فعالیتها و سیاستهای شغلی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در یکسال گذشته
فعالیتها و سیاستهای شغلی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در یکسال گذشته
سرپرست مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی دانشگاه اصفهان در گفتگو با واحد خبر روابط عمومی به تشریح فعالیتهای حوزه معاونت پژوهش و فناوری در زمینه اشتغال و کارآفرینی به ویژه طرح مهم راتبهی شغلی شیخ بهایی با هدف بورس تحصیلی داوطلبان کنکور سراسری و دانشجویان در صنعت و جامعه پرداخت.
فعالیتها و سیاستهای شغلی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در یکسال گذشته/راتبه شغلی شیخ بهایی، گام بزرگی در راستای اشتغالزایی دانشجویان و تأمین نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد صنایع استان
سرپرست مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی دانشگاه اصفهان در گفتگو با واحد خبر روابط عمومی به تشریح فعالیتهای حوزه معاونت پژوهش و فناوری در زمینه اشتغال و کارآفرینی به ویژه طرح مهم راتبهی شغلی شیخ بهایی با هدف بورس تحصیلی داوطلبان کنکور سراسری و دانشجویان در صنعت و جامعه پرداخت.
به گزارش روابط عمومی، دکتر ایمان خسروی سرپرست مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی دانشگاه اصفهان عضو هیئت علمی گروه مهندسی نقشهبرداری دانشگاه است.
وی یکی از اساتید جوان دانشگاه اصفهان و دانش آموخته دکتری مهندسی نقشهبرداری سنجش از دور از دانشگاه تهران (۹۳-۹۶) است که بین سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۸ پژوهشگر پسادکتری در این دانشگاه بوده است.
از افتخارات ایشان در دوران دانشجویی، بهرهمندی از جوایز بنیاد ملی نخبگان شامل جایزه مستعدین برتر تحصیلی (جایزه شهید وزوایی)، طرح نخبگی وظیفه (جایزه شهید صیاد شیرازی)، جذب در نهادهای فناورانه (جایزه شهید تهرانی مقدم)، کمک هزینه پسادکتری (جایزه شهید دکتر چمران) و جذب در موسسات علمی (جایزه شهید دکتر شهریاری) میباشد. دکتر خسروی تاکنون نزدیک به ۳۰ مقاله در نشریات و همایشهای داخلی و بینالمللی به چاپ رسانده است.
توجه شما را به گفت و گوی اختصاصی ایشان با واحد خبر روابط عمومی دانشگاه جلب میکنم:
- لطفاً برنامهها و سیاستهای حوزه معاونت پژوهش و فناوری در یکسال اخیر در زمینه اشتغال و کارآفرینی را توضیح دهید:
در آبانماه سال ۱۴۰۱، دانشگاه اصفهان بنابر رسالتهای اجتماعی و علمی خویش، یک شورای سیاستگذاری اشتغال با محوریت مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی (ذیل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه)، مرکز بالندگی مسیر شغلی دانشجویان (CDC)، مرکز مشاوره دانشجویان و مرکز رشد و کارآفرینی تشکیل داد. همچنین، از هر یک از معاونتهای آموزشی، دانشجویی، فرهنگی و اداری و مالی و همچنین امور حقوقی دانشگاه یک نماینده به عنوان عضو حقوقی در این شورا معرفی شد. علاوه بر این، دو سه تن از اعضای محترم هیئت علمی نیز که در زمینه مهارتهای شغلی و کارآفرینی تخصص داشتند، در این شورا به عنوان اعضای حقیقی درنظر گرفته شدند.
پس از دستورات مهم رئیس محترم جمهور در هشتاد و سومین جلسه شورای عالی اشتغال مبنی بر اولویت قرار گرفتن ایجاد اشتغال توسط تمامی دستگاههای کشور، این شورا آمادگی خود را به عنوان یک بازوی مشاوره و عملیاتی در خصوص برنامهریزی و تعریف و تدوین طرحهای اشتغالزایی و بالندگی مسیر شغلی دانشجویان، دانش آموختگان و متقاضیان شغل در استان پهناور اصفهان به استانداری استان اصفهان اعلام نمود.
