۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت

درخشش دانشگاه اصفهان در دهمین جایزه علیمحمدی در فیزیک و سومین جایزه علیمحمدی در ریاضیات

علی معتضدی فرد دانش آموخته مقطع دکتری رشتۀ فیزیک در گرایش اتمی مولکولی و مریم سلیمانی دانش آموخته مقطع دکتری رشتۀ ریاضی محض در گرایش آنالیز (تابعی) از دانشگاه اصفهان، موفق به کسب رتبه برتر در دهمین جایزه علیمحمدی در فیزیک و سومین جایزه علیمحمدی در ریاضیات شدند.

 

 علی معتضدی فرد دانش آموخته مقطع دکتری رشتۀ فیزیک در گرایش اتمی مولکولی و مریم سلیمانی دانش آموخته مقطع دکتری رشتۀ ریاضی محض در گرایش آنالیز (تابعی) از دانشگاه اصفهان، موفق به کسب رتبه برتر در دهمین جایزه علیمحمدی در فیزیک و سومین جایزه علیمحمدی در ریاضیات شدند.

 به گزارش وب سایت خبری uinews جایزۀ علیمحمدی به نام شهید دکتر مسعود علیمحمدی از سال 1390 هر سال توسط پژوهشگاه دانش‌های بنیادی به نویسندگان رساله‌های برتر دکتری فیزیک اهدا شده است. این جایزه از سال 1396 به نویسندگان رساله‌های برتر دکتری ریاضی نیز اهدا می‌شود. انجمن فیزیک ایران در برگزاری این جایزه در رشتۀ فیزیک با پژوهشگاه دانش‌های بنیادی همکاری دارند.به علت شیوع بیماری کرونا، جایزۀ امسال با تأخیر و عدم برگزاری مراسم جمعی اعطا خواهد شد.

دهمین جایزۀ علیمحمدی در فیزیک از بین متقاضیان فارغ التحصیلان داخل کشور به نامبردگان زیر اعطا می‌شود:

1. امین بابازاده، فارغ‌التحصیل مقطع دکتری رشتۀ فیزیک در گرایش اپتیک از دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایۀ زنجان، برای رسالۀ دکتری با عنوان تبدیل طول موج کلاسیکی و کوانتومی نور در محیط‌های غیرخطی مرتبۀ دوم . استاد راهنما: دکتر رحمان نوروزی.

2. علی معتضدی فرد، فارغ‌التحصیل مقطع دکتری رشتۀ فیزیک در گرایش اتمی مولکولی از دانشگاه اصفهان، برای رسالۀ دکتری با عنوان : طرح‌واره‌های نظریِ تولید و کنترل اثر دینامیکی کازیمیر در سامانه‌های اپتومکانیک آمیختۀغیرخطی.استادان راهنما: دکتر محمدحسین نادری و دکتر رسول رکنی‌زاده

 

 

سومین جایزۀ علیمحمدی در ریاضی از بین متقاضیان فارغ‌التحصیلان داخل کشور به نامبردگان زیر اعطا می‌شود:

 

1. عباس معارف‌پرور، فارغ‌التحصیل مقطع دکتری رشتۀ ریاضی محض از دانشگاه تربیت مدرس، برای رسالۀ دکتری با عنوان میدان‌های پولیا با درجۀ کوچک و شاخیدگی کم.استاد راهنما: دکتر علی رجایی

2. مریم سلیمانی، فارغ‌التحصیل مقطع دکتری رشتۀ ریاضی محض در گرایش آنالیز (تابعی) از دانشگاه اصفهان، برای رسالۀ دکتری با عنوان عملگرهای نرم‌گرا و خاصیت BPB در فضاهای باناخ.

استادان راهنما: دکتر جعفر زعفرانی و دکتر مجید فخار

گفتنی است، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با همکاری انجمن فیزیک ایران از سال 1390 به رساله‌های برتر دکتری فیزیک که در داخل کشور تهیه شده باشند جایزه‌ای به نام «جایزۀ علیمحمدی» اعطا می‌کند. این جایزه به پاس خدمات علمی و دانشگاهی شهید دکتر مسعود علیمحمدی استاد فقید دانشگاه تهران و اولین دانش‌آموختۀ دکتری فیزیکِ داخل کشور، از جمله نقش مؤثرش در زیرساخت علمی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و تلاش‌های وی برای برپایی تحصیلات تکمیلی در ایران، به نام او نامگذاری شده است.

نظر به اثر مثبتی که اعطای جایزۀ علیمحمدی در رشتۀ فیزیک در میان محققان جوان و مستعد داشته و برای تداوم خاطرۀ شهید علیمحمدی، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی از سال 1395 اعطای این جایزه را به رشتۀ ریاضی نیز تسرّی داده است تا انگیزۀ بیشتری برای ارائۀ رساله‌های دکتری ارزشمندتر در ریاضیات ایجاد شود. انتخاب برندگان این جایزه با همکاری انجمن ریاضی ایران صورت می‌گیرد.

تاریخ:
1399/10/17
تعداد بازدید:
921
منبع:
Powered by DorsaPortal