱۲ فروردين
English/العربيه
تازه ها
گفت و گو با دكتر سالار فرامرزي مترجم كتاب برگزيده كتاب سال اصفهان " class = "b1 file1 shownews5file1 img-responsive pull-lg-right pull-md-right pull-sm-right pull-xs-none">
گفت و گو با دكتر سالار فرامرزي مترجم كتاب برگزيده كتاب سال اصفهان
كتاب"مقياس هاي ارزيابي روانشناختي و روانپزشكي كودكان و نوجوانان" با ترجمه دكتر سالار فرامرزي عضو هيئت علمي گروه علوم تربيتي رتبه دوم كتاب سال استان اصفهان را كسب كرد.

گفت و گو با دكتر سالار فرامرزي مترجم كتاب برگزيده كتاب سال اصفهان

كتاب"مقياس هاي ارزيابي روانشناختي و روانپزشكي كودكان و نوجوانان" با ترجمه دكتر سالار فرامرزي عضو هيئت علمي گروه علوم تربيتي و دو دانشجوي تحصيلات تكميلي دانشگاه اصفهان، خانم هاي حيدري و شرقي الليله رتبه دوم كتاب سال استان اصفهان را كسب كرد.
دكتر سالار فرامرزي در گفت و گو با خبرنگار وب سايت خبري uinews.ir با بيان اينكه فضاي امروز جامعه و دانشگاه مي طلبد كه اساتيد و همكاران علمي به توليد محتواي آموزشي اقدام كنند، گفت: با توجه به اينكه منابع محدودي به فارسي در دسترس داريم، بهتر اين است كه از منابع خارجي در حد مطلوب استفاده كنيم.
وي افزود: وقتي به متون علمي نگاه مي كنيم، مي بينيم كه كتاب هاي بسيار قوي لاتين با نويسندگان پرقدرتي وجود دارد، در همين راستا كتاب "مقياس هاي ارزيابي روانشناختي و روانپزشكي كودكان و نوجوانان" كه يك كتاب خيلي خوب و كاربردي است، انتخاب شد و با اين هدف كه بتواند به نيازهاي دانشجويان رشته هاي روانشناسي، مشاوره و حتي روانپزشكي پاسخ دهد، ترجمه شد.
عضو هيئت علمي گروه علوم تربيتي ادامه داد: اين كتاب به عنوان كتابي درسي و كمك درسي انتخاب شده و در دوره هاي كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري و حتي دوره هاي دستياري و رزيدنتي روانپزشكي دروسي تحت عنوان تشخيص و ارزيابي اختلال هاي عاطفي و رواني دوران كودكي را پوشش مي دهد. اين درس ها وجود دارد پس نياز است تا كتاب هايي در مورد اين دروس تاليف، ترجمه و تدريس شود و اين يكي از ضرورت هاي آموزشي است.
دكتر فرامرزي با اشاره به كتاب خود، اضافه كرد: اين كتاب سرفصل دروس تشخيص و ارزيابي اختلال هاي عاطفي و رفتاري كودكان را مي تواند پوشش دهد. البته به عنوان يك كتاب كاربردي مي تواند در اختيار هر درمانگر، كارشناس يا مشاور باشد و حتي پژوهشگران نيز مي توانند از اين كتاب استفاده ببرند، زيرا در اين كتاب ابزارهاي تشخيصي معرفي شده اند. در اين كتاب ابزارهاي مختلفي پيش بيني و طراحي شده و با مبنايي علمي هر آزمون معرفي و بررسي مي شود.وي اظهار كرد: در هر آزمون بررسي هاي بسياري از جمله پايايي، هنجارها و... انجام گرفته است. متاسفانه در حوزه روانشناسي كودك در دسترس نبودن آزمون ها يكي از مشكلات جامعه دانشگاهي است و دانشجويان دسترسي به اين ابزارها ندارند. اين كتاب آزمون ها را در اختيار دانشجويان قرار داده و حتي اين انگيزه را براي آنها فراهم كرده كه ابزارها را چگونه در اختيار بگيرد و حتي دانشجو خودش به طراحي آزمون بپردازد.عضو هيئت علمي گروه علوم تربيتي گفت: اين كتاب در سه فصل طراحي شده، يك فصل مقدمه، يك فصل مقياس هاي درجه بندي عمومي كه براي بررسي مشكلات عاطفي و رفتاري كودكان طراحي شده و يك فصل نيز ابزارها و مقياس هايي است كه براي بررسي و ارزيابي مشكلات خاص كودكان طراحي شده است. اين كتاب از راهنماي تشخيصي و آماري اختلالات رواني آمريكا كه مرجع اصلي اختلال هاي رواني است نيز بسيار بهره برده است.
