۱۳۹۹ جمعه ۱۴ آذر
ايران، پرتقاضاترين كشور از نظر ورود جوانان به دانشگاه
رئيس دانشگاه اصفهان گفت: داوطلبان كشورها از جمله ايران كه پرتقاضاترين كشور از نظر ورود جوانان به دانشگاه هستند، فرصت خوبي براي سرمايه به شمار مي‌روند.


  رئيس دانشگاه اصفهان گفت: داوطلبان كشورها از جمله ايران كه پرتقاضاترين كشور از نظر ورود جوانان به دانشگاه هستند، فرصت خوبي براي سرمايه به شمار مي‌روند.

به گزارش وب سايت خبريuinews به نقل از خبرگزاري ايسنا / خراسان رضوي،  دكتر هوشنگ طالبي، 4 دي ماه در اختتاميه چهارمين مجمع دانشگاه‌هاي ايران و جهان عرب كه در دانشكده ادبيات دانشگاه فردوسي مشهد برگزار شد، اظهار كرد: دانشگاه اصفهان دانشگاهي جامع و عضو تفتاش بوده، كنسرسيومي بين 5 دانشگاه بزرگ تهران، فردوسي، تبريز، اصفهان و شيراز است كه در روابط بين‌المللي با هم همكاري مي‌كنند.

وي افزود: دانشگاه اصفهان 650 عضو هيئت علمي با مدرك دكترا دارد و 55 درصد همكاران داراي رتبه دانشياري و استاد تمامي هستند. اين دانشگاه 16 هزار دانشجو دارد كه 45 درصد درجه يك يعني ارشد و دكترا بوده و 14 درصد دانشجويان خارجي و عموما از كشورهاي همسايه هستند. مساحت دانشگاه حدود 200 هكتار است كه 14 دانشكده شامل 55 دپارتمان دارد. 75 برنامه و رشته دوره ليسانس، 185 رشته فوق ليسانس و 106 رشته دكتري در اين دانشگاه ارائه مي‌شود. 22 مركز تحقيقات و 5 قطب آموزشي پژوهشي نيز داريم.

طالبي حبيبآبادي بيان كرد: دانشگاه اصفهان يكي از دانشگاه‌هايي است كه بين‌المللي كار مي‌كند. ما عضو اتحاديه جهاني دانشگاه‌ها، جزء دانشگاه‌هاي آسيا، اقيانوسيه و شبكه جاده ابريشم هستيم. توافق‌نامه‌هاي بسياري به صورت جهاني با اكثر دانشگاه‌ها از جمله چين، ژاپن، كانادا، كشورهاي اروپايي و كشورهاي همسايه و جهان عرب داريم. روابط بين‌المللي ما شامل مبادله استاد و دانشجو، برنامه‌هاي مشترك براي دادن مدرك مشترك به خصوص مدرك ارشد، پروژه‌هاي مشترك فراوان با اتحاديه اروپا، كنفرانس‌ها، كارگاه‌ها و مدارس تابستانه و زمستانه است.

رئيس دانشگاه اصفهان ادامه داد: مقالات مشترك زيادي داريم كه چاپ مقالات دانشگاه اصفهان نشان‌دهنده فعاليت‌ها و پتانسيل‌هاي پژوهشي در ايران است. روند پژوهشي سال‌هاي اخير صعودي بوده است. 10.5 درصد مقالات در 10 درصد بالاترين مقالات با بيشترين ارجاعات چاپ مي‌شوند.

وي خاطرنشان كرد: مقالات مشترك ما با همكاران بين‌المللي از جمله كانادا، آمريكا، استراليا، چين، ژاپن و اروپا بوده كه تعداد مقالات مشترك زياد است. كارهاي مشتركي با دانشگاه‌ها و پژوهشگران جهان عرب و آفريقا داريم. همه اين موارد مستلزم اين است كه بتوانيم روابط بين‌المللي و همكاري‌هاي خود را گسترش دهيم.

