جستجوSepratorTopMenuارتباط با ماSepratorTopMenuورود اعضاءSepratorTopMenuنقشه سایتSepratorTopMenuاعضای هیأت علمیSepratorTopMenuدانشجویانSepratorTopMenuصفحه اصلی
۱۳۹۹ شنبه ۱۶ فروردين
English/العربيه
تازه ها
ديدار وزير علوم با روساي دانشگاه هاي استان " class = "b1 file1 shownews5file1 img-responsive pull-lg-right pull-md-right pull-sm-right pull-xs-none">
ديدار وزير علوم با روساي دانشگاه هاي استان
دكتر فرهادي وزير علوم تحقيقات و فناوري چهارشنبه 15 بهمن ماه سال جاري در تالار دكتر رزمجو دانشگاه اصفهان با روساي دانشگاه هاي استان ديدار و گفتگو كرد.
به گزارش خبر نگار وب سايت خبري uinewsوزير علوم، تحقيقات و فناوري در جمع روساي دانشگاه هاي استان اصفهان حضور يافت و مشكلات و مسايلي كه دانشگاه هاي استان اصفهان با آنها رو به رو هستند را بررسي كرد.
دكتر محمد فرهادي، وزير علوم،تحقيقات و فناوري با تاكيد بر اينكه بايد همه در رفع مشكلات دانشگاه ها كمك كنند، گفت: برخي از اختيارات از حوزه دانشگاه‌ها بيرون رفته است و دانشگاه‌ها به آن اعتراض دارند، اين مسئله تنها متوجه دانشگاه ها نيست بلكه حتي برخي از اختيارات حتي از وزارتخانه هم گرفته شده كه بايد به آن ها برگردانده شود.
وي در ادامه افزود:دانشگاه‌ها در ماه‌هاي بهمن و اسفند با مشكل مالي مواجه هستند و اين موارد را در جلسات گوناگون مطرح كرده ام و اميدوارم كه مشكلاتي كه در اين حوزه با آنها رو به رو هستيم رفع شود.
وزير علوم،تحقيقات و فناوري ادامه داد:وزارتخانه در شرايط خاصي قرار دارد كه از جمله آنها افزايش ظرفيت و توسعه هاي بي رويه برخي دانشگاه هاست.
دكتر محمد فرهادي با بيان اينكه دو هفته قبل نامه‌اي را با مضمون مشكلات، مسايل، نيازها و اعتبار دانشگاه‌ها به دكتر روحاني و مقام معظم رهبري تقديم كردم، اضافه كرد: بودجه دولت تا پايان سال مشخص است ولي با وضعيت قيمت نفت اوضاع بدتر شد، اگر هم قيمت نفت پايين تر بيايد وضعيت نامناسب تري خواهيم داشت.از صندوق توسعه ملي هم كه نمي‌شود انتظاري داشت و اصلا براي رفع مشكل بودجه وزارت علوم نمي‌توان به آن تكيه كرد.
وي با بيان اينكه در سال‌هاي 91 و 92 تنها نزديك به 70 درصد از بودجه‌ها تخصيص داده شده است، خاطر نشان كرد: امسال هم 62 درصد از بودجه به دانشگاه ها اختصاص داده شده است.
دكتر محمد فرهادي با اشاره به تصميمات گرفته شده در وزارتخانه، گفت: ادغام دانشگاه‌هاي فني حرفه اي و علمي- كاربردي منتفي شد، زيرا ماموريت هر يك از آنها متفاوت است، بنابراين ادغام آنها درست نيست.وزير علوم،تحقيقات و فناوري اظهار كرد: در سال‌هاي گذشته دانشگاه آزاد اسلامي يك گستردگي بي حد و حصر پيدا كرد كه بايد آن را سامان داد.مسوولان دانشگاه‌ها در گذشته در جلسات و ساماندهي رشته‌ها و پذيرش ها شركت نمي كردند، اما اكنون تمكين كرده‌اند و جلساتي براي بررسي ظرفيت و رشته‌ها اين دانشگاه در حال برگزاري است.
