۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت

جلسه معارفه و توجیهی با اعضای هیات علمی جدید دانشگاه اصفهان

جلسه معارفه و توجیهی اعضای هیات علمی جدید دانشگاه اصفهان به همت حوزه معاونت اداری و مالی دانشگاه در تالار صائب دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان برگزار شد.


جلسه معارفه و توجیهی اعضای هیات علمی جدید دانشگاه اصفهان به همت حوزه معاونت اداری و مالی دانشگاه در تالار صائب دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان برگزار شد.

به گزارش وب سایت خبریuinews هیات رییسه دانشگاه روز چهارشنبه 26 شهریور ماه سال جاری طی برگزاری نشستی صمیمانه، ورود اعضای هیات علمی جدید به دانشگاه اصفهان را خوشامد گفتند.

این جلسه با حضور دکتر طالبی رییس دانشگاه، دکتر ولی اله میرخانی معاون اداری و مالی، دکتر رکنی زاده معاون پژوهش و فناوری، دکتر سبزیان دبیر هیات جذب، دکتر صفری مدیر امور اداری، دکتر مومنی مدیر امور پژوهشی و آقای علیخانی رییس اداره کارگزینی هیات علمی در تالار صائب برگزار شد.

 

شایان ذکر است ، دکتر هوشنگ طالبی رییس دانشگاه در این مراسم ضمن ابراز خورسندی از پیوستن اعضای هیات علمی جدید به بدنه علمی دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه اصفهان با قدمت بیش از 70 سال همواره شاهد حضور نخبگان و فرهیختگانی بوده است که در توسعه علمی کشور سرآمد و تاثیرگذار بوده اند. وی در ادامه افزود: امروز 650 عضو هیات علمی در این مرکز علم و اندیشه مشغول به تعلیم و تربیت فرزندان این آب و خاک هستند. وی در ادامه تصریح نمود: تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان در سال 1392 که آغاز مسئولیت اینجانب برای ریاست دانشگاه بود نیز 650 نفر بوده است. این آمار بیانگر این مهم است که ورودی و خروجی های اعضای هیات علمی دانشگاه تقریبا یکسان بوده است و  نشان از یکسان بودن تعداد بازنشستگان و پذیرفته شدگان جدید می باشد.  دکتر طالبی در ادامه ضمن بیان تاریخ پر افتخار دانشگاه اصفهان اظهار داشت: متوسط سن اعضای هیات علمی ما 48 سال و متوسط سنوات خدمت 15 و نیم سال است و طبق برآورد آماری انجام شده متوسط سن ورودی های جدید 33 سال می باشد که نشانگر این مهم است که دانشگاه ما از نظر عضو هیات علمی دانشگاه جوانی است.