در سال گذشته، ۳ طرح مهم در دستور کار شورای سیاستگذاری اشتغال دانشگاه قرار گرفت.
اولین طرح، تدوین یک نقشه راه جامع شغلی چهار ساله برای دانشجویان کارشناسی بود که دانشجو بتواند طی چهار سال، مسیر هدایت، بالندگی و مشاوره شغلی را به خوبی دنبال نماید. این طرح قرار شد در قالب مدرسه اشتغال دانشجویان در ۳ تابستان توسط مرکز مشاوره دانشجویان، مرکز بالندگی مسیر شغلی دانشجویان و مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی تدوین و اجرایی شود. مهارتهایی همچون مهارتهای پیش از اشتغال (آمادگی استخدام، آمادگی جهت مصاحبه، رزومه نویسی، ...)، مهارتهای حین اشتغال (حل مسئله، اصول مذاکره، شبکهسازی و ارتباطات و ...) و مهارتهای بالندگی مسیر شغلی (تاب آوری، شخصیتشناسی شغلی، توسعه فردی، کار تیمی و ...) در این مدرسه به دانشجویان آموزش داده خواهد شد. پیشنهاده این طرح هم اکنون در حال تدوین است و انشاءالله بتوانیم، فرآیند اجرایی آن را از تابستان همین امسال آغاز کنیم.
دومین طرح، طرحی است که در راستای تفاهمنامه دانشگاه با اداره کل فنی و حرفهای استان پیگیری شد. این طرح که در راستای تقویت بال مهارتی (مهارت افزایی) دانشجویان در کنار کسب دانش در دانشگاه، تدوین شد به طرح «هر دانشجو: یک رشته، یک مهارت» نامگذاری شد.
طرح سوم که مهمترین طرح شورای سیاستگذاری اشتغال دانشگاه در یک سال گذشته بوده، طرح «راتبه شغلی شیخ بهایی» یا بورس تحصیلی داوطلبان کنکور سراسری و دانشجویان در صنعت و جامعه است.
- اگر امکان دارد، پیرامون طرح «هر دانشجو: یک رشته، یک مهارت» توضیحات بیشتری ارائه دهید.
در آذرماه سال گذشته، تفاهمنامه همکاری بین دانشگاه اصفهان و اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان اصفهان منعقد شد که طرفین موظف به انجام تعهداتی شدند. از جمله تعهدات اداره کل، برگزاری دورههای فنی و حرفهای براساس نیازهای دانشگاه جهت نزدیک کردن دانش به مهارت بود. در همین راستا، دورههای مهارتی با حضور حداقل ۱۴ دانشجو (مهارتجو) ذیل استانداردهای آموزشی سامانه ملی استاندارد مهارت سازمان آموزشی فنی و حرفهای تشکیل میشود و در پایان دوره، به مهارتجویان، گواهینامه تاییدیه حضور در دوره با امضای دانشگاه و سازمان فنی و حرفهای اعطا میگردد.
در این طرح، از ظرفیتهای انجمنهای علمی دانشگاه جهت برگزاری، تبلیغ و ثبتنام دورهها استفاده میشود. ضمن آنکه، مرکز آموزش الکترونیکی آزاد و خدمات تخصصی دانشگاه وظایف ثبت مشخصات مربی و مهارتجویان و دورهها در سامانه lms۲ دانشگاه (lms۲.ui.ac.ir) را به عهده گرفته است که این امر موجب تسهیل برگزاری دورهها و هماهنگی بین مربی و مهارتجویان شده است. به حمدالله تاکنون، حدود ۱۰ دوره (به صورت مجازی، حضوری یا ترکیبی از هر دو) تشکیل شده و یا به اتمام رسیده و یا در حال برگزاری است. ضمن آنکه چندین دوره دیگر نیز در حال ثبتنام است.
