۱۳۹۹ يکشنبه ۵ بهمن
بین‌المللی‌سازی فعالیت‌ها و برنامه‌های دانشگاه اصفهان به عنوان یک هدف راهبردی
دکتر سید کمیل طیبی مشاور رئیس دانشگاه و مدیر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه اصفهان در مصاحبه اختصاصی با واحد خبر روابط عمومی دانشگاه ، بین المللی سازی فعالیت ها و برنامه های دانشگاه اصفهان را به عنوان یک هدف راهبردی قلمداد و بر توسعه همکاری های بین المللی تاکید نمود.

 

دکتر سید کمیل طیبی مشاور رئیس دانشگاه و مدیر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه اصفهان در مصاحبه اختصاصی با واحد خبر روابط عمومی دانشگاه ، بین المللی سازی فعالیت ها و برنامه های دانشگاه اصفهان را به عنوان یک هدف راهبردی قلمداد و بر توسعه همکاری های بین المللی تاکید نمود. 

مشروح مصاحبه دکتر سید کمیل طیبی با واحد خبر روابط عمومی :

 

 جناب آقای دکتر طیبی، اهداف کلی و ماموری ت­های دانشگاه اصفهان در توسعه همکار ی­های بین­المللی دانشگاه اصفهان چه بوده است؟

فعالیت­ها و همکاری­ های بین ­المللی در دانشگاه اصفهان سابقه بسیار طولانی دارد. در واقع، دانشگاه اصفهان فعالیت‌های خود را چند سال پس از تأسیس آغاز نمود و تا امروز و به روز کردن فعالیت­ ها به شکل مدرن کنونی ادامه داده است. این دانشگاه ماموریت­ های خود را تاکنون در قالب همکاری‌های علمی بین‌المللی و توسعه­ روابط بین ­الملل با دانشگاه ­ها و مراکز علمی همکار، برگزاری رویدادها و گردهمایی‌های مشترک علمی بین‌المللی، جذب گرنت­های بین­المللی، جذب دانشجوی خارجی، مبادله استاد و دانشجو، راه­اندازی دوره­های مشترک با دانشگاه­های همکار و پشنیبانی فعالیت­ های آموزشی و پژوهشی مشترک در سطح بین­ الملل به انجام ‌رسانده است.

به طور کلی می­توان به اهم اهداف این نوع فعالیت­ ها به صورت زیر اشاره نمود:

بین‌المللی‌سازی فعالیت‌ها و برنامه‌های دانشگاه به عنوان یک هدف راهبردی،

نهادینه ساختن همکاری‌های بین‌المللی به عنوان یک ضرورت برای دانشگاه،

تلاش همیشگی برای عمق ­بخشی ایجاد فعالیت­ های بین­المللی و توسعه روابط بین ­الملل در بین اعضای هیات علمی، دانشجویان و کادر اداری اجرایی دانشگاه به عنوان یک ضرورت،

تعامل مستمر با موسسات و مراکز علمی همکار به منظور پیاده ­سازی قراردادها و تفاهم­ نامه ­های همکاری در حوزه ­های آموزشی، پژوهشی و اجرایی،

تعامل با موسسات برون­سازمانی در سطح ملی مانند مشارکت در کنسرسیوم ­های دانشگاهی در سطح استان و در سطح کشور برای پیشبرد فعالیت ­هایی که به توسعه روابط علمی بین­ المللی کشور در سطح جهان کمک نماید.