وی همچنین تصریح نمود: ثابت ماندن 650 عضو هیات علمی نشانگر این مسئله است که اعضای هیات علمی با درجه دانشیاری و استادی بازنشسته و اعضای هیات علمی جوان با درجه استادیاری استخدام می شوند و این تحول و تغییر می تواند در شاخص های کیفی دانشگاه موثر باشد ولی خوشبختانه ثابت شده است که چهره های نخبه و جوان دست کمی از قدیمی ها ندارند و شاخص های دانشگاه رو به بهبود و فعالیت های علمی روند افزایشی داشته است. این به گزینی دانشگاه نویدی برای بهبود شاخص های کمی و کیفی دانشگاه در آینده است.دکتر طالبی همچنین افزود: حدود 13% متوسط همکارانی که سابقه 10 سال به بالا دارند استادیار و 87% دانشیار و استاد تمام هستند. از نظر آمار کلی نیز دانشگاه حدود 56% دانشیار و استاد تمام و 44% استادیار دارد. این افزایش نشان می دهد اعضای هیات علمی با سابقه 5 تا 10 سال استادیار هستند و با رتبه استادیار استخدام و بعد از 5 سال پیمانی می شوند. اگر 80% رتبه دانشیاری را بیاورند به رسمی آزمایشی و دو سال بعد از آن نیز به رسمی قطعی تبدیل وضعیت می شوند. انتظار می رود بعد از 10 سال استادیار نداشته باشیم و همه تبدیل وضعیت شده باشند.وی در ادامه تصریح نمود: اعضای هیات علمی جدید در سال اول به جای 10 واحد موظف، 6 واحد موظف داده می شود برای این که بتوانند طرح درس تهیه و آماده کنند ولی در سال دوم 8 واحد موظف و در سال سوم 10 واحد موظف را باید داشته باشند. رییس دانشگاه همچنین اظهار داشت: عضو هیات علمی جدید، برای تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی باید 80% امتیازات دانشیاری را کسب نماید که از طریق راهنمایی دانشجو، ارایه مقالات علمی و پژوهشی و علمی ترویجی ، مقالات کنفرانسی،گرنت ها،قراردادهای پژوهشی با بیرون از دانشگاه کسب می نماید.دکتر طالبی به تشریح قوانین اداری، آموزشی و پژوهشی پرداخت و تصریح نمود: شما یک وظیفه فردی و یک وظیفه اجتماعی دارید. اداره دانشگاه عموما به عهده اعضای هیات علمی همان دانشگاه است و ظرفیت سازی باعث می شود که دانشگاه درست اداره شود. به هرحال مسئولیت اجتماعی بر عهده همه ما دانشگاهیان است و مسئولیت پذیری و اداره دانشگاه بر عهده همه اعضای هیات علمی است که در دانشگاه مشغول به فعالیت می شوند.رییس دانشگاه در ادامه وظیفه اصلی همه اعضای هیات علمی را معلمی دانست و اذعان داشت: یکی از وظایف مهم دانشگاه، وظیفه تربیتی است. دانشجو از استاد خود الگو می پذیرد و برخورداری از مولفه جوانی شانسی است که امکان تعامل و ارتباط شما با دانشجویان را افزایش می دهد. امید است از این امکان به نحو مطلوب استفاده نمایید.

 

شایان ذکر است دکتر ولی اله میرخانی معاون اداری و مالی دانشگاه نیز ضمن تاکید بر انتقال تجربیات به همکاران جدید اظهار داشت: ما از انتقادات سازنده و کاربردی و ارایه راه حل های مفید و تاثیرگزار استقبال می نماییم. دکتر میرخانی در ادامه حوزه معاونت اداری و مالی دانشگاه را حوزه پشتیبانی دانست و تصریح نمود: وقتی کار شما در جذب درست شد باید قراردادی بین دانشگاه و شما منعقد شود و با صدور حکم شما در قبال دانشگاه وظایفی دارید و دانشگاه نیز در مقابل وظایفی دارد که باید به نحو احسن انجام شود. وی همچنین افزود: حواستان به امور اداری خودتان باشد و همواره پرونده اداری خود را رصد و بحث های بیمه، بازنشستگی،ذخیره مرخصی خود را بررسی نمایید.دکتر میرخانی همچنین به معرفی امکانات رفاهی و مراکز تفریحی تحت پوشش دانشگاه اشاره و خواستار استفاده بهینه از امکانات رفاهی دانشگاه شد.وی خواستار عضویت اعضای هیات علمی جدید در تعاونی مسکن شد و اظهار داشت: اعضای هیات علمی می توانند به مدت 10 سال در کوی استادان ساکن باشند ولی با عضویت در تعاونی مسکن می توانید برای خرید منزل مسکونی اقدام نمایید. دکتر میرخانی همچنین تصریح نمود: بیایید با کمک هم دانشگاه را اداره کنیم و ایرادات و موارد مذکور را متذکر شوید.

 

لازم به ذکر است دکتر صفری مدیر امور اداری نیز ضمن خیر مقدم به اعضای هیات علمی جدید اظهار داشت: یکی از اصول اداره کردن انسان ها در هر سازمان و افرادی که به تازگی به آن سازمان پیوسته اند، گذراندن دوره اجتماعی سازی است. این دوره در بعضی شرکت ها مانند تویوتا سه ماه طول می کشد ولی برای اعضای هیات علمی جدید به این نتیجه رسیدیم که خودشان در فضای دانشگاهی بوده اند و نسبت به مباحث دانشگاه و دانشجو آشنا هستند، به همین دلیل نیاز به دوره بلند مدت ندارند به همین خاطر برنامه ریزی برای یک نیمروز بود که در خدمت این عزیزان باشیم و به سوالات مطروحه پاسخ دهیم. دکتر صفری مهم ترین هدف برگزاری این جلسه را آشنایی با امکانات سازمانی دانشگاه دانست و تصریح نمود: امید است شما عزیزان با آگاهی کامل وارد فضای کاری شوید. وی در ادامه با تاکید بر ساختار هیات امنایی دانشگاه اظهار داشت: بر اساس این ساختار بسیاری از قوانین را خود دانشگاه تبیین می کند و در بسیاری از موارد از قوانین خدمات کشوری مستثنی است. وی با تقدیم لوگوی دانشگاه به اعضای هیات علمی جدید، استفاده از نمادهای سازمانی را تاکیدی بر هویت سازمانی دانست. مدیر امور اداری دانشگاه همچنین به مواردی مانند ، مدارک لازم برای صدور حکم کارگزینی، اقدامات پس از صدور حکم، بیمه های پایه ، بیمه عمر، بیمه تکمیلی ،امکانات رفاهی،مرخصی های استحقاقی و استعلاجی، شرایط تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی اشاره و بر تعامل و همکاری های دوجانبه امور اداری و اعضای هیات علمی جدید تاکید نمود.

