۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۵ شهريور
هدف گذاری آموزش دانشگاه اصفهان بر مبنای ارتقا کیفی و اثربخشی بیشتر
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان در جمع اصحاب رسانه بر هدف گذاری آموزش دانشگاه اصفهان بر مبنای ارتقا کیفی و اثربخشی بیشتر تاکید نمود.


معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان در جمع اصحاب رسانه بر هدف گذاری آموزش دانشگاه اصفهان بر مبنای ارتقا کیفی و اثربخشی بیشتر  تاکید نمود.

به گزارش وب سایت خبریUINEWS دکتر یوسف شاقول معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان در نشست خبری و در جمع اصحاب رسانه ضمن تشریح دستاوردهای آموزشی دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه اصفهان با بیش از 70 سال سابقه یکی از دانشگاه های موثر در سطح ملی و بین المللی است . این دانشگاه به لحاظ کمیت و کیفیت بسیار حائز اهمیت است. حدود 670 عضو هیات علمی دارد که از این تعداد 105 نفر مرتبه استاد تمامی،268 نفر مرتبه دانشیاری و در واقع بیش از 56 درصد ترکیب اعضای هیات علمی دانشیار به بالا هستند و یک مجموعه علمی غنی را تشکیل داده اند.

دکتر شاقول در ادامه افزود: از افتخارات دانشگاه این است که در جذب اعضای هیات علمی محدودیت جنسیتی نداریم و در حال حاضر 17% از همکاران ما را بانوان تشکیل می دهند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی در ادامه افزود: دانشگاه اصفهان متشکل از 14 دانشکده و یک گروه آموزشی مستقل به نام گروه زمین شناسی و 55 گروه آموزشی در دانشکده ها و 380 رشته فعال است که 51 رشته در کارشناسی، 216 رشته در مقطع ارشد و 114 رشته در مقطع دکتری است.

همچنین 16500 دانشجو داریم که از این تعداد 10000 نفر خانم و بقیه آقا هستند. از این تعداد دانشجو حدود 2400 دانشجو در مقطع دکتری،4658 نفر در مقطع ارشد و 9500 نفر در مقطع کارشناسی است. در واقع نسبت 55 به 45 به نفع دانشجویان کارشناسی است و دانشگاه به صورت تدریجی به سمت جذب دانشجویان کارشناسی رفته است. لازم به ذکر است در حال حاضر، 1000 دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه اصفهان مشغول به تحصیل هستند که رشد چشمگیری در این دوره در جذب دانشجویان غیر ایرانی داشته ایم.

دکتر شاقول افزود: با بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیده ایم که یکی از مشکلات افت تحصیلات تکمیلی ما این است که دانشگاه های بزرگ ظرفیت های پذیرش دوره های کارشناسی خود را کاهش داده بودند. این اقدام در یک شیب ملایم از 8 سال پیش شروع شد و در حال حاضر ترکیب 55 به 40 را داریم که یک ترکیب بهینه است.

وی تصریح نمود: هدف گیری آموزش دور از هدف گیری ملی نبوده و کشور ما در حوزه آموزش عالی مشکل کمی نداردیعنی با کمیت دانش آموختگان مواجه نیست زیرا ظرفیت های اشتغال محدود بوده و ظرفیت سازی مناسب با رشد دانش آموختگان صورت نگرفته است.

معاون آموزشی همچنین اظهار داشت: ظرفیت سازی کمی جز اولویت ها نبوده و در حال حاضر هدف گذاری ما ارتقا کیفی و اثربخشی بیشتر آموزش دانشگاه است.

وی ابعاد ارتقا کیفیت را شامل دانشجو، اعضای هیات علمی، ساختار و فرآیندها دانست و افزود: یکی از اقدامات موثر در راستای ارتقا دانشجویان تاسیس مرکز CDC است که با این نام و به این شکل جز اولین مراکز مهم در دانشگاه می باشد. در این مرکز برای دانشجویان با اولویت دانشجویان کارشناسی پرونده شغلی تشکیل و متعاقب آن وضعیت اشتغال دانشجویان رصد می شود. دکتر شاقول افزود: وقتی هدفی تعیین می شود طبیعی است که فعالیت ها جهت دار می شود. وی تصریح نمود: ما در طرح ملی رصد اشتغال دانشجویان نیز مشارکت نمودیم.

دکتر شاقول در ادامه فاکتور بین المللی سازی را زمینه ارتقا کیفیت دانشگاه دانست و ضمن تشریح شیوه نامه استاد وابسته در دانشگاه اصفهان تصریح نمود: در حال حاضر 10 نفر استاد وابسته بین المللی در دانشگاه فعال هستند.

