۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت

مراسم تشییع پیکر دکتر فریدون اللهیاری استاد فرهیخته گروه تاریخ دانشگاه اصفهان

مراسم تشییع پیکر دکتر فریدون اللهیاری استاد فرهیخته دانشگاه اصفهان با حضور هیات رییسه دانشگاه، استاندار اصفهان ، مدیران، کارکنان اداره میراث فرهنگی، کارکنان و دانشجویان دانشگاه اصفهان از مقابل دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان برگزار شد.


مراسم تشییع پیکر دکتر فریدون اللهیاری استاد فرهیخته دانشگاه اصفهان با حضور هیات رییسه دانشگاه، استاندار اصفهان ، مدیران، کارکنان اداره میراث فرهنگی، کارکنان و دانشجویان دانشگاه اصفهان از مقابل دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان برگزار شد.

به گزارش وب سایت خبریuinews مراسم تشییع پیکر استاد اخلاق و اندیشه مرحوم دکتر فریدون اللهیاری روز پنجشنبه 13 خرداد در مقابل دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.

 

شایان ذکر است در این مراسم، دکتر مرتضی دهقان نژاد رییس دانشکده ادبیات و علوم انسانی متنی را به شرح زیر به یاد مرحوم دکتر اللهیاری قرائت نمود: «روزگار خوبی نیست. کرونا زندگی مردم را سخت کرده است؛ مادران به سوگ فرزندانشان نشسته‌اند، پدران در غم ماتم فرزندانشان لباس سیاه بر تن می‌کنند و امیدهای این سرزمین رو در نقاب خواب می‌کشند.

قرار نبود مردی با آینده‌ی تابناک و هزاران امید را امروز تا خانه ابدی مشایعت کنیم. قرار بود که فریدون فرخ، آبادکننده‌ی این سرزمین باشد، ولی چه باید کرد که در این روزگار سپنجی که گردون را سر سازگاری با مردم نیست، باید با چشم‌های اشک‌بار و اندوه بیکران با دوست، همکار و برادر عزیزمان، فریدون اللهیاری خداحافظی کنیم و از او بخواهیم که سلام ما را به دیگر همکاران سفرکرده‌مان در گروه تاریخ برساند؛ به دکتر هاشمی ‌نظری، به دکتر مهرعلی‌زاده، به دکتر نظام‌الدین، به دکتر دهقان نیری و ... بگوید در جوار رحمت حضرت حق آسوده و آرام باشید که ما همچنان راه آنان را که ساختن انسان‌هایی والا، آزاده و آگاه است، با همه‌ی توان ادامه می‌دهیم تا در روز دیدار، شرمنده نباشیم.

فریدون، به آن‌ها بگو که ما سرزمینمان را با همه‌ی مصیبت‌هایش دوست داریم، همان‌طور که شما به ما آموختید، همان‌طور که عمر و جوانی‌تان را بر سر این خاک گذاشتید

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: «فریدون اللهیاری همیشه در تلاش علمی و عملی برای تحقق آرمان‌های ایران‌زمین بود، برایش فرقی نمی‌کرد که سرطان داشته باشد یا کرونا، هیچ‌وقت کار را تعطیل نکرد، کارگروه را تعطیل نکرد. در میراث عاشقانه کار می‌کرد و آنجا تبدیل‌شده بود به پناهگاهی برای دانشجویان تاریخ که وقتی از همه‌جا ناامید می‌شدند، می‌گفتند به سراغ دکتر اللهیاری می‌رویم. او فاصله‌ها را کم کرده بود؛ مردی خستگی‌ناپذیر که به همه امید می‌داد و همیشه با خنده و تبسم بدرقه می‌کرد. گویا کلمه‌ی نه و نمی‌توانم در قاموس دکتر اللهیاری نبود.