از اهداف این طرح، تقویت اعتماد به نفس و انگیزه دانشجویان در رشتههای تحصیلی خود و همچنین، پر کردن اوقات فراغت و خالی دانشجویان به ویژه دانشجویان خوابگاهی میباشد. حتی این طرح فرصت مناسبی است برای برخی از دانشجویان که تمایل به کسب مهارتهایی خارج از رشته خود دارند.
همچنین، مقرر شده تا فضاهایی در داخل دانشگاه و از جمله خوابگاه به طور مشترک در اختیار دفتر هدایت شغلی دانشگاه و فنی و حرفهای قرار گیرد تا در پیگیری این طرح، تسهیلات لازم فراهم شود.
- لطفاً پیرامون طرح «راتبه شغلی شیخ بهایی» و فرآیند تدوین شیوهنامه آن در شورای سیاستگذاری اشتغال توضیح دهید:
طرح راتبه شغلی شیخ بهایی، درواقع بورس تحصیلی داوطلبان کنکور سراسری و دانشجویان دانشگاه اصفهان در صنعت و جامعه (شرکتها و صنایع و سازمانهای خصوصی و دولتی استان) است. ایده این طرح، ابتدا از طرف جناب آقای دکتر صراف، مدیر محترم سابق دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه در خردادماه سال گذشته مطرح شد و با شروع مسئولیت اینجانب در دفتر هدایت شغلی در تیرماه، وظیفه تدوین و پیگیری شیوهنامه این طرح به اینجانب (با همکاری همه اعضای شورای سیاستگذاری اشتغال) سپرده شد.
طی جلسات متعددی که از مهرماه تا اسفندماه ۱۴۰۱ با صنایع و شرکتهای مختلف انجام شد و همچنین، طی جلسات داخلی شورای سیاستگذاری اشتغال و جلسه با کارشناسان آموزشی، حقوقی، مالی و دانشجویی دانشگاه، بالاخره شیوهنامه این طرح پس از چکش کاریهای متعدد در اسفندماه ۱۴۰۱ در شورای سیاستگذاری اشتغال تصویب و پس از آن در فروردینماه ۱۴۰۲ به تصویب هیئت رئیسه دانشگاه رسید.
البته لازم به ذکر است که این طرح با همکاری بنیاد نخبگان استان اصفهان انجام میشود که همینجا از رئیس محترم بنیاد جناب آقای دکتر حسین ربانی که نقش بسیار برجستهای در حمایتهای مادی و معنوی از این طرح کردند، صمیمانه سپاسگزاریم. از جمله حمایتهای بنیاد نخبگان در این طرح، پرداخت بخشی از کمکهزینه به داوطلب یا دانشجوی مشمول طرح (تحت عنوان راتبهگیر) و همچنین، تسهیل فرآیند نظام وظیفه وی پس از فراغت از تحصیل در قالب بهرهمندی از جایزه شهید صیاد شیرازی است.
لازم به ذکر است که در طی این ۱۰ ماه، پی ریزی طرح راتبه شغلی شیخ بهایی با هماهنگی کامل با اداره کل بورس و اعزام دانشجویان وزارت عتف انجام گرفت و بسیاری از ابهامات با همفکری و تعامل دوسویه رفع گردید.
در همین راستا، یک نشست صمیمانه به میزبانی هیئت رئیسه دانشگاه با صنایع و شرکتهای فعال استان در روز یکشنبه مورخ ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ در تالار شهید سردار سلیمانی ساختمان مرکزی دانشگاه برگزار گردید. در این نشست، که مدیران عامل یا مدیران عالیرتبه بیش از ۴۰ شرکت و صنعت باسابقه، فعال و مفتخر استان حضور داشتند، به حمدالله استقبال خوبی از این طرح صورت گرفت. کما اینکه تصور خود ما از استقبال صنعت در سال اول، شاید کمتر از ۵۰ مورد بود لیکن، بیش از ۳۵۰ سهمیه جهت بهرهمندی از طرح راتبه شغلی شیخ بهایی از سوی صنایع درخواست شد که توفیق بسیار خوبی محسوب میشود.