وی پذیرش دانشجویان بین المللی به منظور تبادل علمی و فرهنگی بین دانشگاه ها را ضروری دانست و اظهارداشت: اگر دانشگاهی دانشجوی بین المللی نداشته باشد از چرخه دانشگاه های پویا و فعال بیرون می آید. وی افزود: در سال 1392 حدود 200 دانشجوی خارجی و در حال حاضر حدود 1000 دانشجوی خارجی در دانشگاه اصفهان مشغول به تحصیل هستند. معاون آموزشی تصریح نمود: در سال 1392 دانشجویان خارجی را وزارت علوم برای دانشگاه بورس می کردند ولی در حال حاضر خودشان داوطلب حضور در دانشگاه اصفهان هستند    

دکتر شاقول در ادامه ضمن اشاره به اقدامات دانشگاه به منظور بهره وری بهینه در دوران شیوع بیماری کرونا و استفاده از ساختار مجازی در آموزش دانشگاه، افزود: کرونا بلایای بسیاری داشت و از سویی امکاناتی هم فراهم کرد که یکی از این امکانات در حوزه آموزش بود. اکنون تمام اساتید به سامانه "lms" مسلط شده اند و از امکانات وسیع آن استفاده می کنند. در زمینه آزمون ها نیز تجربیات و دستاوردهای خوبی به دست آورده ایم که امیدوارم در دوران پساکرونا نیز به خوبی استفاده شود.

وی بیان داشت: در این راستا پیشنهاداتی برای استفاده از تجربیات این دوران با وزارت علوم مطرح کرده ایم تا زیرساخت های قانونی که تامین شده برای پساکرونا استفاده شود و تلاش داریم اگر آیین نامه ها اجازه دهند ظرفیت آموزش تلفیقی در دوران بعد ایجاد کنیم. می توان از ظرفیت آموزش مجازی در ابعاد مختلف آن استفاده کرد و امیدوارم دانشگاه ها با کمک وزارتخانه بستری در این زمینه فراهم کند.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان، اضافه کرد: به منظور تشویق دانشجویان، طرح حمایت از دانشجویان برتر تدوین شد که در این راستا به اندازه بضاعت دانشگاه در جهت حمایت از دانشجویان برتر می پردازیم.

دکتر شاقول به مرکز انتخاب رشته خردمندانه در دانشگاه اشاره کرد و گفت: این مرکز چهار سال است در راستای کمک به دانشجویان فعالیت دارد. همچنین به موجب تفاهم نامه با سازمان فنی و حرفه ای تقاهم مشارکت دانشجویان در مهارت آموزی محقق می شود تا در کنار آموزش های رسمی، آموزش های مهارتی نیز داشته باشند. به همین منظور دوره هایی تدوین و اجرا شد که این فرایند به دلیل کرونا کمی دچار اختلال شده، اما امیدواریم به خوبی ادامه یابد.

وی با بیان اینکه توانمندسازی دانشجویان در راستای بهبود کیفیت انجام شده، از توانمندسازی اساتید نیز خبر داد و گفت: برای اساتید نیز مرکز توسعه صلاحیت های حرفه ای (تدریس اعضای هیات علمی) تاسیس شد.

به گفته معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان، ارتقا و ترفیع اساتید در زمینه پژوهش با انجام پژوهش هایی که دارند، مشخص است، اما در حوزه آموزش ترفیع محسوس نیست که با کمک پایش و ارزیابی ها انجام می شود که برای افزایش انگیزه اعضای هیات علمی در حوزه آموزش 25 آیتم انتخاب و اساتید در حوزه آموزش در این حوزه ها بررسی می شوند.

دکتر شاقول با تاکید براینکه به صورت منظم و بدون انقطاع اساتید بررسی و پایش می‌شوند، تصریح کرد: اگر اساتیدی دچار رکود علمی شوند و بهره وری در حوزه آموزش نداشته باشند از رده خارج می شوند چراکه موضوع آموزش برای ما بسیار حائز اهمیت است.

وی از ارتقای حوزه زیرساخت ها خبر داد و گفت: به عنوان مهمترین بخش دانشگاه از گروه آموزشی خواسته شد همگام با برنامه پنج ساله دانشگاه، برنامه پنج ساله گروه خود را داشته باشند و این برنامه ها بر اساس ارزیابی درونی گروه ها انجام شود. در چارچوب ارتقای کیفیت شیوه نامه ای برای پذیرش دانشجو تنظیم شد و معتقدیم که اگر افزایشی در ظرفیت دانشجو انجام شود، باید هدفمند باشد.

دکتر شاقول تاکید نمود: ارزیابی درونی یک عنصر مهم در همراهی و همدلی مهمترین هسته علمی دانشگاه که گروه است می باشد.

گفتنی است این نشست خبری با حضور  دکتر یوسف شاقول معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه،دکتر کوروش حسن پور مدیر امور آموزشی و دکتر سید محسن طباطبایی‌نژاد مدیر برنامه‌ریزی و نظارت آموزشی دانشگاه اصفهان روز یکشنبه 6 تیر ماه 1400 در محل تالار پژوهشی دانشگاه برگزار و به سوالات مطروحه از سوی اصحاب رسانه پاسخ داده شد.

 

 

 

 

 

 

تاریخ:
1400/04/06
تعداد بازدید:
310
منبع:
Powered by DorsaPortal