معرفی پتانسیل و مزیت ­های نسبی دانشگاه اصفهان برای کسب جایگاه بین­ المللی دانشگاه در سطح جهان

 

لطفا" به سیاستگذاری بین­ المللی سازی در دانشگاه اصفهان اشاره فرمایید؟ 

دانشگاه اصفهان برای قرارگرفتن در جمع پنج دانشگاه تراز بین ­المللی کشور استراتژ ی­های مستمربین المللی­سازی ارکان دانشگاه را دنبال می­کند. شورای سیاست­گذاری در امور بین­ المللی دانشگاه که ریاست آن برعهده رئیس دانشگاه بوده و متشکل از معاونان و صاحب­نظران دانشگاه است در تصمیم ­گیری و اتخاذ سیاست­ های کلان دانشگاه در امور بین ­المللی فعال است. کمیته بین ­المللی­ سازی دانشکده ­ها که هر دانشکده­ ای از یک عضو هیأت علمی به عنوان نماینده بین ­المللی سازی بهره می­برد، تحت نظارت شورای سیاستگذاری در امور بین ­الملل قرار دارد. نمایندگان دانشکده­ ها با شکل ­دهی کمیته ­های بین ­المللی سازی در سطح گروه­ های دانشکده ­ها هماهنگ‌کنندگان روابط دانشگاهی دانشکده­ های دانشگاه با دانشکده ­ها و واحدهای هم­تراز دانشگاه‌های کشورهای خارجی همکار هستند که به توسعه روابط علمی بین ­المللی می­پردازند.

بر این اساس، می­توان به مهمترین وظایفی که دانشگاه به منظور تحقق بین­ المللی سازی مد نظر قرار داده و برای تحقق آنها تلاش نموده است، به اختصار اشاره نمود:

-       تلاش مستمر برای تحقق اهداف کلان در توسعه روابط بین ­الملل و بین ­المللی­ سازی دانشگاه

-       ارزیابی و مطالعات لازم پیش از تدوین‌ تفاهم ­نامه­ های همکاری بین دانشگاه اصفهان و دانشگاه ­ها و مراکز علمی در سایر کشورها‌

-       پیگیری تفاهم نامه های منعقده برای عملیاتی شدن مفاد آنها

-       پشتیبانی و ارائه خدمت به اعضای هیأت علمی دانشگاه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای شرکت در کنگره‌ها، کنفرانس‌ها و سمینارهای بین‌المللی،

-       موقعیت‌یابی و پایش وضعیت شاخص‌های ارتقای دانشگاه در سیستم‌های بین‌المللی و پیگیری امور مربوط به آن

-       دریافت نظرات و طرح ­های پیشنهادی کمیته ­های بین ­المللی دانشکده ­ها برای طرح در شورای سیاستگذاری امور بین ­الملل دانشگاه  

-       ثبت دانشگاه در رده ­بندی­ ها و مجامع علمی بین‌المللی

-       ارتباط و تعامل مستمر با رایزنان علمی و فرهنگی کشورمان در کشورهای مختلف جهان

-       حضور فعال در نمایشگاه ­های بین المللی به منظور معرفی دانشگاه و جذب دانشجویان بین المللی

-       انجام فعالیت­ ها در قالب مرجع ملی همکاری­ های علمی با دانشگاه ­ها و مراکز علمی معتبر کشور کره جنوبی و اطلاع ­رسانی موقعیت ­های علمی دو کشور به یکدیگر برای توسعه همکاری­ های علمی متقابل

-       شناسایی پروژه­ های بین­ المللی برای معرفی به اعضای هیأت علمی و برگزاری کارگاه در این خصوص برای اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به منظور افزایش همکاری ­های پژوهشی بین ­المللی و مشترک مانند کارگاه ­های جذب گرنت و فرصت­ های پژوهشی اتحادیه اروپا

-       پیگیری پروژه ­های علمی پژوهشی اتحادیه اروپا از جمله افق 2020 و اراسموس پلاس به منظور افزایش پروژه ­های بین ­المللی و تبادل استاد و دانشجو و همکاران در کادر اداری- اجرایی دانشگاه اصفهان

-       توسعه روابط و همکاری­ های بین­ المللی در دوران پاندمی و پساپاندمی از طریق برگزاری نشست­ ها و وبینارهای بین ­المللی با دانشگاه ­ها و مراکز علمی خارجی همکار