البته، هنوز دغدغههایی از سوی صنایع در این طرح مطرح میشود که امیدواریم به همت استانداری، نمایندگان مجلس و اداره کار و تعاون استان، و حتی دولت محترم و کابینه آن، تسهیلگری فراوانی در رفع این دغدغهها صورت گیرد.
بیشک، اجرایی شدن این طرح میتواند برکات زیادی برای اشتغال جوانان سرآمد و شایسته و مستعد استان و درواقع خود صنایع استان با تأمین نیروی انسانی زبده، متخصص و کارآمد فراهم نماید.
- لطفاً پیرامون مزیتهای این طرح برای راتبهگیران توضیح فرمایید:
از مزایای این طرح میتوان به ورود راتبهگیر (دانشجو) از ابتدای تحصیل به محیط واقعی کسب و کار، استفاده از تجربه واحد اقتصادی و ملموستر شدن رشته تحصیلی وی، آشنایی با ادبیات تخصصی رشته خود در آن واحد اقتصادی، و تضمین و امنیت شغلی از ابتدای تحصیل اشاره کرد.
ضمناً امکان گذراندن دوره خدمت وظیفه در واحد اقتصادی مربوطه پس از فراغت از تحصیل برای راتبهگیران پسر میتواند از جذابیتهای این طرح محسوب شود.
- آیا مطمئن هستید که این طرح در دانشگاه اصفهان به نتیجه برسد؟
دانشگاه اصفهان به عنوان یکی از دانشگاههای جامع کشور و درواقع، اولین دانشگاه جامع در استان اصفهان با بیش از ۷۵ سال قدمت و دارا بودن بیش از ۲۲۰ رشته و گرایش در حوزههای مختلف علوم انسانی، علوم پایه و علوم مهندسی در تمامی مقاطع تحصیلی، از جایگاه علمی بالایی برخوردار است و در یک دهه اخیر نیز به عنوان دانشگاه برتر در حوزه ارتباط با صنعت و جامعه شناخته میشود.
از طرفی، دانشگاه اصفهان به دلیل برخورداری از اعضای هیئت علمی مجرب و توانمند، یکی از قطبهای مهم در جذب و پرورش داوطلبان کنکور با رتبههای ممتاز و پرورش دانشجویان و دانش آموختگان نخبه میباشد. همه این دلایل، ما و صنعت استان را امیدوار میسازد تا بتوانیم اتفاق میمون و خجستهای را در زمینه اشتغال دانشجویان و متعاقباً تأمین نیروی انسانی نخبه برای صنایع استان رقم بزنیم.
- آیا طرح راتبه شغلی صرفاً مختص دانشجویان کارشناسی است؟
هرچند که تأکید ما بر اولویت قرار گرفتن داوطلبان کنکور سراسری در بهرهمندی از این طرح است، لیکن، راتبه شغلی شیخ بهایی برای دو دسته مخاطب تدوین شده است: داوطلبان کنکور سراسری و همچنین دانشجویان در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی البته از سال تحصیلی دوم به بعد.
- در صورت امکان، پیرامون نحوه پذیرش و فرآیند اجرای این طرح توضیحاتی بفرمایید:
پذیرش داوطلبان کنکور سراسری در طرح راتبه شغلی بدین صورت است: پس از اعلام نیاز سهمیه صنایع به دانشگاه، مراتب به سازمان سنجش اعلام و رشتههای راتبهدار در دفترچه انتخاب رشته مشخص میشود. داوطلبانی که این کدرشتهها را انتخاب کنند، در صورت کسب امتیاز لازم، دعوت به مصاحبه میشوند. مصاحبه توسط کمیته راتبه متشکل از اعضای دانشگاه، بنیاد نخبگان و اعضای واحد اقتصادی مربوطه برگزار و شامل ارزیابی علمی و روانشناسی داوطلب است. پس از آن، افراد برگزیده به عنوان راتبهگیر تأیید و سپس، یک قرارداد چهارجانبه بین دانشگاه، بنیاد نخبگان، واحد اقتصادی و راتبهگیر منعقد میشود.