دكتر فرهادي با بيان اينكه رشته‌ها و ظرفيت‌هاي دانشگاه آزاد اسلامي توسط شوراي عالي گسترش بررسي مي‌شود، افزود:بايد ظرفيت پذيرش دانشگاه ازاد با شوراي گسترش هماهنگ باشد و توسط اين نهاد بررسي شود.
وي گفت: رتبه دانشگاه تهران در دنيا 350 است ولي اين رتبه واقعي آن نيست و بايد رتبه اين دانشگاه زير 200 باشد. دليل اين وضعيت تفكيك قائل شدن ميان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران است كه بايد يكي در نظر گرفته شوند.وزير علوم، تحقيقات و فناوري افزود: در مورد جهاد دانشگاهي اصفهان نيز همين گونه است و بايد دانشگاه اصفهان را همراه با جهاد دانشگاهي و امكانات آن در نظر گرفت و براي رتبه بندي بررسي كرد.
دكتر فرهادي با تاكيد بر اينكه بايد همه در رفع مشكلات دانشگاه كمك كنند، ادامه داد:برخي از اختيارات از حوزه دانشگاه‌ها بيرون رفته و دانشگاه‌ها به آن اعتراض دارند، من مي گويم برخي از اختيارات حتي از وزارتخانه هم گرفته شده كه بايد به آن برگردانده شود.وي اضافه كرد: در جذب هيئت علمي اختيار از وزارتخانه گرفته شده است. هيئت عالي جذب ضوابط را وضع مي‌كند و نظارت دارد اما مي‌خواستند در هيئت هاي اجرايي هم وارد شوند و عملا در برخي مواقع اين كار را كردند.وزير علوم، تحقيقات و فناوري با تاكيد بر برگرداندن اختيارات وزارتخانه، گفت:براي رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي موارد مورد نياز را نوشتم و به جد پيگير آن هستم، از جمله اين موارد باز گذاشتن دست دانشگاه‌ها در جذب هيئت علمي است.
دكتر فرهادي افزود: بايد قوانين هيئت‌هاي امنا را بررسي و بازنگري كرد تا به آنها اختيارات بيشتري داد. يك ديد منفي در سازمان برنامه، ديوان محاسبات و اقتصاد و دارايي وجود دارد كه مي خواهند هيات‌هاي امنا را كنار بگذارند ولي به جد جلوي اين قضيه را بايد گرفت و به هيئت‌هاي امنا اختيار داد.
وي ادامه داد: شوراي عالي برنامه ريزي را احيا كرديم و از شنبه هفته آينده اولين جلسه خود را برگزار مي‌كند. برخي رشته ها عمرشان تمام شده و كشور به برخي رشته‌هاي جديد نياز دارد. در اين زمينه بايد به دانشگاه ها اختيار داد تا حتي در برنامه ريزي درسي نيز اختيار داشته باشند.وزير علوم،تحقيقات و فناوري با اشاره به صندلي هاي خالي در دانشگاه ها، گفت: 800 هزار صندلي خالي در دانشگاه‌ها داريم و بايد در اين مورد بررسي هاي لازم را انجام دهيم.