طالبي حبيب‌آبادي با بيان اينكه در بين‌المللي‌سازي دو مسئله داريم، عنوان كرد:  يك مسئله ارتباطات بوده كه شامل برنامه‌هاي مشترك، تفاهم‌نامه‌ها و موافقت‌نامه‌هاي مشترك و مبادله استاد و دانشجو است. مسئله دوم سياست‌گذاري در روابط بين‌الملل بوده كه بسيار ضرورت دارد. در سياست‌گذاري نياز داريم كه همكاران دانشگاهي خود را بشناسيم، نقشه راه را تعيين كنيم و براي همكاران خود ظرفيت ايجاد نماييم. با سياست‌گذاري خوب، روابط بين‌المللي خوبي داريم.

رئيس دانشگاه اصفهان در خصوص مدل بين‌المللي‌سازي، تصريح كرد: مدل بين‌المللي‌سازي شامل تعهدات بين‌المللي و روان‌سازي در زيرساخت‌ها بوده و اينكه بتوانيم ساختارها و فرايندهاي همكاري را به صورت اجرايي تعيين كنيم، برنامه‌هاي آموزشي استاندارد و مورد قبول داشته باشيم، همكاري‌ها را نهادينه كنيم، مبادله دانشجو داشته و در نهايت همكاران خوبي براي هم باشيم تا با انتخاب درست دانشگاه‌هاي همكار نيازهاي يكديگر را برطرف كنيم. با اين مدل مي‌توانيم شبكه بين دانشگاهي ايجاد كنيم كه با شبكه‌سازي، برنامه‌هاي مشترك براي مبادله دانش، فناوري و ظرفيت‌سازي خواهيم داشت.

وي اضافه كرد: ظرفيت‌سازي ركن‌هايي دارد كه مهم‌ترين ركن ظرفيت‌سازي منابع انساني است، به صورت مشترك مي‌توانيم در تامين و مبادله اساتيد و پژوهشگران اين كار را انجام دهيم و ظرفيت خود در منابع انساني را تقويت كنيم. دكترا و فوق دكترا مي‌توانند ظرفيت‌هاي خوبي باشند. داوطلبان كشورها از جمله ايران كه پرتقاضاترين كشور از نظر ورود جوانان به دانشگاه بوده، فرصت خوبي براي سرمايه هستند. ايده‌ها و نوآوري‌ها، فناوري‌ها، آزمايشگاه‌ها و تجهيزات آزمايشگاهي و نياز جامعه در صنعت، تجارت و بازرگاني مي‌تواند ظرفيت را افزايش دهد.

طالبي حبيب‌آبادي با اشاره به انتظارات از دانشگاه‌هاي جهان عرب براي همكاري، بيان كرد: از روسا و نمايندگان دانشگاه‌هاي عرب دعوت مي‌كنيم كه همكاري‌ها در برنامه‌هاي آموزشي را با ايجاد تضمين، كيفيت درست و برنامه‌ريزي‌هاي استاندارد فراهم كنند. مي‌توانيم همكاري‌هاي مشترك تحقيقاتي با هم داشته و با برگزاري كنفرانس‌ها، كارگاه‌ها و سمينارها فعاليت‌هاي گسترده‌اي داشته باشيم.

رئيس دانشگاه اصفهان گفت: روان‌سازي و ايجاد تسهيلات براي رفت و آمد پژوهشگران، اساتيد و دانشجويان مي‌تواند زمينه‌هاي پژوهشگري و پژوهش و آموزش‌هاي متقابل را افزايش دهد. مي‌توانيم دوره‌هاي فرصت مطالعاتي را فراهم كنيم تا وسيله‌اي باشيم كه دانشجويان براي دوره تحقيق و آموزش به دانشگاه‌هاي يكديگر بروند . دانشگاه اصفهان كه رشته‌هاي عربي تا دكترا دارد مي‌تواند از اساتيد عرب زبان استفاده كند.

 

تاریخ:
1398/10/07
تعداد بازدید:
459
منبع:
Powered by DorsaPortal