جستجوSepratorTopMenuارتباط با ماSepratorTopMenuورود اعضاءSepratorTopMenuنقشه سایتSepratorTopMenuاعضای هیأت علمیSepratorTopMenuدانشجویانSepratorTopMenuصفحه اصلی
۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۳ فروردين
English/العربيه
تازه ها
فرا گرفتن علم  از منظر اسلام برهمه واجب است." class = "b1 file1 shownews5file1 img-responsive pull-lg-right pull-md-right pull-sm-right pull-xs-none">
فرا گرفتن علم از منظر اسلام برهمه واجب است.
آيت الله سيد يوسف طباطبايي نژاد امام جمعه اصفهان، دوشنبه شب در همايش وحدت حوزه و دانشگاه كه در محل تالار خوارزمي دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار كرد: فرا گرفتن علم از منظر اسلام برهمه واجب است.

آيت الله سيد يوسف طباطبايي نژاد امام جمعه اصفهان، دوشنبه شب در همايش وحدت حوزه و دانشگاه كه در محل تالار خوارزمي دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار كرد: فرا گرفتن علم  از منظر اسلام برهمه واجب است.

 

مدير حوزه علميه اصفهان با بيان اينكه در روايات اسلامي بر تعلم علوم براي زن و مرد تاكيد شده است، اظهار داشت: علمي كه در اسلام از آن تعريف شده، مربوط به علمي است كه فقط ديني باشد و مي تواند موضوعش قيامت، معاد و توحيد بوده و يا هر علم مفيدي كه براي بشريت سودمند باشد را شامل مي شود.

امام جمعه اصفهان با بيان اينكه هر علمي كه باعث شود كه نيازمند دشمن نباشيم، فراگيري آن واجب كفايي است، افزود: تمام كارهايي كه جامعه اسلامي به آن نياز دارد بدون شك مورد تاكيد اسلام است و اگر عامل سر بلندي جامعه اسلامي در علم باشد، آن علم ارزشمند است.

عضو خبرگان رهبري، پيشرفت هاي ايران در علوم فضايي، پزشكي، نانو، فناوري و هسته اي را افتخاري براي كشور دانست و  با تاكيد بر اين كه فراگرفتن برخي از علوم، فضل بوده، ولي مفيد نيستند، گفت: همه علومي براي اسلام و جامعه اسلامي كه نافع است، مشمول روايات و احاديث  مي شوند.

نماينده ولي فقيه در استان اصفهان خاطرنشان كرد: علوم  اسلامي منحصر به علوم ديني نيست و  همه علومي كه مورد نياز است علوم اسلامي است، براين اساس جوانان ما در دانشگاه، علم اسلامي را مي خوانند و اگر گفته مي شود وحدت حوزه و دانشگاه، به اين معنا نيست كه دانشجو،  علم طلبگي را بخواند و طلاب هم علم دانشجو را آموزش ببينند.

وي با اشاره به اينكه پيامبر اكرم (ص) مي فرمايند، «قَطَعَ ظَهري اثنانِ : عالِمٌ مُتَهَتِّكٌ ، و جاهِلٌ مُتَنَسِّكٌ...» عنوان كرد: رسول  الله (ص) فرمودند، كمر مرا دو كس شكستند( يعني دو كس كمر اسلام را شكستند)، عالمي  كه بدون دين باشد و آدم ناداني  كه خوب عبادت كند.

مدير حوزه علميه اصفهان ادامه داد: اگر دشمنان مي خواهند حوزه و دانشگاه را از هم جدا كنند، براي اين است كه دانشگاهيان با دين سر و كار نداشته باشند، چون مي دانند جامعه به دست اين دانشگاهيان اداره خواهد شد.

آيت الله طباطبايي نژاد در پايان گفت: دين انسان ساز است، بي ديني يعني بي انساني، بنابراين دانشگاه و حوزه بايد هر كدام علم خود را تدريس كنند و در كنار آن دين داري را آموزش دهند، بايد همه اساتيد دانشگاه و حوزه هاي علميه اخلاق اسلامي را با عمل خود به دانش پژوهان و طلاب آموزش دهند.

 

شايان ذكر است در ادامه دكتر هوشنگ طالبي رئيس دانشگاه اصفهان نيز اظهار داشت:  ظرفيت هاي نهفته اي وجود دارد كه با تعامل دانشگاهيان وحوزويان و بهره برداري از اين ظرفيت ها معضلات و آسيب هاي اجتماعي كاهش يابد و با عملياتي كردن وحدت حوزه و دانشگاه منشا خير و بركت در جامعه باشيم.

 

 
وي در ادامه افزود: دانشگاه اصفهان منتسب به شهر عالمان و بزرگان ديني چون شيح بهايي، علامه مجلسي، و ... است و اين امر وظيفه ما را سنگين مي كند.