دانشگاه پايه و اساس اقتصاد دانش بنيان است

همچنين، دكتر هوشنگ طالبي، سرپرست دانشگاه اصفهان با اشاره به طرح اقتصاد دانش‌بنيان، اظهار كرد: پايه و اساس شكل‌گيري اقتصاد و شركت‌هاي دانش‌بنيان، دانشگاه‌هاي معتبر و علمي هستند.
وي افزود: تا دهه 70 سعي داشتيم كه فقط آموزش خوبي داشته باشيم و عمده دانشجويان دانشگاه در دوره كارشناسي تحصيل مي‌كردند، اما از دهه 70 به بعد دوره‌هاي تحصيلات تكميلي تشكيل شد و شروع به كارهاي پژوهشي بيشتري كرديم.
سرپرست دانشگاه اصفهان ادامه داد:مراحل پژوهشي را تاكنون به خوبي طي كرده‌ايم و در ارايه مقالات به رتبه خوبي رسيده‌ايم، اكنون مي‌توان گفت وارد مرحله‌اي شده‌ايم كه آن را نسل سوم دانشگاه‌ها مي‌توان ناميد. در اين مرحله بايد دانشگاه‌هاي فن آفرين و كارآفرين داشته باشيم تا دانش و اقتصاد دانش‌بنيان را به پيش ببرند.
دكتر طالبي با بيان اينكه دانشگاه‌ها نيازمند تغيير در رويكرد خود هستند، گفت:با شرايط فعلي نمي‌توان رسالت اقتصاد دانش‌بنيان را انجام داد و بنابراين نيازمند تغييراتي در نحوه نگاه به دانشگاه‌ها هستيم از جمله اينكه دانشگاه‌هاي معتبر و بزرگ را قوي‌تر كنيم.وي با تأكيد بر بين‌المللي شدن و شاخص بندي رتبه علمي دانشگاه‌ها، اظهار كرد:در ملاقاتي كه با هيئت‌هاي خارجي در دانشگاه اصفهان داشتيم مي‌گويند كه دانشجويان خود را براي تحصيل در يك ترم به دانشگاه ديگر مي‌فرستند كه اين مي‌تواند تأثير بسيار خوبي در رشد كيفي دانشگاه داشته باشد.
سرپرست دانشگاه اصفهان افزود:بايد دانشگاه‌هاي بزرگ ديده شوند. اكنون به دليل رشد كمي دانشگاه‌ها نمي‌توان به خوبي به دانشگاه‌هاي بزرگ رسيدگي كرد. دانشگاه‌ها زياد شده‌اند و در نتيجه اين كار از بودجه دانشگاه‌هاي بزرگ كم شد و به دانشگاه‌هاي ديگر داده شده است.
دكتر طالبي ادامه داد: رتبه دانشگاه تهران در جهان بايد زير 100 باش ولي به دليل توجه نكردن و ارتقاي نامناسب بودجه اين دانشگاه در هر سال با نيازهايش رتبه 350 را در جهان كسب كرده است.
وي اضافه كرد: در مورد ارتقاي اعضاي هيئت علمي بايد دقت بيشتري شود، صرفاً داشتن مقاله را نمي‌توان دليل ارتقا دانست. بايد ديد چه نوشته‌شده و در كجا به چاپ رسيده است. بنابراين بايد شاخص بندي دوباره‌اي در اين مورد داشت.
سرپرست دانشگاه اصفهان با تأكيد بر اعطاي اختيار به دانشگاه‌ها در موارد گوناگون، گفت:دانشگاه نمي‌تواند يك پيمانكار را خلع يد كند و پيمانكار ديگري را براي پيشبرد كارهاي ساختماني خود انتخاب كند مگر اينكه مرجع بالاتر در وزارتخانه اين اجازه را به آن بدهد كه اين باعث شده در بدنه كارشناسي وزارتخانه زمان بسياري صرف بررسي پرونده‌ها شود و كار دانشگاه‌ها عقب بيفتد.دكتر طالبي افزود: دو سال است كه بدنه كارشناسي وزارت علوم مشغول بررسي يك پرونده از دانشگاه اصفهان است و پروژه دانشكده علوم تربيتي دانشگاه اصفهان به همين دليل متوقف مانده است. اما اگر اختيار خلع يد پيمانكار به دانشگاه داده مي‌شد تاكنون كارهاي اين پروژه به جلو حركت مي‌كرد.