درباره دانشجو، بازه زمانی خاصی نداریم و هر زمانی، که یک واحد اقتصادی درخواست دهد امکان جذب دانشجو مطابق با شیوه بالا و البته بدون نیاز به سازمان سنجش وجود دارد.
لازم به ذکر است که واحد اقتصادی، میتواند وضعیت آموزشی راتبهگیر را در طول تحصیل پایش کند. مثلاً یک کف مجاز معدل در پایان هر سال تحصیلی به عنوان شرط تمدید قرارداد راتبه با راتبهگیر درنظر گرفته شود.
البته لازم به ذکر است داوطلبانی که جذب میشوند از رتبههای برتر هستند و ضمناً در مصاحبه اولیه غربالگری خواهند شد و لذا امیدواریم ریزش نداشته باشیم.
- راتبهگیر در قبال دریافت کمکهزینه چه اقداماتی باید برای واحد اقتصادی انجام دهد؟
راتبهگیر از نیمسال تحصیلی دوم به بعد موظف است تا هفتهای حداکثر ۱۵ ساعت در هفته در واحد اقتصادی مربوط به عنوان کارآموز حاضر شود. ضمن آنکه در تابستان نیز به مدت یک ماه به عنوان کارآموز در آن واحد فعالیت میکند.
از راتبهگیر تعهدات و تضامین لازم جهت خدمت در واحد اقتصادی مربوط پس از فراغت از تحصیل گرفته میشود. همچنین، واحد اقتصادی نیز ضمانتنامه لازم جهت جذب راتبهگیر پس از اتمام تحصیل در ابتدای قرارداد ارائه خواهد کرد.
- در پایان اگر توصیهای در خصوص پیشرفت روزافزون پژوهش و فناوری در دانشگاه جامع اصفهان دارید بفرمایید:
همانطور که در سوالات قبلی پاسخ دادم، به حمدالله دانشگاه اصفهان با قدمتی بیش از نیم قرن از سرمایه عظیم و گرانبهای نیروی انسانی اعم از اساتید و هیئت علمی و دانشجویان و دانش آموختگان برخوردار بوده است. ضمن آنکه در دهه اخیر، دانشگاه اصفهان، دانشگاه برتر در حوزه ارتباط با صنعت و جامعه شناخته شده است. پیشرفت بیش از ۲۰۰ درصدی آورده مالی حاصل از طرحهای پژوهشی منعقدشده بین دانشگاه و صنعت در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته توفیق دیگری برای دانشگاه اصفهان در این زمینه محسوب میشود. امیدواریم در سال پیش رو نیز با انعقاد قراردادهای پژوهشی بیشتر بین صنعت و جامعه استان با دانشگاه، گام بزرگی در حل مسائل و مشکلات استان به دست متخصصین همین استان برداشته شود.
همچنین، انعقاد تفاهمنامههای دوجانبه مابین دانشگاه و صنایع و شرکتهای معتبر و باسابقه استان همچون اسنواتک، فولاد مبارکه، بهیار صنعت، هسا، صاایران و ... در بخش ناحیه نوآوری دانشگاه، بخش مهمی از رسالت معاونت پژوهشی دانشگاه در تحقق دانشگاههای نسل سوم و چهارم (دانشگاههای کارآفرین) میباشد. در همین راستا، فعالسازی هستههای دانشجویی توانسته نقش بسزایی در انجام طرحها و حل مسائل داخلی دانشگاهی ایفا نماید و امیدواریم، در سال جاری با اقبال بیش از پیش دانشجویان در تشکیل هستهها و شرکتهای دانشجویی در ناحیه نوآوری، این امر با سرعت بیشتری محقق گردد.




نظر دهید