وي با اشاره به اين كه 50 درصد فعاليت هاي دانشگاه اصفهان معطوف به علوم انساني است، افزود: اين دانشگاه منشا خير و بركت بوده است به طوري كه امروز تدريس 25 اثر از آثار هيات علمي   دانشگاه اصفهان در حوزه علميه اصفهان افتخار دانشگاه  است.

رئيس دانشگاه اصفهان تاكيد كرد: هر سال بيش از هزار مقاله و پايان نامه از كارشناسي تا دكترا در اين دانشگاه دفاع مي شود كه نشان از ظرفيت بالاي دانشگاه در اين عرصه است. در بعد بين المللي نيز اين رساله ها مي تواند منشا معرفي علوم انساني اسلامي به جامعه جهاني باشد.

دكتر طالبي در پايان گفت: ظرفيت هاي نهفته اي وجود دارد كه با تعامل دانشگاهيان و حوزويان و بهره برداري از اين ظرفيت ها معضلات و آسيب هاي اجتماعي كاهش يابد و با عملياتي كردن وحدت حوزه و دانشگاه منشا خير و بركت در جامعه باشيم.

 



 

همچنين حجت‌الاسلام ميثم شريف سرپرست نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه اصفهان اظهار داشت:


 
 
27آذرماه سالروز شهادت آيت الله مفتح كه به نام وحدت حوزه و دانشگاه مطرح شده است، مرهون تلاش هاي همين شهيد بزرگوار است.

وي بيان كرد: طبق بررسي‌ها، اولين نوشته‌اي كه در اين باب نگاشته شده است، مربوط به آيت الله مفتح است. شهيد بزرگوار، اين نياز وحدت را احساس كردند و اولين جلسه وحدت حوزه و دانشگاه را در سال 1358، در دانشكده الهيات دانشگاه تهران برگزار كرد.

سرپرست نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه اصفهان در ادامه به بيان برخي از وظايف اين نهاد پرداخت و گفت:  هفت هدف و وظيفه براي نهادهاي رهبري در دانشگاه ها تدوين شده است: اول، توسعه و تعميق آگاهي ديني؛ دوم، ‌ايجاد و گسترش فضاي معنوي در دانشگاه‌ها؛‌ سوم،‌ رشد بينش سياسي؛‌ چهارم، حمايت از تشكل‌هاي دانشجويي ديني؛ پنجم، حاكميت بخشيدن به ارزش هاي اسلامي؛‌ ششم، مقابله با عقايد انحرافي؛ هفتم، تقويت پيوند حوزه و دانشگاه. بايد در اين زمينه تأكيد كرد كه به طور مشخص، وظيفه تقويت پيوند حوزه و دانشگاه در رأس وظايف نهاد رهبري در دانشگاه‌ها قرار دارد.

حجت الاسلام شريف تصريح كرد: در طول تاريخ همواره رابطه علم و دين مطرح بوده است، ولي به دليل اينكه در دهه هاي اخير، قلم به دست دشمن افتاد و فرهنگ تحميل گر مدرن، گسترش پيدا كرد و مسيحيت قدرت گرفت، لذا ارتباط و وحدت ميان مسيحيت و علم تجربي محال به نظر مي رسد، ولي در اسلام، اين وحدت و ارتباط، ذاتي است و كاملاً مي تواند محقق شود.

وي در پايان ابراز كرد: ارتباط و وحدت حوزه و دانشگاه يك وحدت ذاتي است، اين وحدت اگر در حوزه نظر و تئوري اتفاق بيفتد، قطعاً در امر ظاهر هم اين وحدت رقم مي خورد.

 



شايان ذكر است در اين مراسم، حضرت آيت‌الله جوادي آملي در پيام تصويري به همايش وحدت حوزه و دانشگاه فرمودند: موضوع پيوند علم و دين از چند منظر مورد بحث است، نخست آنكه علم از منظر دين چگونه است، دوم اينكه علم ديني است يا نه.

اين مرجع تقليد افزودند: از منظر اول بايد گفت دين، علمي را كه براي جامعه بشري و انسان ها سودمند باشد، مقدس شمرده است، دين، طلب علم را بر همگان تا آخر حيات واحب كرده است. همچنين اسلام تأكيد كرده علمي كه براي جوامع، نافع نيست، بايد از آن برحذر بود. دين فراگرفتن علم نافع را براي همه واجب كرده است، بنابراين آموختن، تدريس و عمل به علم، واجب است.

معظم له تصريح كردند: علم سلسله مباحثي است كه در يك جا قرار مي گيرد. تمام علوم از پنج جهت قابل بحث است، برخي بر اين باورند كه تمايز علوم به تمايز موضوعات است.

ايشان خاطرنشان كردند: اگر در حوزه هاي علميه، فقه علم ديني است، به خاطر اين است كه موضوع آن ديني است، معيار ديني بودن علم، موضوع آن علم است و به متعلم و تعلم آن علم، بستگي ندارد.