رشد بي رويه دانشگاه ها موجب افت كيفيت آموزشي شده است

همچنين محمود مدرس هاشمي ،رييس دانشگاه صنعتي اصفهان علي‌رغم قدمت نه چندان زياد دانشگاه صنعتي رتبه اين دانشگاه در جهان بالاست، اظهار كرد: بر اساس رتبه‌بندي TIMES دانشگاه صنعتي اصفهان در بين 500 دانشگاه برتر جهان قرار دارد و رتبه 350 را به خود اختصاص داده است وي افزود: 12 دانشگاه بزرگ كشور با همديگر جمع شدند تا مشكلات خود را رفع كنند.
در جلسه گذشته مشكلات و مسايل را تقديم دكتر فريدون كرديم و اميدوارم مسايلي كه اين دانشگاه‌ها با آنها رو به رو هستند را وزير علوم هم در نظر بگيرد و در اولويت قرار دهد.
رييس دانشگاه صنعتي اصفهان ادامه داد:دانشگاه‌ها وزني كه در سابق داشتند را ديگر ندارند.ديگر همچون گذشته به آنها اهميت داده نمي‌شود و اختيارات آنها محدود شده است.مدرس هاشمي با اشاره به هيئت امنايي شدن دانشگاه‌ها، اضافه كرد: قرار بود با هيئت امنايي شدن، اختيارات بيشتري براي دانشگاه‌ها در نظر گرفته شود، اما هيئت‌هاي امنا هم اختيارات بسيار كمي دارند، به صورتي كه تغييري كوچك در آيين‌نامه‌ها هم در اختيار هيئت‌هاي امنا نيست.
وي يكسان نگريستن همه دانشگاه‌هاي كشور در مباحثي همچون بودجه، جذب هيئت علمي و پذيرش دانشجو توسط وزارت علوم را نادرست دانست و گفت:جايگاه هيئت علمي دانشگاه‌هاي بزرگ بالاتر از آن است كه بخواهد براي نقص پرونده خود تا وزارتخانه بيايد و به يك كارشناس درخواست دهد تا پرونده او را ببيند.
رييس دانشگاه صنعتي اصفهان با تأكيد بر توسعه كيفي دانشگاه‌ها، اظهار كرد:توسعه نسبتا بي‌رويه كميت دانشگاه‌ها در سال هاي اخير موجب شده تا دانشگاه‌ها با افت كيفي مواجه شوند.اعتبار دانشگاه‌هاي بزرگ زير سوال رفته و با كمبود تجهيزات و بودجه مواجه هستند.مدرس هاشمي افزود:نيروي هيات علمي در دانشگاه‌ها متناسب با دانشجو نيست و در پذيرش دانشجويان كارشناسي ارشد و دكتري رشد بي‌رويه شده است.بايد در مورد پذيرش دكتري تجديد نظر كرد و اختيارات و امتيازاتي كه براي دانشگاه‌هاي بزرگ در نظر گرفته مي‌شود با شرايطي كه براي دانشگاه‌هاي كوچك قرار مي‌دهيم، تفاوت داشته باشد.
وي ادامه داد:تجهيزات دانشگاه‌هاي بزرگ و قديمي فرسوده شده و دانشگاه‌هاي كوچك از اين جنبه جلو افتاده‌اند.دانشگاهي كه رتبه بين‌المللي دارد و مي‌خواهد خود را ارتقا دهد با چند برابر يك دانشگاه كوچك تلاش كند، اما در سال‌هاي اخير ارتقاي بودجه در اين دو گروه دانشگاه متفاوت بوده، به طوري كه دانشگاه‌هاي بزرگ 12 درصد افزايش بوده داشتند اما دانشگاه‌هاي كوچك تا 70 درصد افزايش بودجه نيز داشته‌اند.

دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي در دولت‌هاي نهم و دهم رشد بي‌رويه داشتند

همچنين علي آهومنش، دبير روساي دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي استان اصفهان با بيان اينكه وزارت علوم سال‌هاي سختي را پشت سر گذاشته است، اظهار كرد: دو سال گذشته هم سال‌هاي سختي بود و بايد به وزير علوم خدا قوت گفت كه مسووليت چنين وزارتخانه‌اي را قبول كرده است.
وي افزود: موسسات غيرانتفاعي در طول دولت‌هاي نهم و دهم از 68 موسسه از سال 1379 به 358 موسسه در سال 1393 رسيد و با يك رشد تصاعدي و بسيار خيره كننده رو به رو شد. در اصفهان قرار بود 17 دانشگاه غيرانتفاعي داشته باشيم ولي به‌به 36 موسسه رسيد.
دبير روساي دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي استان اصفهان ادامه داد: به دليل برخوردهاي سياسي جمعيت يك دانشگاه از 300 هزار نفر در طول دو سال به يك ميليون و دويست هزار نفر رسيده و 50درصد استخدام‌هاي وزارت علوم را نيز اين دانشگاه بر عهده دارد.آهومنش با بيان اينكه وضعيت فعلي تحصيلات تكميلي و پذيرش بالاي دانشجو در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري بي‌ارتباط با دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي است، گفت:دلم مي‌سوزد وقتي رييس يك دانشگاه نسبت تعداد اعضاي هيئت‌علمي و دانشجويان تحصيلات تكميلي را اعلام مي‌كند و من محاسبه كردم با وضعيت فعلي بايد هر استاد در سال 43 پايان نامه در اين دانشگاه بگيرد.
وي اضافه كرد: چهار قرارداد آن دانشگاه با وزارت علوم به انجام نرسيده و از وزارتخانه درخواست دارم تا به ظرفيت‌هاي اين‌چنيني توجه كند.

به دانشگاه هاي هنر توجه كنيد

همچنين در اين جلسه مجيد مظفر، رييس دانشگاه هنر اصفهان با بيان اينكه وضعيت دانشگاه‌هاي هنر متفاوت از ساير دانشگاه‌هاست، اظهار كرد:هيچ يك از دانشگاه‌هاي هنر توسعه كمي و كيفي نيافته‌اند و رشته‌هاي هنر در جذب هيئت‌علمي با مشكلات بسياري رو به رو هستند.وي افزود: مخاطبان اقتصادي دانشگاه هنر اداره ارشاد و ميراث فرهنگي است كه آنها هم بودجه و سرمايه محدود دارند. البته در زمينه اشتغال وضعيت دانشجويان بهتر شده است به ويژه كه به بحث گردشگري هم در دولت فعلي بيشتر شده است.
رييس دانشگاه هنر اصفهان ادامه داد: پيام نور نتوانست جاي خالي رشته‌هاي هنر را پر كند و دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي هم حضور كم رنگي دارند. در زمينه جذب اساتيد هم مشكل داريم به گونه‌اي كه يك استاد تمام در ايران براي برخي رشته‌ها وجود ندارد.مظفر اضافه كرد:دانشگاه هنر اصفهان سه هزار دانشجو دارد و در سال‌هاي اخير دانشكده اقتصاد و كارآفريني هنر و همچنين دانشكده هنر، اديان و تمدن‌ها را پايه‌ريزي كرديم. علاوه بر اين دانشكده صنايع‌دستي را تأسيس كرديم.
در پايان خاطر نشان مي كند در اين جلسه روساي دانشگاه هاي پيام نور، خوانسار، علمي- كاربردي، فني حرفه اي و همچنين رييس شهرك علمي- تحقيقاتي به نقطه نظرات و بررسي مشكلات آموزشي دانشگاه هاي خود پرداختند.
تاریخ:
1393/11/18
تعداد بازدید:
57
منبع:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الكترونيكي شما    
شماره تلفن
توضيحات  
تغییر کد امنیتی  
كد امنيت  
 
1درخواست مجوز پخش آگهیدرخواست مجوز عکاسیرزرو پایه های تبلیغاتیرزرو محیط های نمایشگاهیدرخواست مجوز بازدید از دانشگاه78رزرو سالن همایش پیامبر اعظم (ص)
کلیه حقوق وب سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه اصفهان می باشد
Powered by DorsaPortal