۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت

برگزاری اولین نشست علمی تخصصی چهره دیگر حقوق بشر در دانشگاه اصفهان

اولین نشست تخصصی گروه پژوهشی رستا با عنوان چهره دیگر حقوق بشر، با حضور استادان فرهیخته و شخصیت های بین المللی، همزمان با روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی در دانشگاه اصفهان برگزار شد.


 اولین نشست تخصصی گروه پژوهشی رستا با عنوان چهره دیگر حقوق بشر، با حضور استادان فرهیخته و شخصیت های بین المللی، همزمان با روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

 به گزارش وب سایت خبریuinews دکتر رسول رکنی زاده معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در اولین نشست علمی تخصصی چهره دیگر حقوق بشر اظهار داشت: 72 سال از اعلامیه جهانی حقوق بشر می گذرد. این اعلامیه در واکنش به فجایع جنگ جهانی اول و دوم و بعد از رشد دانش بشری تدوین شد. وی بعد از تحلیل حقوق بشر به تشریح حقوق بشر اسلامی پرداخت و تصریح نمود: نوشتن اعلامیه ها یک کار مقدماتی است که مستلزم ضمانت اجرا نیست و روش های اقدام آن مهم است و باید مورد توجه قرار بگیرد.

دکتر رکنی زاده همچنین ضمن تشریح آزادی، فقر و عدم امنیت را بزرگ ترین موانع آزادی انسان دانست و اظهار داشت: برای حرکت در مسیر حقوق بشر راهی جز فقرزدایی و ایجاد امنیت در جامعه نیست.

وی یکی از برنامه های اقدام جمهوری اسلامی ایران را فقر زدایی و ایجاد امنیت قلمداد و تصریح نمود: در بعد امنیت وضعیت خوبی داریم و در از بین بردن فقر نیز باید تلاش بیشتری نماییم.

دکتر رکنی زاده همچنین افزود: در تفکر اسلامی، حقوق انسان با سکولاریزم تضعیف می شود. در حین مبارزه با سکولاریزم با اندیشه های داعشی نیز باید مقابله کنیم و به همین خاطر راه رفتن بر روی این مرز نیاز به کار علمی قدرتمند دارد. معاون  پژوهش و فناوری دانشگاه تصریح نمود: با دور شدن از سکولاریزم می توانیم بر فقر و عدم امنیت غلبه کنیم.

 

شایان ذکر است دکتر علی ثقفیان دبیر این نشست نیز ضمن تشریح محورهای این نشست، هدف گروه پژوهشی رستا را تحقیق در رابطه با مباحث حقوق بشر دانست و افزود امید است این نشست سرآغازی برای نشست های سالیانه در مباحث حقوق بشر و بررسی نکات و نقطه نظرات اندیشمندان و محققان در این خصوص باشد.  

در ادامه دکتر زهره الهیان رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش، گفت: احقاق حقوق عامه از اهداف ما است و امیدوارم با تشکیل دولت جدید این امر به خوبی محقق شود. چراکه یکی از وجهه های مردمی بودن مبارزه با فساد است و این امر در بیانات مقام معظم رهبری نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

وی افزود: نگاه سطحی و منفعت طلبانه حقوق ملت را زیر پا می گذارد و تفکر لیبرال عدم توجه به بعد ماورایی انسان است که باید به آن توجه کرد. ما به نوع دیگری از حقوق انسان نگاه می کنیم و حقوق بشر از منظر اسلام، وجود اختلافی با حقوق بشر غربی دارد که به مبانی هستی شناسانه و معرفت شناسی و انسان شناسی باز می گردد.

رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع حقوق انسان است و اگر قرار باشد حقوق انسان به تمامی احقاق شود، باید انسان درست شناخته شود و ابزار آن نیز مهم است.

دکتر الهیان افزود:  آنچه در فلسفه سکولاریسم لحاظ می شود این است که ابعاد ماورایی انسان انکار می شود و تنها به بعد مادی توجه می شود. حاصل این فلسفه مکتب ماتریالیست و اومانیسم است که بعد مادی انسان توجه می کند که در این حالت حق ابعاد دیگر انسان لحاظ نمی شود.

وی اظهار کرد: اعلامیه جهانی حقوق بشر برداشت سکولار از فرهنگ یهودی و مسیح بود که این نگاه منفعلانه باعث می شود از نگاه کلی نگر خالی باشد. این نگاه پاسخگو نیست و نیاز به تغییر دارد. البته اگر کشورها به همین نگاه هم پایبند بودند وضعیت جهان اینگونه نبود.

دکترسید مجید تفرشی سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران و معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر نیز در این نشست، اظهار داشت: پس از تشکیل اعلامیه حقوق بشر و بعد از آن با تصمیم کشورهای اسلامی مبنی بر داشتن حقوق بشر اسلامی، مورد تمسخر دولت های غربی قرار گرفت که این نقض حقوق بشر است.

وی افزود: درحال حاضر کشورهایی که سلاح می فروشند خیلی بیشتر از حقوق بشر صحبت می کنند، درحالیکه با سلاح تنها می توان آدم کشت. مگر می توان هم برنامه ریزی برای سلاح فروشی داشت و هم دم از حقوق بشر زد.

معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر، مبانی اسلامی را غنی از حقوق بشر دانست و گفت: حقوق بشر اسلامی بسیار لطیف است و در کلام معصومین ما وجود دارد.

دکترتفرشی به موضوع تحریم و ترور اشاره کرد و گفت: تحریم انواع مختلف دارد و اصلی ترین حقوق بشر را زیر پا نقض می کند، اما ایران در برابر ظالمانه ترین تحریم ها قرار گرفته است. در دنیای تزویر، زور و نهایت سوء استفاده زندگی می کنیم.

وی با بیان اینکه تحریم های همه جانبه در ایران اجرا می شود و نقض حقوق بشر است، تاکید کرد: تحریم جنایت علیه بشریت است و این کار هرج و مرج طلبی بین المللی است که غرب در تلاش است این ابزار را مشروعیت ببخشد

دکترسیدمحمد ساداتی‌نژاد رایزن حقوق بشر نمایندگی دائمی جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر سازمان ملل در ژنو نیز تصریح نمود: نکته ای که جا داشت در اعلامیه برجسته‌تر شود توجه به جنبه های زیست محیطی است و یا اینکه حق دسترسی به عدالت هایی از مشکلات بشر، حق حیات شرافتمندانه و ... نیاز به نگاه ویژه دارد.

وی افزود: زمانی که مباحث پنجگانه اعلامیه را نگاه می کنیم، نکاتی مشخص می شود. جا داشت که برخی مواد این اعلامیه با هم ادغام می شد

دکتر ساداتی نژاد با بیان اینکه بخشی از مسایل بیانیه حقوق بشر جهانی در بیانیه اسلامی نیز ذکر شده، تاکید کرد: نگاه به چالش ها در مسیر نیز حائز اهمیت است

دکتر مهدی غمامی رئیس اندیشکده حقوق بشر و شهروندی نیز در این نشست، اظهار کرد: شبکه های اجتماعی با چالش هایی مواجه هستند. در حال حاضر میلیاردها نفر کاربر شبکه های اجتماعی هستند و در ایران 51 میلیون کاربر اینستاگرام هستند

وی افزود: تقریبا به تعداد هر ایرانی یک شبکه اجتماعی وجود دارد و ایران با چالش خاصی در این زمینه مواجه هست و مواجه خواهد شد. در این زمینه یکی از مسائل مهم این است که مجموعه حق و شبکه اجتماعی باهم وجود دارد.

دکتر محمدعلی بصیری عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان نیز به موضوع تحریم ها اشاره کرد و گفت: تحریم نقض حقوق بشر است و اولین حقی که در تحریم نقض می شود، حق حیات است و امروز 82 درصد مواد غذایی ایران دچار اخلال شده است. استانداردهای زندگی، مسکن، خوراک، طب، بهداشت، آموزش و پرورش و ... نیز دچار مشکل شده است.

به گفته این استاد دانشگاه، حق فعالیت های اقتصادی و داشتن شغل نیز برای مردم ایران نقض شده و در پی آن نیز توسعه پایدار در پی تحریم ها دچار مشکل شده است

دکترمهدی شهابی عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان نیز در این برنامه گفتیکی از چالش های اصلی که در تئوری پردازی با آن مواجه هستیم، موضوع  نداشتن شناخت دقیق از تحولات مفهوم حق است. برخی تحلیل ها ناشی از این است که دچار چالش هستیم.

وی افزود: اگر تاریخ تحولات را در نظر بگیریم مفهوم حق از خیلی قبل مطرح بوده است و در فلسفه یونان نیز سخنانی گفته شده است که منشا آن در بطن ساختار اجتماعی دنبال می شود.

 

همچنین دکتر یاسر روستایی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، گفتتعهدات حقوق بشری به تعهدات مثبت و منفی تقسیم شده که تعهدات مثبت حاوی یک بار ملی برای دولت ها همچون، آموزش، سلامت و ... هستند و سهمی از بودجه کشورها را به خود اختصاص می دهند.

وی افزود: افزایش سهمی از بودجه باعث کاهش سهم دیگر بخش ها می شود و هر هزینه غیر عادی سهم دیگر بخش ها را کاهش می دهد. اقتصادهای بزرگی مانند امریکا نیز وقتی درگیر جنگ و ترور می شوند واکنش آن در اقتصاد دیده می شود و تنها مختص ما نیست.

به گفته این استاد دانشگاه، اگر مفهوم حق آزادی مطرح می شود، این حق مطلق نیست و باید توجه کرد که مشکل اصلی بشر در رنسانس نوعی مشکل در ساختار شبکه ای است. باید بین متافیزیک و واقعیت تعادل برقرار کرد.

شایان ذکر است در پایان این نشست از اولین سایت تخصصی حقوق بشر و کتاب حقوق و بحران رونمایی شد.

 

 

تاریخ:
1400/05/14
تعداد بازدید:
1496
منبع:
Powered by DorsaPortal