۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت

توافق‌نامه تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی- پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط‌زیست

توافق نامه تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی‌-پژوهشی استان اصفهان فی ما بین دانشگاه های اصفهان، صنعتی اصفهان، علوم پزشکی اصفهان، پیام نور استان اصفهان، آزاد استان اصفهان، کاشان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در محل تالار پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان منعقد و امضا شد.

 توافق نامه تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی‌-پژوهشی استان اصفهان فی ما بین دانشگاه های اصفهان، صنعتی اصفهان، علوم پزشکی اصفهان، پیام نور استان اصفهان، آزاد استان اصفهان، کاشان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در محل تالار پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان منعقد و امضا شد.

 

 به گزارش وب سایت خبریuinews این توافق نامه با هدف استفاده بیش‌تر از پتانسیل دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان در رفع چالش‌های زیست‌محیطی کشور و کمک به وظیفه نظارتی سازمان حفاظت محیط‌زیست و نیز ایفای مسئولیت اجتماعی آن مراکز به‌منظور ارتقای جایگاه مرجعیت علمی دانشگاه‌های استان اصفهان در سطح استانی، ملی و منطقه‌ای در زمینه محیط‌زیست منعقد شد.  

شایان ذکر است دکتر هوشنگ طالبی رییس دانشگاه اصفهان در این مراسم ضمن تبریک دهه مبارکه  فجر، تشکیل این کنسرسیوم را باعث خیر و برکت برای استان دانست و اظهار امیدواری نمود که این مهم، الگویی برای سایر استان های کشور باشد. وی موفقیت در برنامه های این کنسرنسیوم را بسیاراثرگذار قلمداد و تصریح نمود: موفقیت در این خصوص می تواند فعالیت های موثر دانشگاه در حوزه محیط زیست را دوچندان نماید.

دکتر طالبی یکی از اهداف این کنسرسیوم را شناسایی نیازهای محیط زیست دانست و اظهار امیدواری نمود که با شناسایی و شناخت نیازهای محیط زیستی، همکاران دانشگاه ها در قالب های مختلف و ارایه  پروپوزال های درون دانشگاهی،برون دانشگاهی و بین دانشگاهی، با یک نگاه نوآورانه، اقدام به پیشگیری و حل معضلات زیست محیطی نمایند.   

رییس دانشگاه اصفهان در ادامه افزود: کنسرسیوم محیط زیست به ایجاد شبکه تخصصی و هم افزایی در اجرای طرح های کلان و بزرگ کمک می کند و عملیاتی شدن نتایج تحقیقات دانشگاهی در قالب این انجمن به برنامه های مختلفی منجر می شود.

وی با بیان اینکه امید است نتایج این تحقیقات و اقدام ها مورد قبول نهادهای محیط زیست بوده و همکاری تضمینی برای اجرای برنامه ها وجود داشته باشد، اظهار داشت: تجربه خوبی سازمان محیط زیست کشور در سال 96 در زمینه تشکیل کنسرسیوم با حضور 13 دانشگاه برتر کشور جهت فعالیت های محیط زیستی داشت که با تجربه و نتیجه خوبی همراه شد.

رییس دانشگاه اصفهان همچنین تصریح نمود: در همین پیوند پیشنهاد شد که چنین کنسیرسیومی در استان اصفهان بین مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی برای پیشبرد مسائل زیست محیطی تشکیل شود که امروز همزمان با آغاز دهه فجر توافق‌نامه آن امضا شد.

وی با تاکید بر اینکه مردم اصفهان در 2 ماه گذشته به دلیل تشدید آلودگی هوا، اهمیت محیط زیست و نیاز به هوای پاک را بیش از پیش احساس کردند، اظهار داشت: در این کنسرسیوم تلاش می شود تا با هم افزایی دانشگاه و استفاده بخشی از بودجه های محیط زیست کشور، مسائل محیط زیستی استان رصد و برای حل آن اقدام شود.

 

دکتر رسول رکنی زاده معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان نیز ضمن تبریک دهه فجر، بر نقش شبکه سازی در پیشرفت و توسعه جامعه تاکید و تصریح نمود: معضلات تکنولوژی را تکنولوژی نمی تواند حل کند به همین خاطر نحوه نگرش انسان ها به جهان تغییر یافته و به این نتیجه رسیده اند که صنایع آلاینده مشکلی جهانی است . دکتر رکنی زاده افزود:  از دانشگاه ها انتظار می رود که در افق وسیع تری به ریشه های درختی که ثمره اش تکنیک است توجه نمایند. وی دانشگاه ها را بخشی از یک شبکه دانست و اظهار امیدواری نمود که با حرکت در این کنسرنسیوم استانی، تعامل و هم افزایی در سطح کشور را نیز افزایش یابد.  

دکتر مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این مراسم اظهار کرد: تجربه تشکیل نخستین کنسرسیوم در کشور به سال های 93 و 94 باز می گردد که پروژه ارزنده ای با همکاری 13 دانشگاه کشور در سال 96 رقم خورد و خروجی آن مبنای تصمیم گیری های کشور برای رفع آلودگی هوای کلان‌شهرها است.

وی با بیان اینکه تشکیل کنسرسیوم های همکاری، راهی برای هم افزایی بیشتر مراکز علمی و افزایش توان و قدرت این مراکز است، افزود: با تشکیل کنسرسیوم های علمی مشترک، دانشگاه های کشور به جای اینکه برای گرفتن پروژه های ملی با هم رقابت کنند، می توانند هم افزایی داشته باشند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ابراز امیدواری کرد که خروجی این کنسرسیوم علمی بتواند در رفع مشکلات زیست محیطی کلان‌شهر اصفهان مفید واقع شده و این پروژه الگویی برای دیگر استان های کشور در رفع چالش های زیست محیطی و تحویل محیط زیستی سالم به نسل آینده باشد.