-       تدوین شیوه ­نامه ­ها و مشوق­ ها به منظور فرهنگ­ سازی و نهادینه کردن فعالیت­ های بین ­المللی در بدنه دانشگاه اعم چاپ مقاله­ های مشترک در نشریات معتبر بین ­المللی، نشر کتاب و فصل­ های مرجع با همکاران خارجی و برگزاری وبینار و نشست-­های مشترک بین­ المللی

-       ارتقاء رتبه دانشگاه در نطام رتبه­ بندی بین­المللی با تمرکز بر شاخص ­های وبومتریکس و سایر معیارهای استاندارد بین ­المللی  

 

مرکز بین­ المللی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان از مراکز مهم کشور در خصوص آموزش زبان فارسی به فراگیران خارجی است. لطفا به فعالیت ­های این مرکز اشاره کنید؟

مرکز بین­المللی آموزشی زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه اصفهان در سال 1363 فعالیت خود را آغاز نموده و زیر نظر دفتر همکاری­ های علمی و بین ­المللی دانشگاه مشغول به فعالیت است. مدرسان و استادان این مرکز همواره کوشیده ­اند علاوه بر آموزش زبان فارسی، زبان آموزان را با فرهنگ، هنر، ادبیات، تاریخ و آداب و رسوم ایرانی نیز آشنا کنند. تاکنون فراگیران زبان فارسی از کشورهای مختلف مانند فرانسه، آلمان، امریکا، سوئیس، هلند، بلژیک، سوئد، فنلاند، پاکستان، هندوستان، لهستان، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، چین، سوریه، لبنان، ترکیه، عراق، سودان، سنگال و ... در دوره­ های این مرکز شرکت نموده ­اند و از خدمات آموزشی و رفاهی مرکز و دانشگاه بهره برده ­اند.

در حال حاضر نیز این مرکز با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و درمان و سایر سازمان­ها، نهادها و دانشگاه­ های داخل و خارج از کشور اقدام به برگزاری دوره ­های آموزش زبان فارسی کوتاه مدت و بلند مدت (دو هفته تا یکساله) می­نماید. این مرکز فعالیت­ های آموزشی علمی خود را در شرایط همه ­گیری بیماری کرونا به نحو بارزی از طریق ایجاد برنامه ­های آموزشی، محتوای درسی مجازی و برگزاری کلاس­ های مجازی و برخط پیگیری می­ نماید و به بیش از 250 نفر از فراگیران زبان فارسی در سراسر جهان خدمت می­ رساند.

 دانشگاه اصفهان به عنوان مرجع ملی همکاری­ های علمی با دانشگاه ­ها و مراکز علمی معتبر کشور کره جنوبی توسط وزارت عتف برگزیده شده است، در این خصوص توضیح دهید؟

با توجه به همکاری­ های گسترده دانشگاه اصفهان با دانشگاه­ ها و مراکز علمی کره جنوبی، مرکز همکاری­ های علمی بین­ المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی ابلاغیه شماره 240815/16 مورخ 29/10/1395 دانشگاه اصفهان را به عنوان مرجع ملی در برقراری ارتباط با کشور کره جنوبی به دانشگاه های ایران معرفی نمود و این نقطه آغاز رسمی فعالیت دفتر کارگروه همکاری­ های ایران و کره جنوبی در دفتر همکاری­ های علمی بین المللی دانشگاه اصفهان بود. بدین صورت دانشگاه اصفهان وظیفه ­ی اطلاع ­رسانی فعالیت­ های دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور کره جنوبی اعم از معرفی فرصت­ های آموزشی و پژوهشی به جامعه دانشگاهی ایران را بر عهده دارد. بر این اساس دانشگاه اصفهان برنامه های بازدید هیأت های اعزامی از این کشور را با توجه به حوزه های تخصصی و مورد نظر با دانشگاه ها و مراکز عملی علاقمند، هماهنگی و اطلاع رسانی می­ نماید.