حضرت آيت الله جوادي آملي ادامه دادند: موضوع علم اگر فعل خداوند بود، آن علم ديني است، در حوزه هاي علميه چون مي گويند خداوند چنين كرد و چنين گفت، ديني بودن آن علم محرز است، ولي در دانشگاه ها چون علم تجربي است، دانشگاهيان بايد توجه كنند كه در علم ديني غرق هستند، ولي بايد بدانند، علم ديني غير از رابطه علم با دين است، رابطه علم و دين از منظر اول بحث مي شود.

معظم له تأكيد كردند: اگر خداباوري در جان ما رسوخ كرده باشد، مطمئنيم همه در محضر خداوند هستيم و هيچ عاملي بالاتر و با ارزشتر از اعتقاد ديني، عقيدتي و توحيدي و پذيرش نبوت و معاد در باب وحدت حوزه و دانشگاه نيست.

 


در ادامه مراسم وحدت حوزه و دانشگاه، حجت‌الاسلام رضا غلامي رئيس كنگره بين المللي علوم انساني‌ اسلامي اظهار كرد: اگر قرآن نبود، بشر نمي توانست مسائل پيچيده را حل كند و هرگز شناخت صحيحي از محيط خود نداشت.

 

رئيس كنگره بين المللي علوم انساني اسلامي ادامه داد: بدون فهم حقايق اعم از فهم حضوري و حصولي، امكان رشد و تعالي انساني و اسلامي وجود ندارد، قطعاً مقدمه ايمان و باور، فهم عميق و صحيح حقايق عالم است.

وي با بيان اينكه مادامي كه انسان در اسارت شِرك و ادراكات حسي باشد و به مقام آزادانديشي نرسد، توان درك حقايق و حركت  در مسير تعالي را ندارد، ادامه داد: فرعون‌ها در اين عالم، همواره براي تداوم سلطه‌گري و گسترش انواع استكبار، به دنبال بسط جهالت و ناداني بوده و هستند. اصولاً سلطه گري و سلطه پذيري، توأم با خردستيزي بوده است.

رئيس كنگره بين المللي علوم انساني اسلامي با اشاره به اينكه خردهاي بيدار، سلطه را بر نمي‌تابند، گفت: بناي اسلام بر اساس دعوت به خردورزي و مبارزه با سلطه‌جو و خردستيزان است.

وي با بيان اينكه خردورزي مقدمه دين‌داري است، اظهار كرد: هيچ‌گاه ساحت حيات فردي از حيات اجتماعي تفكيك نشده است، لذا اسلام آمده كه جامعه انساني را در مسير سعادت قرار بدهد و دنيا و آخرت را توأمان، آباد كند.

حجت الاسلام غلامي عنوان كرد: قرآن مجيد وقتي سرنوشت اقوام گذشته را روايت مي كند، عبرت گيري از آنان را يك سرنوشت مطرح مي سازد. فهم ظاهر قرآن براي همه عموم ميسر است و هدف از وحي قرآن، هدايت انسان‌هاست و فقط براي تلاوت نازل نشده است. بر اين اساس، مهم‌ترين مأموريت اهل‌بيت(ع)، زمينه‌سازي براي فهم و سپس عمل به وحي الهي است. يكي ديگر از اصول اين است هرآنچه كه براي هدايت لازم باشد در قرآن آمده است. قرآن از هيچ هدايتي براي رساندن انسان‌ها به سعادت، فروگذاري نكرده است.

رئيس كنگره بين المللي علوم انساني اسلامي يادآور شد: اساس پيام رساني و رويارويي قرآن با افكار گوناگون، بر برهان استوار است و اسلام، هيچ واهمه اي از مواجه با افكار و اعتقادات ديگران ندارد، چراكه معتقديم اين امر، موجب بالندگي اسلام در بين جوامع نيز مي شود.

وي در پايان گفت: عقل‌هايي مي توانند از قرآن بهره ببرند كه تهذيب نفس كرده و از گناه دوري كنند، هرچند فهم ظاهر قرآن براي عموم مردم مي تواند ميسر باشد، ولي براي استخراج مفاهيم بلند آن جز از راه اجتهاد، امكان‌پذير نيست.

 
تاریخ:
1396/09/30
تعداد بازدید:
74
منبع:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الكترونيكي شما    
شماره تلفن
توضيحات  
تغییر کد امنیتی  
كد امنيت  
 
1درخواست مجوز پخش آگهیدرخواست مجوز عکاسیرزرو پایه های تبلیغاتیرزرو محیط های نمایشگاهیدرخواست مجوز بازدید از دانشگاه78رزرو سالن همایش پیامبر اعظم (ص)
کلیه حقوق وب سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه اصفهان می باشد
Powered by DorsaPortal