دکتر تجریشی، به مصوبه مجلس نیز اشاره کرد و گفتاز سال جاری بر اساس مصوبه مجلس اینگونه مقرر شد که یک درصد عوارضی که از صنایع آلاینده بعد از پایش آنها اخذ می شود، 35 درصد منابع به صندوق محیط زیست بازگردد و برای سال 1400 نیز این موضوع تایید شده و انتظار می رود به ماده دائمی تبدیل شود..

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، از اعطای تسهیلات به صنایع آلاینده خبر داد و گفت: امسال این موضوع آغاز شده و فعالیت دیگر، پایش صنایع پایش بزرگ است که در حال انجام است تا مشکلات مشترک صنایع را مشخص و در جهت ارائه راهکار برای رفع آنها اقدام کنیم.

دکتر تجریشی اضافه کرد: تاکنون 26 کد ایسیک آغاز شده و 10 قرار داد به صندوق محیط زیست ارجاع شده است. همچنین صنایع در دو فاز پایش می شوند. پایش صنایع هر استان به کنسرسیوم ارجاع داده می شود و امیدواریم این الگو طی چند سال آینده نیز در استان های فارس، آذربایجاین شرقی، خراسان و خوزستان طی  سه الی 4 سال آینده استفاده شود.

وی تشکیل این کنسرسیوم های علمی را یک بازوی قدرتمند برای سازمان محیط زیست دانست و گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، متأسفانه شهر اصفهان 8 میلیارد دلار خسارت زیست محیطی هوا در سال دارد. تالاب گاوخونی خشک است و دانشگاه به عنوان رسالت اجتماعی باید بتواند به تضاد حفاظت از محیط زیست و توسعه صنعتی بپردازد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: انتظار داریم این چالش ها به تدابیر و راهکارهای مدبرانه تبدیل شوند. این راهکارها تنها از طریق مجموعه های علمی محقق می شود تا سیاهه مسائل زیست محیطی استان ترسیم کنیم و در بلند مدت برنامه ریزی مناسب انجام شود.

دکتر تجریشی تشکیل این کنسرسیوم را راهی برای ایجاد مدل شبکه سازی و نهادسازی برای حل مشکلات کشور دانست.

 گفتنی است طبق اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حفاظت از محیط‌زیست از وظایف عمومی همه‌ی مردم و دستگا‌ه‌های توانمند در انجام این وظیفه است. از این‌رو هدف از تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی‌-پژوهشی استان اصفهان، استفاده بیش‌تر از پتانسیل دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان در رفع چالش‌های زیست‌محیطی کشور و کمک به وظیفه نظارتی سازمان حفاظت محیط‌زیست و نیز ایفای مسئولیت اجتماعی آن مراکز به‌منظور ارتقای جایگاه مرجعیت علمی دانشگاه‌های استان اصفهان در سطح استانی، ملی و منطقه‌ای در زمینه محیط‌زیست است. با گسترش همکاری‌های علمی و پژوهشی در انجام پژوهش‌های کاربردی با هدف حل مشکلات زیست‌محیطی استان اصفهان (در حوزه‌های مختلف مدیریت و کنترل آلودگی آب، هوا، خاک و پسماند، بومی‌سازی ساخت تجهیزات سنجش و پایش آلایندههای زیستمحیطی، تدوین استانداردهای منطقه‌ای، کمک به پایش و حفاظت از تنوع زیستی، ارزیابی و آمایش سرزمین در رابطه‌ با محیط‌زیست و مانند آن‌ها) مراکز علمی-پژوهشی می‌توانند در دستیابی به توسعه پایدار و زیست‌بوم مناسب و ارزش‌آفرینی در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی در بخش‌های جامعه و صنعت نقش‌‌ مهمی را ایفا کنند. همچنین این کنسرسیوم با شناسایی صنایعی که نیاز به بازسازی یا نوسازی برای جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست دارند، می‌تواند با ارائه‌ی خدمات مشاوره به سازمان حفاظت محیط‌زیست، راه‌کار‌های مناسبی را عرضه کند.

از این‌رو، نظر به اهمیت صیانت از محیط‌زیست، ویژگی‌های خاص استان اصفهان، پیچیدگی‌ مسائل زیست‌محیطی از یک طرف و ضرورت تجمیع تخصص‌های متنوع در این حوزه، ‌به‌اشتراک‌ گذاشتن تجربه‌ها، ایجاد یک شبکه‌ی علمی-تخصصی و تشکیل تیم‌های تخصصی خبره در حل مسائل حفاظت محیط‌زیست استان، کنسرسیوم مراکز علمی-پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط‌ زیست با مشارکت دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه کاشان، دانشگاه پیام نور استان اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، تشکیل می‌شود که در این توافق‌نامه تحت عنوان مراکز علمی-پژوهشی استان از آن‌ها یاد می شود.  

 

این توافق‌نامه فی ما بین دکتر هوشنگ طالبی رییس دانشگاه اصفهان، دکتر سید مهدی ابطحی رییس دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر طاهره چنگیز رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دکتر عباس زراعت رییس دانشگاه کاشان، دکتر محمدرضا جلالی رییس دانشگاه پیام نور اصفهان، دکتر پیام نجفی رییس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، دکتر جعفر قیصری رییس شهرک علمی و تحقیقاتی استان اصفهان، در 11 ماده و 2 تبصره  روز یکشنبه 12 بهمن 1399منعقد و امضا شد.

 

  

 

 

تاریخ:
1399/11/12
تعداد بازدید:
918
منبع:
Powered by DorsaPortal