در اینجا می­توان به گوشه­ ای از فعالیت­ های این کارگروه به صورت موردی اشاره نمود که تاکنون انجام شده است:

- توسعه­ ی همکاری­ های علمی – بین­ المللی با دانشگاه­ ها و مراکز علمی کره جنوبی

- اطلاع ­رسانی پتانسیل­ های همکاری­ های دوجانبه دانشگاه ­های ایران و کره جنوبی

- انعقاد تفاهم ­نامه ­های متعدد همکاری­ های علمی دو دانشگاه ­ها و مراکز علمی دو کشور و پیگیری مداوم در اجرای مفاد آن

- استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری در توسعه همکاری‌های علمی بین المللی بین دو کشور

- شناسایی مراحل عملیاتی، اجرایی و تعیین اولویت‌های همکاری‌های علمی بین‌المللی و محتوا بر اساس اهداف، نیازها و امکانات دو کشور

- پیاده ­سازی سامانه­ ی کارگروه ملی هماهنگی و پیگیری همکاری­ های علمی با کره جنوبی

- استقرار و تجهیز اتاق کره جنوبی در دانشگاه اصفهان و دانشگاه تهران

- اطلاع رسانی سیاست­ های تشویقی برای اعضای هیات علمی و دانشجویان دکتری در گسترش تعاملات علمی با کره جنوبی

- برگزاری همایش ­ها و نشست­ های متعدد مشترک در حوزه­ های مختلف مهندسی، علوم و علوم انسانی با مشارکت دانشگاه­ ها و مراکز ایرانی و کره­ای که ظرف سه سال اخیر عدد برگزاری آنها در هر دو کشور به بیش از 100 مورد می­رسد.

- راه ­اندازی مدرسه سجونگ برای آموزش زبان کره­ای به دانشجویان و دانش ­آموزان علاقمند کره ­ای.

شایان ذکر است اتاق کره جنوبی (Korea Corner) با هدف توسعه همکاری های علمی فی مابین دو کشور با حضور تعدادی از مسئولان دانشگاه، سفیر کره جنوبی در ایران و جمعی از دانشجویان ایرانی فراگیر زبان کره­ای در محل دفتر روابط بین الملل دانشگاه اصفهان و در 19 آبان 1398 افتتاح شد.  فعالیت­ های این مرکز بر ارائه دوره های آموزش زبان، ادبیات و فرهنگ کره ای به دانش پژوهان و دانشجویان علاقه­ مند ایرانی، ارائه کمک به دانش پژوهان و دانشجویان داوطلب ایرانی برای پیگیری فعالیت­ های علمی و پژوهشی خود در کره جنوبی و حمایت از مرکز آموزش بین المللی آموزش فارسی دانشگاه اصفهان برای جذب علاقمندانی از کره جنوبی به فراگیری زبان، ادبیات و فرهنگ فارسی متمرکز شده است.

 

اطلاع یافته ­ایم که دانشگاه اصفهان در کنسرسیوم ­های همکاری ­های بین­ المللی مراکز علمی و دانشگاهی در داخل مشارکت دارد. در این خصوص نیز توضیحاتی داده شود؟

با عنایت به اهمیت بین­ المللی­ سازی دانشگاه ­ها و مراکز علمی بزرگ کشور در سیاست­ ها و برنامه ­ریزی­های کلان ملی و با هدف هم افزایی ظرفیت ­های اعضاء در حوزه های مرتبط با مبادلات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی که با دانشگاه ­های خارج از کشور صورت می­ گیرد، دانشگاه اصفهان در دو کنسرسیوم زیر مشارکت فعال دارد:

الف- کنسرسیوم فعالیت­ های بین ­المللی دانشگاه ­های پیشرو اصفهان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان (IUN)

در این خصوص تفاهم‌نامه ایجاد این کنسرسیوم رؤسای دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، اصفهان، علوم پزشکی، هنر و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان طی مراسمی در دانشگاه صنعتی اصفهان در بهمن ماه 1397 به امضا رسید. این کنسرسیوم برای همسو نمودن فعالیت‌های علمی بین‌المللی مشترک میان مراکز علمی و فناوری پیشرو اصفهان و به منظور استفاده بهینه از توانمندی‌های علمی پژوهشی و اجرائی و بهره‌مندی از تجربیات طرفین ایجاد گردیده است و تاکنون فعالیت­های مشترک گسترده­ای را انجام داده است.