پایان‌بخش سخنرانی رئیس دانشکده‌ی ادبیات دانشگاه اصفهان، ابیاتی از پژمان بختیاری بود:

اگر ایران به‌جز ویران سرا نیست، من این ویران سرا را دوست دارم

اگر تاریخ ما افسانه‌رنگ است، من این افسانه‌ها را دوست دارم

اگر آلوده‌دامانید، اگر پاک،من ای مردم شما را دوست دارم.

 
 

در ادامه، دکتر علی اکبر جعفری عضو هیات علمی گروه تاریخ پیام تسلیت دکتر هوشنگ طالبی رییس دانشگاه اصفهان را به این شرح برای حاضران قرائت کرد:

با نهایت تاسف درگذشت جناب آقای دکتر فریدون الهیاری استاد فرهیخته و بلند پایه دانشگاه اصفهان موجب تأثر و تألم فراوان گردید.

خدمات ارزشمند و ماندگار این استاد فرهیخته در حوزه تخصصی تاریخ و میراث فرهنگی، تربیت دانش آموختگان دانشگاهی ،پرارزش، قابل توجه و به یاد ماندنی است.

به راستی، مفهوم اثربخشی اجتماعی در کارهای علمی،شاگرد پروری،رابطه استاد و دانشجو و نیز پذیرش مسئولیت های خطیر مدیریت استانی و دانشگاهی در وجود آن استاد فرهیخته متبلور بود به گونه ای که از دست دادن این شخصیت بزرگوار، بسیار سنگین و جبران ناپذیر است.

اینجانب وظیفه می دانم، از طرف خود و همکاران دانشگاه اصفهان این فقدان و ضایعه بزرگ را به جامعه بزرگ علمی و دانشگاهی کشور و استان اصفهان به خصوص خانواده بزرگ دانشگاه اصفهان و خانواده محترم آن عزیز سفر کرده تسلیت عرض نموده، از درگاه خداوند سبحان برای آن فقید سعید آرزوی علو درجات و رحمت و مغفرت واسعه الهی و برای خانواده آن مرحوم و جمیع وابستگان، دلبستگان، هنرمندان و دانشجویان، صبر و شکیبایی مسئلت می نمایم.

در بخشی از پیام دکتر جواد عباسی عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و دوست و همکلاسی دکتر فریدون اللهیاری نیز که توسط مجری برنامه خوانده شد آمده بود: «حدود سه هفته پیش با دکتر شیرین بیانی گفتگویی داشتم و وقتی صحبت به جد مادری ایشان رسید ایشان گفتند من هرگاه نام اصفهان به میان می‌آید، نام دو نفر برایم تداعی می‌شود: یکی نام مرحوم دکتر لطف‌الله هنرفر، اصفهان شناس نامی و دیگری دکتر فریدون اللهیاری، دانشجوی زبده، بااخلاق و بی‌آلایش سابق خودم که آرامش، متانت و سخت‌کوشی او، هیچ‌گاه از خاطرم دور نمی‌شود

 

دکتر علی‌اکبر کجباف مدیر گروه تاریخ دانشگاه اصفهان هم در ادامه سوگنامه‌ای در غم درگذشت این استاد بزرگوار گروه تاریخ خواند: «اولین کلامم در مراسم خداحافظی برادر عزیزم دکتر فریدون اللهیاری این است که گروه تاریخ، یک شخصیت برجسته را از دست داد. دانشگاه و جامعه‌ی علمی یک استاد فرهیخته را از دست داد، یک پژوهشگر و محقق گران‌مایه را از دست داد، جامعه‌ی مدیریتی کلان کشور یک مدیر باکفایت و شایسته را از دست داد.