دكتر فرامرزي درباره مقياس هايي كه در كتاب آمده، افزود: مقياس هايي درباره اضطراب، اختلال هاي وسواس در كودكان، افسردگي، خودكشي، اختلال تغذيه و خوردن، اختلال رشدي و... در اين كتاب آمده است. اين كتاب پوشش خوب و كاملي از مباحث مربوط به كودكان دارد و برخي از آزمون هاي آن از زمان نوزادي آغاز مي شود كه نشان مي دهد دوره هاي بسياري را در بر مي گيرد.وي با بيان اينكه استقبال بسيار خوبي از كتاب شده است، ادامه داد: بر اساس اعلام ناشر كتاب كه جهاد دانشگاهي است، چاپ اول كتاب به پايان رسيده است و اين نشان مي دهد كه قشر دانشگاهي به اين قبيل كتاب ها نياز دارد و تشنه اين گونه كتاب هاست.
عضو هيئت علمي گروه علوم تربيتي با بيان اينكه با دو دانشجوي كارشناسي ارشد خود، خانم هاي حيدري و شرقي الليله اين كتاب را ترجمه كرده است، اضافه كرد: به نظر من خيلي مهم است كه اساتيد دانشگاهي و دانشجويان تحصيلات تكميلي به همكاري با يكديگر بپردازند. كاري كه من در تدريس و پژوهش پيش گرفته ام اين است كه از پتانسيل دانشجويانم بهره بگيرم و آن را در راستاي رشد دانشجويانم به كار بگيرم. ترجمه ها و پژوهش هاي من با همكاري دانشجويان است و تنها چند كار را با همكاران هيئت علمي انجام داده ام. در كار نيز مي بينم دانشجويان با انگيزه وارد مي شوند.دكتر فرامرزي تصريح كرد: من به كار تيمي اعتقاد دارم و اي كاش اعضاي هيئت علمي به كار تيمي بپردازد. اصلا كار تيمي نتيجه بهتري مي دهد.
وي با تاكيد بر اينكه خانواده ها به كتاب هايي كه كودكشان را به آنها بشناساند نياز دارند، گفت: چه مي توان انجام داد در روانشناسي كودك؟ جامعه در اين حوزه نيازمند است به شناخت بچه ها و اينكه چه بايد براي آنها انجام دهند. ضمن اينكه اگر بچه هاي ما خوب تربيت شوند آينده كشور ما تضمين مي شود.
عضو هيئت علمي گروه علوم تربيتي افزود: مشكل ما اين است كه بچه ها شناخته نمي شوند و خانواده ها نيز مشكلات تعاملي و ارتباطي با بچه ها دارند، ولي اگر از همان دوران رشد و كودكي، خانواده ها و جامعه آگاهي لازم را پيدا كنند، كمك بسياري به رشد جامعه داشته ايم. مهمترين مساله اين است كه خانواده نياز به محتوا دارد. اين محتوا مي تواند كتاب ها، فيلم ها و... باشد، البته متاسفانه وقتي به بازار نگاه مي كنيم بعضا كتاب هايي را مي بينيم كه سطحي هستند و علمي نيستند.دكتر فرامرزي ادامه داد: اي كاش كتاب هاي علمي را به اندازه اي تاليف و ترجمه مي كرديم كه گره گشاي خانواده ها باشد. بسياري از كتاب هاي سطحي در بازار نه تنها گره گشاي مشكلات نيستند بلكه مشكل هم ايجاد مي كنند.وي اضافه كرد: اگر كتابي كه من با همكاري دو دانشجوي تحصيلات تكميلي ترجمه كردم، افتخاري كسب كرده، اين افتخار از آن دانشگاه اصفهان است. زيرا من هيئت علمي دانشگاه اصفهان هستم و من اين افتخار را به دانشگاه اصفهان تبريك مي گويم و هديه معنوي اين كتاب را به روح بزرگ شهداي دانشگاه اصفهان تقديم مي كنيم.
تاریخ:
1393/09/16
تعداد بازدید:
16
منبع:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الكترونيكي شما    
شماره تلفن
توضيحات  
تغییر کد امنیتی  
كد امنيت  
 
1درخواست مجوز پخش آگهیدرخواست مجوز عکاسیرزرو پایه های تبلیغاتیرزرو محیط های نمایشگاهیدرخواست مجوز بازدید از دانشگاه78رزرو سالن همایش پیامبر اعظم (ص)
کلیه حقوق وب سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه اصفهان می باشد
Powered by DorsaPortal