ب- اتحادیه دانشگاه­ های جامع و فعال در امور بین الملل: گروه تفتاش

گروه تفتاش، اتحادیه­ ای از دانشگاه­ های جامع شامل دانشگاه ­های تهران، فردوسی مشهد، تبریز، اصفهان و شیراز (تفتاش) است که ظرفیت های خود را برای رسیدن به هدف مشخص به اشتراک می­گذارند. تفاهم­نامه همکاری اعضای گروه تفتاش در دانشگاه فردوسی مشهد در تاریخ 7 تیرماه  در 1398به امضاء رؤسای دانشگاه‌های عضو رسید. اهداف و ماموریت­ های تفتاش مشتمل بر تبادل دانشجو، مدرس و پژوهشگر بین‌المللی، ایجاد شبکه اطلاعات بین‌المللی میان اعضاء برای مشارکت و بهره‌برداری از ظرفیت‌های متقابل، حضور اعضاء در نمایشگاه‌های بین‌المللی علمی و فناوری به صورت مشارکت متوازن مالی و علمی، همکاری در حوزه‌های آموزش‌های آزاد، همکاری در آموزش و بازآموزی زبان و ادبیات فارسی به غیرفارسی زبانان، همکاری در تأسیس شبکه آموزش مجازی بین‌‌المللی، همکاری در تاسیس شعبه و دفتر مشترک در خارج از کشور، مشارکت در برگزاری دوره­ های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی برای دانشجویان بین‌المللی و همکاری در برنامه­ ریزی و اجرای فعالیت­ های بین­ المللی است.

جناب دکتر طیبی ضمن سپاس از زحمات جنابعالی خواهشمند است به تاریخچه­ای از فعالیت­های بین­المللی دانشگاه بویژه در یک سال اخیرنیز اشاره فرمایید؟

1- دانشگاه اصفهان تاکنون تفاهم نامه ­های‌ همکاری و موافقت‌نامه ­های علمی متعددی با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی معتبر در سطح جهان و منطقه از جمله کشورهای: آلمان، فرانسه، اسپانیا، امریکا، پرتغال، کرواسی، ارمنستان، لهستان، انگلستان، ایتالیا، ترکیه، چین، ژاپن، استرالیا، سوئد، فنلاند، بلژیک، سوریه، اردن، عراق، فرانسه، کره جنوبی، لبنان، مالزی، پاکستان و هند منعقد نموده است. تاکنون بسیاری از این تفاهم ­نامه به طور مؤثری با طرف­ های همکار فعال­ سازی شده است، و هم اکنون هم با قوت پیگیری می­ شود.

2- در یک سال شاهد برگزاری رویدادهای متعدد بین ­المللی در قالب همایش و نشست های علمی در حوزه ­های علوم پایه، علوم مهندسی و علوم انسانی بوده ­ایم. در دوره همه­ گیری کرونا شاهد برگزاری روزانه وبینارهای مشترک بین­ المللی در سطح دانشگاه هستیم که رقمی به بیش از 200 مورد می­ رسد. سومین کنفرانس سه جانبه دانشگاه ­های اصفهان، فرایبورگ آلمان و استراسبورگ فرانسه به حضور 15 نفر از اعضای هیات علمی با هدف همتایابی برای پروژه­های مشترک آموزشی و پژوهشی پاییز سال گذشته در شهر فرایبورگ برگزار شد که خوشبختانه چندین پروژه مشترک بعد از آن اجرایی شده است. 