 

همچنین دکتر سبزیان دبیر هیات جذب نیز به تشریح مهم ترین موارد و نکات و قوانینی که یک هیات علمی تازه استخدام باید بداند پرداخت و تصریح نمود:  روند گرینش کارکنان در هیات جذب، ک تجربه جهانی ست و همه دانشگاه های بزرگ دنیا در گزینش نیروی انسانی بسیار دقت می کنند. وی در ادامه افزود:عضو هیات علمی وقتی استخدام می شود و جایگاه استادیاری را دریافت می نماید، علاوه بر آموزش باید در بخش های پژوهش ،اجرایی، فرهنگی و تعامل با دانشجو نیز فعال باشد.دکتر سبزیان تاکید نمود: اگر شرح وظایف خود را به نحو مطلوب انجام دهید هیچ گاه با دبیر هیات جذب کاری نخواهید داشت. شما فقط یک گزارش مکتوب و یک گزارش شفاهی برای کارگروه هیات جذب باید ارسال و به تشریح گارهایی که در یک سال انجام داده اید بپردازید. اگر شرایط تمدید داشته باشید هیات جذب با شما همکاری می نماید. دکتر سبزیان در ادامه تاکید نمود: برای کسب تجربه از استادان قدیمی تر کمک بگیرید و از تجربیات آنان در تعلیم و تربیت استفاده نمایید همچنین می توانید به مرکز TDC دانشگاه مراجعه و از آن ها راهنمایی بخواهید و سعی کنید مهارت های آموزشی خود را توسعه دهید.دکتر سبزیان همچنین به تشریح اخلاق در پژوهش پرداخت و بر رعایت موارد ابلاغ شده در تمام فعالیت های پژوهشی تاکید نمود.

 

شایان یادآوری است دکتر رسول رکنی زاده معاون پژوهش و فناوری دانشگاه نیز ضمن تاکید بر افزایش کارهای گروهی و بین دانشکده ای بر حمایت معاونت پژوهشی از به اشتراک گذاشتن دانسته های پژوهشی تاکید نمود. وی در ادامه ضمن پاسخگوییی به سوالات مطروحه به تشریح فعالیت ها و امکانات حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه پرداخت.

 

دکتر مومنی مدیر امور پژوهشی نیز سه محور مباحث مالی (پژوهانه)،سفرها و ماموریت ها و ترفیع را تشریح و تصریح نمود: موارد هزینه های اعتبار پژوهش تخصیص یافته به پایان نامه های تحصیلات تکمیلی و اعضای هیات علمی و مواردی از این قبیل در قوانین حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه ذکر شده است. وی همچنین در خصوص فرصت های مطالعاتی اظهار داشت: فرصت های مطالعاتی داخل کشور که شامل همکاری با موسسه های پژوهشی است و در ماموریت و فرصت های مطالعاتی خارج از کشور نیز همکاران برای گذراندن دوره اعزام می شوند و فرصت های مطالعاتی در صنعت و جامعه نیز 6 ماهه و برای تبدیل وضعیت الزامی است. 

گفتنی است این مراسم با هدف تشریح فعالیت های مختلف دانشگاه برای 41 نفر از اعضای هیات علمی جدید و آشنایی با مقررات و امکانات قانونی در بدو استخدام روز چهارشنبه در محل تالار صائب دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.

تاریخ:
1399/06/27
تعداد بازدید:
2145
منبع:
Powered by DorsaPortal