دکتر اللهیاری در طول 53 سال عمر با برکت خود، منشأ اثرات و خدمات زیادی در عرصه‌های مختلف اجتماعی، علمی، فرهنگی، سیاسی و اجرایی بود. این استاد فقید حدود 21 سال در دانشگاه فعالیت کرد. با حضورش در امور پژوهشی و اجرایی، از ابتدا مشخص شد که استاد فردی توانمند، مؤثر و مفید برای جامعه علمی و دانشگاهی کشور است، ازاین‌رو در بخش‌های مدیریتی دانشگاه، شاهد حضور فعالیت‌های ثمربخش ایشان بودیم. سپس وارد فعالیت‌های اجتماعی در سطح استان و شورای شهر و مدیریت کل میراث فرهنگی شد. همین توانمندی او را به‌گونه‌ای معرفی کرد که می‌تواند بهتر و بالاتر و والاتر باشد. او حدود 7 سال مدیرکل میراث فرهنگی و چندین سال در سمت‌های مختلف امور فرهنگی و شورای شهر و امثال این‌ها بود، اما چیزی که در کارنامه‌ی دکتر اللهیاری از نگاه همکاران و دانشجویان و تمامی کسانی که در حوزه اجرا، علم و دانش و فرهنگ با او بوده‌اند قید شده این است: مدیری باکفایت، انسانی مردم‌دار، فردی خلاق و متبسم، شخصیتی بی‌ادعا و فروتن و متواضع.

همکاران دانشگاهی‌اش او را استاد و معلمی توانمند و پژوهشگر و محققی عالم و فاضل می‌دانند، چراکه دکتر فریدون اللهیاری همگام با فعالیت‌های اجرایی اجتماعی، مراتب علمی خود را در دانشگاه با سرعت پیمود و شش سال قبل، مقام استاد تمامی و پروفسوری را کسب کرد. ثمره‌ی فعالیت علمی پرفسور فریدون اللهیاری، در شاگردپروری، تألیف کتاب و مقالات و راهنمایی دانشجویان، به‌گونه‌ای شد که اکنون بسیاری از جمع حاضر که در کرسی مدیریتی یا کرسی استادی این دانشگاه هستند، شاگرد این استاد بوده‌اند.

در عرصه مدیریت میراث فرهنگی، همکارانش خواهند گفت که چقدر باعث رونق گردشگری و احیای میراث فرهنگی در استان بوده است. آنچه ما همکاران دانشگاهی و دانشجویان و همکاران اداری می‌باید از زندگی سراسر فعالیت و تلاش و خدمت او یاد بگیریم، این است که مثل دکتر فریدون اللهیاری خوب زندگی کنیم و خوب بمیریم. ایشان، سرباز امام و رهبری بود؛ همان‌گونه که امام در تخت بیمارستان، پیگیر امور کشور بودند، استاد فریدون اللهیاری هم در همان روزهای آخر و زمانی که در بیمارستان بستری بود، از من در مورد دانشجویانش می‌پرسید و امور آن‌ها را جویا می‌شد.

مسئولیت ما، فرزندان استاد (سروش و سینا) و دانشجویان عزیز این است که بتوانیم ویژگی‌های شخصیتی این همکار، این پدر و استاد را حراست و حفظ کنیم و تداوم ببخشیم و یاد و خاطره و نام او را همواره مستدام نگاه داریم

بعد از ایراد این سخنان، پیکر دکتر فریدون اللهیاری، به مقابل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی گردشگری استان منتقل شد تا همکاران میراثی او نیز تشییعی جداگانه از این مکان داشته باشند.

پس از قرائت متن تسلیت دکتر عباس رضایی استاندار اصفهان، در این مراسم، دکتر علیرضا ایزدی مدیرکل دفتر حوزه وزارتی و امور بین‌الملل وزارت میراث فرهنگی، متن پیام تسلیت دکتر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را برای حاضران خواند و سپس پیکر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان به محله‌ی جوی‌آباد خمینی‌شهر برای خاک‌سپاری در امامزاده نجم الدین منتقل شد.

گفتنی است، در این تشییع باشکوه اعلام شد که مراسم ختم دکتر فریدون اللهیاری، 17 خردادماه از ساعت 18 در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
تاریخ:
1400/03/13
تعداد بازدید:
1649
منبع:
Powered by DorsaPortal