3- دانشگاه موفقیت کم­ نظیری در اجرای برنامه ­های اراسموس پلاس کمیسیون اروپا با پارتنرهای بین ­المللی داشته است که در قراردادهای امضا شده آن به بیش از 30 مورد می­رسد.

4- دوره ­های مشترک در رشته­ های بازی ­های کامپیوتری، انقلاب صنعتی چهارم و زبان و ادبیات تطبیقی به ترتیب با دانشگاه ­های کمیانگ کره جنوبی، دانشگاه فنی مونیخ و دانشگاه دولتی لبنان عملیاتی شده است. 

5- دانشگاه اصفهان موفقیت زیادی را در جذب دانشجوی خارجی در یک­سال گذشته با یک رشد 300 درصدی کسب نموده است.

6- همان طور که اشاره شد مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی­ زبانان دانشگاه اصفهان فعالیت­ های آموزشی علمی خود را در شرایط همه­ گیری بیماری کرونا به نحو بارزی از طریق ایجاد برنامه­ های آموزشی، محتوای درسی مجازی و برگزاری کلاس­های مجازی و برخط پیگیری می­نماید و به بیش از 250 نفر از فراگیران زبان فارسی در سراسر جهان خدمت می­رساند.

7- اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان در حوزه­های مختلف از جمله علوم انسانی موفق به چاپ بیش از 270 مقاله خود و یا مشترک با همتایان بین­ المللی در یک سال اخیر در نشریات معتبر بین ­المللی به چاپ برسانند.

8- در دو سال اخیر دانشگاه اصفهان به منظور معرفی میدان امام به عنوان ثروت میراث فرهنگی در یک پروژه پژوهشی بین ­المللی اتحادیه اروپا با موضوع "زنجیره جذب سرمایه‌گذاری برای تعریف کاربری‌های جدید از میراث فرهنگی شهرهای مهم دنیا " تحت برنامه ­های افق 2020 اتحادیه اروپا مشارکت و همکاری نمود. در این مگا پروژه، که چندین دانشگاه­ و مرکز علمی اروپایی و غیر اروپایی مشارکت داشتند و توسط دبیرخانه اروپایی دولت­های محلی برای پایداری (ICLEI) مستقر در شهر فرایبورگ آلمان اجرا شد، هدف آن معرفی میراث فرهنگی شهرهای مهم دنیا از جمله اصفهان، آمستردام، بخارست، لندن، پاریس، بارسلونا، استکهلم، میلان، امان، کازان به عنوان ثروت و دارایی جهانی و بین­المللی بوده است که امکان تأمین مالی سرمایه ­گذاری را برای استفاده مجدد و کاربری نوین میراث فرهنگی شهرها در ایجاد کسب و کار فراهم می­سازد، تا بدین صورت در یک مقایسه تطبیقی بهترین و نوآورترین روش ها در استفاده بهینه و مراقبت از میراث فرهنگی برای نیل به توسعه پایدار را معرفی نماید.

9- کد شناسه دانشگاه اصفهان (Participant Identification Code: PIC) توسط کمیسیون اروپا پس از تایید توسط آن کمیسیون به رسمیت شناخته شد. این مهم پس از هفته‌ها تلاش در یک سال اخیر و پیگیری‌های مستمر دانشگاه اصفهان در ثبت اطلاعات و مستندات مورد نیاز در پرتابل کمیسیون اروپا، این کمیسیون کد شناسه دانشگاه اصفهان را به تایید و به ثبت رساند. بر این اساس از این پس دانشگاه اصفهان از طریق اعتبارسنجی و کد رسمی شده در کمیسیون اروپا شناسنامه‌دار شده و زمینه برای همکاری‌های علمی، اجرای برنامه‌های مشترک و جذب پروژه‌های پژوهشی در چهارچوب ضوابط و حمایت اتحادیه اروپا به صورت مؤثرتری فراهم می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

تاریخ:
1399/09/05
تعداد بازدید:
234
منبع:
Powered by DorsaPortal