۱۳۹۹ سه شنبه ۱۹ اسفند
اولین جلسه شورای مدیریت آموزش عالی استان اصفهان
اولین جلسه مدیریت آموزش عالی استان اصفهان به میزبانی دانشگاه اصفهان و با حضور روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی وزارت علوم و زیر نظام های منتخب از دانشگاه های پیام نور، فنی و حرفه ای، علمی و کاربردی و شهرک علمی و تحقیقاتی برگزار شد.

اولین جلسه شورای مدیریت آموزش عالی استان اصفهان

اولین جلسه مدیریت آموزش عالی استان اصفهان به میزبانی دانشگاه اصفهان و با حضور روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی وزارت علوم و زیر نظام های منتخب از دانشگاه های پیام نور، فنی و حرفه ای، علمی و کاربردی و شهرک علمی و تحقیقاتی برگزار شد.

به گزارش وب سایت خبریuinews اولین جلسه شورای مدیریت استانی آموزش عالی با هدف تبیین آیین نامه ابلاغی مورخ 21 آبان 99 و تعیین دانشگاه معین استان اصفهان با حضور اعضای این شورا برگزار شد.

بنا به گزارش مذکور، دکتر هوشنگ طالبی رئیس دانشگاه اصفهان در این جلسه ضمن انتخاب دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه معین استان در این دوره هدف وزارت علوم از اجرای این برنامه را، تمرکز زدایی،هم افزایی موسسات آموزش عالی،شبکه سازی علمی و مشارکت هرچه بیشتر موسسات آموزش عالی در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های آموزش عالی در استان دانست.

دکتر طالبی، اجرایی شدن طرح آمایش آموزش عالی و مدیریت استانی را تکلیف شورای عالی انقلاب فرهنگی بر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ذکر کرد و افزود؛ این طرح با هدف توسعه اختیارات استان‌ها و به منظور ارتقای کیفیت آموزش عالی از طریق تمرکززدائی تصویب و ابلاغ شده است و با توجه به وجود دو دانشگاه اصفهان وصنعتی در استان، مقرر شده دانشگاه معین در این استان به صورت دوره‌ای بر عهده این دو دانشگاه باشد که در این دوره دانشگاه اصفهان عهده دار این مسئولیت شده است.

 ایشان ادامه دادند متعاقب این تصمیم، دبیرخانه شورای مدیریت استانی در دانشگاه اصفهان تشکیل و فرایند اجرایی شدن آیین نامه شروع شده است.

رئیس دانشگاه معین شورای در ادامه افزود؛ هم افزایی همه دانشگاه های استان می‌تواند در پیاده‌سازی طرح آمایش آموزش عالی و مدیریت استانی به کار گرفته شود و با ارائه نظرات و دیدگاه‌های خود نقشی مهم و تاثیرگذاری در اجرایی شدن این طرح داشته باشند.

  دکتر هوشنگ طالبی در ادامه تفویض اختیارات به استان در ورود به تصمیم سازی هایی که پیش از این در مرکز مورد تصویب قرار می گرفت را زمینه‌ساز موفقیت طرح آمایش آموزش عالی برشمرد و گفت: اختیارات دانشگاه های استان محفوظ و محترم است و هدف ما هماهنگی و هم افزایی در راستای توسعه هرچه بیشتر آموزش عالی استان است.

رییس دانشگاه اصفهان در ادامه ضمن تاکید بر همگرایی در آموزش عالی استان تصریح نمود: به جای واگرایی باید همگرا شویم. لزوما" همگرا شدن به معنی تجمیع همه در یک چهاردیواری نیست بلکه منظور این است که ذهنیت و تصمیمات به سمت همگرایی برود.

وی ضمن تاکید بر جذب دانشجویان از اقصاء نقاط کشور اظهار داشت: اختلاط فرهنگی باعث افزایش ضریب امنیت کشور است و یکی از رسالت های ما افزایش جاذبه کیفی در راستای افزایش پذیرش دانشجویان از نقاط مختلف کشور است.

دکتر طالبی همچنین خواستار ارایه نظرات و دیدگاه های روسای مراکز علمی استان در راستای بهبود کیفیت آموزش عالی استان در سطح ملی و بین المللی شد.

شایان ذکر است در ادامه دکتر محمد فرامرزی دبیر امور اجرایی دبیرخانه دانشگاه معین استان اصفهان نیز ضمن تشکر از حسن اعتماد دکتر طالبی اظهار امیدواری نمود که با توجه به نگاه بلند دکتر طالبی و ظرفیت خوب استان اصفهان در راستای بهبود وضعیت آموزش عالی استان، گام های موثری برداشته شود.

وی در ادامه تصریح نمود: آموزش عالی در اسناد توسعه و آمایش سرزمین در دنیا، از زیر بخش های توسعه است زیرا تربیت نیروی کار است که توسعه را در ابعاد خدماتی پیش می برد. سوای اسناد بالا دستی، جامعه از آموزش عالی انتظار نقش آفرینی موثر دارد.

دکتر فرامرزی در ادامه افزود: این مطالبه نیازمند این است که ما ماموریت ها و اهداف مشخصی داشته باشیم و در راستای حل چالش های ملی و استانی به نحو مطلوب گام بر داریم.

وی سطح اشتغال پذیری دانش آموختگان را یک چالش درونی دانست و تصریح نمود: باید یک بازآفرینی، هم افزایی و مهندسی در ساختار آموزش عالی در راستای کیفی سازی و ماموریت گرایی انجام شود.

دکتر فرامرزی همچنین، تمرکز زدایی، ماموریت گرایی و هم افزایی را روح آیین نامه دبیرخانه دانشگاه معین استان دانست و تصریح نمود: سامانه اطلاعات آموزش عالی و پژوهش و فناوری استان و  اشتراک گذاری زیرساخت ها و هم افزایی برای کیفیت سازی و کمک به خانواده آموزش عالی در دستور کار قرار گرفته است.

همچنین دکتر شاوران دبیر هیات نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان نیز ضمن اشاره به مبانی نظریه کیفیت اظهار داشت: دو واژه نظارت و کیفیت از سمت سازمان های صنعتی به محیط آموزش عالی انتقال یافته است . لذا کیفیت نظام آموزشی باید مطابق با رسالت، اهداف و انتظارات آن نظام باشد و الگوی مهم و عمده ارزشیابی آموزشی و تعیین میزان کیفیت ، اعتبار سنجی است که باید در نظام آموزش عالی مورد توجه قرار گیرد.

دکتر شاوران با تاکید بر نگاه سیستمی تصریح نمود: اگر نگاه ما سیستمی همراه با رقابت سالم باشد، مشارکت طلبی همه ذی نفعان سیستم ها و سازمان ها را به همراه خواهد داشت.

وی در ادامه افزود، باید کیفیت را تبدیل به یک مطالبه کنیم و ماموریت گرایی را نیز مد نظر قرار دهیم و به کمک هم به سمت دانشگاه های نسل چهارم گام بر داریم.

دکتر شاوران جنس وظایف دانشگاه های معین را اجرایی و عملیاتی دانست و بر تعامل و ارتباطات موثر دانشگاه ها تاکید نمود

خاطرنشان می سازد در ادامه ضمن تشریح ابعاد آیین نامه، هر یک از اعضا به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند و بر تعامل و هم افزایی هر چه بیشتر تاکید نمودند.

 
تاریخ:
1399/11/01
تعداد بازدید:
206
منبع:
Powered by DorsaPortal